تصفیه ی پساب

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
چکیده تولید و بررسی خواص کربن فعال

کربن فعال به گرو هی از مواد اطلاق می شود که سطح داخلی بالا٬ تخلخل و قابلیت جذب گاز ها و حایعات شیمیایی را دارند . کربن فعال به عنولن یک جاذب دارای کاربردهای مهم و حیاتی می باشد. این ماده از پیرولیز مواد گیاهی حاوی کربن تولید می شود. و تحت عمل فعال سازی قرار می گیرد.
با توجه به مواد خام مصرفی ٬ کربن فعال دارای منفذ و شکل های متفاوت اند و از طرفی با توجه به اندازه ی منفذ و توزیع اندازه دارای کاربرد های گسترده و ویژه ای هستند .

طبقه بندی انواع کربن فعال از نظرمشخصات فیزیکی :

1.کربن فعال پودری (دارای اندازه ی کمتر از 100 نانومتر و میانگین قطری بین 15- 25 میکرومتر )
2.کربن فعال گرانولی (اندازهی بزرگتر از کربن فعال پودری)
3.کربن فعال کروی
4.کربن غعال تزریق شده
5.کربن روکش شده با پلیمر

جذب به ویسیله ی سطح فعال چگونه انجام میشود؟
جذب عبارتست از قرارگیری لایه ای مولکول هایی گاز یا مایع از یک فاز در حال حرکت بر روی سطح یک جسم به کمک نیروی جاذبه مولکولی.
اتم های سطحی جسم جامد کربن فعال در مقایسه با اتم های داخلی دارای انرژی موازنه نشده هستند و مولکول های خارجی سعی بر موازنه کردن این انرژی دارند و به سطح جذب می شوند .این مولکول ها لایه تکی روی سطح جامد را تشکیل می دهند.


چگونگی کاربرد کربن فعال در تصفیه پساب

صافی ذغالی :
یکی از روش های مناسب جهت حذف بو و طعم اب ٬ جذب عوامل مولد بو و رنگ می باشد.ذغال فعال با خاصیت سطحی بالای خود در جذب عوامل ذکر شد ه موثر است.

عوامل تاثیر گذار بر بازده یی ذغال فعال :

a)نوع ذغال

b)دما

PH(c

(توصیه شده است که صافی ذغالی هر شش ماه یکبار شستشو و احیا شود .و کافیست که بعد از شستشو معکوس صافی ٬ دانه های ذغالی را به مدت 20-30 دقیقه با بخار کم فشار شستشو بدین)

در صورت عدم استفاده از صافی ذغالی به مدت زیاد باید از قبل با اب کلر دار شستشو شود تا باکتری ها و دیگر عوامل بیلوژیکی از سطح دانه های ذغال فعال زدوده شود .

تحقیقات نشان داده که با افزایش زمان تماس ٬ راندمان حذف رنگ الی افزایش می یابد
(بیشترین راندمان حذف در طول 10 دقیقه اول برخورد انجام میگیرد جذب رنگ متیلن بلو روی کربن فعال از ایوترم لانگمیور پیروی می کند)

در اینجا کمی هم باید در ارتباط با منحنی های جذب تو ضیح داده بشه.

منحنی جذب ارتباط بین غلظت موادی که قرار است جذب شوند را با مقدار جذب در یک دمای ثابت نشان می دهند.

غلظت معادل را در محور طول ها
و غلظت مواد جذب شده به ازای واحد وزن کربن فعال در عرض
ترسیم می کنند
چنانچه این منحنی دارای شیب زیادی باشد ٬ مواد فاضلاب به راحتی جذب کربن فعال نمی شوند به عبارت دیگر مقدار جذب در غلظت بالا٬ زیاد و در غلظت کم ٬ پایین است.
بر عکس زمانی که شیب خط جذب کم است . مواد موجود در پساب در هر میزان دلخواه از غلظت به وسیله ی کربن فعال جذب میشوند.

عوامل موثر در میزان جذب کربن فعال


1.حلالیت :با توجه به هیدرو فوب بودن کربن فعال (اب گریز) به طبع جذب مواد ابکریز در ان بهتر خواهد بود .لذا جذب ترکیبت چربی و مولکول های الکیل بیشتر خواهد بود .

(پس هر چه مواد در اب حلالیت کمتری داشته باشن ٬ جذب بهتری خواهند داشت




2 .یونیزاسیون و قطبی بودن : به طور کلی موادی که قابل یونیزاسیون هستند (مثل اسید الی و امین ها ) در حالت غیر یونی راحتر جذب کربن فعال میشوند.

3.اندازه مولکول:به طور کلی وزن مولکولی بالاتر با مقدار جذب بالاتری همراه است .

( اما سرعت پخش در حفره های کربن فعال (زمانی که وزن مولکولی بالا باشه ) کم میشه برای رفع این مشکل باید وزن مولکولی مواد ا به وسیله ی ازن (اکسیداسیون ) یا تجزیه ی بیولوژیکی قبل از جذب توسط کربن فعال کاهش داده بشه)

4. PH:در ph های پایین سرعت یونیزاسیون مواد الی پساب زیاد است لذا سرعت حذف مواد الی می تواند با پایین امدن ph تا 2 الی 3 برابر افزایش داده شود.

5. غلظت :به طور کلی با افزایش غلظت میزان جذب نیز افزایش می یابد اما برای مواد شیمیایی مانند عوامل فعال سازی سطحی ٬ مقدار جذب ثابت بوده و به غلظت بستگی ندارد.

6.دمای اب: برخلاف فاز گازی دمای اب بی تاثیر است.



