جزوه مبانی اقتصاد در جامعه اسلامی(سید محمد باقر صدر)

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
جزوه مبانی اقتصاد در جامعه اسلامی(سید محمد باقر صدر)


درعصر حاضرمطالعات علوم اقتصادی و بویژه مطالعه اقتصاد اسلامی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.مطالعات منظم علمی در علوم اقتصادی از بیش از دو قرن پیش اغاز شده است.زیرا در سال 1776م. کتاب (ثروت ملتها)که توسط ادام اسمیت تالیف یافته ،منتشر شد.این کتاب منشا اصلی بیشترین تئوری های اقتصادی است و شاید به همین خاطر باشد که ادام اسمیت را نیز پدر علم اقتصاد می نامند.
دیدگاه ادام اسمیت بعدها توسط تعدادی از دیگر اقتصاد دانان گسترش یافت واین فرایند علمی همواره با وسعت بیشتر و با کمک ابزار پیشرفته ترادامه یافته است.
با این وجود،اقتصاد اسلامی رشته ای کاملا جوان می باشد زیرا با وجودی که منشا نظری ان از صدر اسلام و در قالب ایات قران و روایات وجود داشته است،اما با کمال تاسف جز در دوران محدود صدر اسلام،حرکت جامع،معنی دار و موثری از ناحیه متفکران برای احیای ان و استخراج اصول و قوانین مربوط به ان به عمل نیامده است.
قابل ذکر است که قسمت اعظم دوران تمدن اسلامی،مقارن قرون وسطی بوده است وپس از ان نیز تلاش علمی جدید بسیار کمی صورت گرفته است.در نتیجه،تنظیم نوشته های جدید در اقتصاد اسلامی از نیمه دوم قرن 20م.(14هجری)اغاز گردیده است.بنابراین ،با وجود پذیرش کوتاهی فراوان از ناحیه متفکران مسلمان در عدم تلاش جدی و تدوین اقتصاد اسلامی،نباید انتظار داشت در زمینه اقتصاد اسلامی نیز متون علمی و درسی همانند متون اقتصاد رایج در دانشگاهها وجود داشته باشد.
برای استخراج اصول،مبانی،وقواعد و نظریه های اقتصادی اسلام زمینه های غنی مطالعاتی وجود دارد که این جزوه یکی از این مجموعه است که از کتب سید محمد باقرصدر ترجمه شده است.وخواندن ان برای علاقه مندان بسیار مفید است.
این جزوه در 37 صفحه برای شما عزیزان قرار داده شده است.
حجم فایل 2.09 مگا بایت پسورد فایل: www.pupuol.com لینک دانلود مستقیم
 

Similar threads

بالا