راهبردهای توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
رشد اقتصادي همراه با بازتوزيع درآمد؛ راه رسيدن به عدالت اجتماعي

[h=1]راهبردهاي توسعه‌ اقتصادي و عدالت اجتماعي[/h]


مقاله‌ «راهبردهاي توسعه‌ اقتصادي و عدالت اجتماعي» نوشته‌ محمدحسين شريف‌زادگان در شماره‌ 24 فصلنامه‌ رفاه اجتماعي منتشر شده است.
اين مقاله رابطه‌ بين توسعه و عدالت اجتماعي، به‌طور كلي و شرايط ايران در اين زمينه را به‌طور خاص، كنكاش مي‌كند. در بخش اول اين مقاله، مفهوم عدالت اجتماعي از منظر متفكران بزرگ مدرن كلاسيك و قرن بيستم مورد بررسي قرار مي‌گيرد. به‌طور عمده، اين نظرات را مي‌توان ذيل دو دسته جاي داد.
دسته‌ اول، عدالت را جزيي از قانون طبيعي مي‌داند. مي‌توان هابز را از بزرگ‌ترين چهره‌هاي اين طرز تلقي دانست. او در لوياتان در بحث از حقوق طبيعي، سومين حق را به عدالت اختصاص داده است و آن را در حوزه‌ عمل اشخاص و جامعه تفسير مي‌كند. دسته‌ دوم كه كانت را مي‌توان از چهره‌هاي شاخص آن دانست، عدالت را از مطالبات عقلي مي‌داند و اين مفهوم را بر اساس اميال طبيعي داوري نمي‌كند.
كانت عدالت را قانون جهان‌شمولي مي‌داند كه در ساحت عقل عمومي مطرح مي‌شود. جان راولز كه به عقيده‌ نويسنده‌ اين مقاله نظرياتش شرايط تحقق عدالت را بهتر توضيح مي‌دهد، به انديشه‌هاي كانت نزديك‌تر است. در بخش دوم و با توجه به نظرات ارایه‌شده، رابطه‌ عدالت اجتماعي و رشد اقتصادي با تمركز بر شرايط كشورمان، ايران، بررسي مي‌شود. اگر بازتوزيع درآمد را معادل تحقق عدالت اجتماعي در نظر بگيريم و رشد را همان رشد اقتصادي بدانيم، اين رابطه به سه شكل صورت مي‌پذيرد. اين اشكال همان راهبردهاي توسعه‌ اقتصادي و عدالت اجتماعي هستند. صورت اول، شرايطي است كه در آن رشد را مقدم و مرجح بر بازتوزيع درآمد مي‌داند.

رويكرد دوم، زماني است كه بازتوزيع درآمد در كانون توجه و رشد اقتصادي در مرحله‌ بعدي باشد. راهبرد سوم، راهبرد رشد اقتصادي همراه با بازتوزيع درآمد است. از منظر نويسنده‌ مقاله و با در نظر گرفتن تقاضاهاي اجتماعي مردم ايران، راهبرد سوم مي‌تواند به نحو موثرتري عدالت اجتماعي را محقق سازد. متن كامل مقاله در آدرس زير در دسترس است:
www.ensani.ir/fa/content/25504/default.aspx



[h=2]
راهبردهای توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی[/h]


پیوست(ها):

راهبردهای توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی (نوع: PDF حجم: 226KB)





منابع:

رفاه اجتماعی بهار 1386 شماره 24
 
بالا