 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
تصفیه پساب با استفاده از نانو لوله های کربنی(نمک زدایی)

تصفیه پساب با استفاده از نانو لوله های کربنی(نمک زدایی)

امروزه با توجه حجم بالای پسابی که کارخانجات نساجی تولید می کنند و عمدتا شامل موادی نظیر انواع کلاس های رنگزا ها و مواد کمکی مانند دیسپرس کننده ه , یکنواخت کننده, دترجنت و بسیاری از نمک ها می باشد .که با توجه به میزان کمبود اب همچنین استفاده بهینه و دوباره مواد مصرفی محققان را بر ان داشته که به دنبال روش های جدید حذف الودگی ها از اب های صنعتی باشند .در بر خی از این تحقیقات روش ها یی ارائه شده که در ان با رسوب رنگزا و جدا نمودن ان از دیگر مواد (خالص سازی ان ) امکان استفاده مجدد در سیکل رنگرزی فراهم شده و تا حدی از هزینه های اضافی کارخانجات کاسته می شود.در تاپیک های قبل در ارتباط با یکی از روش های تصفیه پساب با استفاده از کربن فعال توضیح داده شد. اسمز معکوس هم یکی دیگر از روش های حذف الودگی ها ست که البته در نوع خود از پر هزینه ی است. اما امروزه محققان توانسته اند با استفاده از نانو لوله های کربنی از اب نمک زدایی نمایند . و این روش می تواند به عنوان جایگزینی بر روش اسمز معکوس گردد.
نمک ها نقش به سزایی در فرایند رنگرزی منسوجات دارند و به واسطه ی نقش برجسته ای که در یکنواخت کنندگی کالای رنگرزی شده دارند به میزان گسترده ای در سیکل رنگرزی به کار برده می شوند .

طبق گفته اين محققان اين غشا‌ها در مقايسه با روش‌هاي اسمز معکوس امروزي، مي‌توانند هزينه نمک‌زدايي را تا 75 درصد کاهش دهند. همچنين اين غشاها که مولکول‌ها را با توجه به اندازه‌شان و با نيروهاي الکترواستاتيکي مرتب مي‌کنند، مي‌توانند گازهاي مختلف را از هم جدا کنند و شايد بتوانند يک روش اقتصادي براي به دام انداختن دي‌اکسيد کربن منتشرشده از وسايل نقليه و جلوگيري از ورود آن به محيط، ارائه کنند.
نانولوله‌هاي کربني استفاده‌شده در اين تحقيق به اندازه‌اي است که فقط هفت مولکول آب مي‌تواند در عرض قطرشان قرار بگيرند. اندازه کوچک‌شان، آنها را براي جداسازي مولکول‌ها کانديداي مناسبي کرده‌است و به‌رغم ابعاد کوچک‌شان، به آب اجازه مي‌دهند با همان دبي که در تخلخل‌هاي بزرگ‌تر دارد، در آنها جريان يابد. همچنين در مقايسه با غشاهاي مرسوم براي اسمز معکوس، آنها فشار مورد نياز براي جريان يافتن آب را کاهش داده و به‌صورت بالقوه مي‌توانند انرژي مصرفي و هزينه را کاهش دهند.
 

reyhaneh.f

عضو جدید
سلام این پساب زدایی مال کدام گروه از رنگها میشه؟
رنگهای شیمیایی هست چون در رنگهای طبیعی کاربرد نداره به جز نیل مگر نه؟
رنگهای شیمیایی کدوم دسته؟
مرسی
 

nasim_sh

عضو جدید
جاشون کجاست؟

جاشون کجاست؟

با تشکر از مطلب فوق العاده ای که گذاشتین یه سوال واسم پیش اومد. این صافی های ذغالی که گفتین در کدام قسمت تصفیه به کار برده می شه( محل جاسازی و استفاده از آنها کجاست؟):redface::redface:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nasim_sh

عضو جدید
به غیر از سیستم تصفیه اسمز معکوس نانولوله های کربنی تو چه سیستم هایی قابل استفاده هستند؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mahdixx10

عضو جدید
...

...

سلام دوست عزیز می خواستم ببینم در مورد مطلب زیر اطلاعی داری یا نه.
تصفیه ی پساب های حاوی مخلوط های رنگزا کرومی: دی کرومات پتاسیم و سولفات مس در صنایع نساجی به کمک راکتور های نا پیوسته (SBR) با عملیات متوالی.
ممنون می شم کمکم کنی.
 

abdolkarim

عضو جدید
علل و محل استفاده از كربن اكتيو

علل و محل استفاده از كربن اكتيو

بسمه تعاليبا سلام كربن فعال عموما بدليل ماهيت هاي زير در يك سيستم كاربرد دارد 1- حذف مواد جامد معلق در اب كه( ميتوانند بر روي بستر هاي RO يا بستر هاي رزيني علاوه بر گرفتگي به رسوب گذاري و خوردگي و رشد ميگرو ارگانيزمها كمك كند )2- حذف مواد الي ( هم الودگي ميكرو ارگانيزمي بر روي RO و هم بر روي بستر هاي رزيني توليد ميكند و هم خوراكي براي باكتري ها ميتوانند باشند )3 - حذف موا دهالوژنه( مثل كلر كه ماهيتا براي بعضي سيستم هاي RO و رزين ها سم ميباشند ) با توجه به توضيحات فوق هرگاه قرار باشد در سيستم رزين ها ي كاتيوني كه براي تصفه اب به كار ميروند يا سيستم اسمز ، اب داراي مشخصات فوق بكار ببريم بهتر است قبل از انها از CARBON ACTIVE استفاده شود رضايي
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ب تصفیه خط رنگ(پساب و *****) شیمی نساجی 6
N تصفيه ي پساب شیمی نساجی 13

Similar threads

بالا