تشکیک در علم اقتصاد کلان

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
تشکیک در علم اقتصاد کلان

مجید اعزازی
پس از وقوع بحران مالی در آمریکا و اروپا، برخی براین باورند که علم اقتصاد کلان در پیش‌بینی بزرگترین و دردناک‌ترین رکود پس از رکود بزرگ ناموفق بوده است. از همین رو، برخی اقتصاددانان برای آسیب‌شناسی و بازسازی اقتصادکلان دست به کار شدند و پیشنهادهایی هم ارائه کردند. اغلب این اقتصاددانان ایده‌های کنار گذاشته شده پیشین را با تکنیک‌های پیچیده محاسباتی و ریاضی جدید ترکیب می‌کنند.



مدل‌های اصلی اقتصاد کلان پس از جنگ جهانی دوم سیستم مالی را نادیده می‌گرفتند. این رویکرد تا پس از بحران مالی نیز ادامه یافت. اما در چند سال گذشته برخی از اقتصاددانان به این نتیجه دست یافته‌اند که پارامترهای مالی باید در مدل‌های جدید اقتصاد کلان داخل شوند.
در همین چارچوب عنوان می‌کنند که اقتصادکلان بدونِ چرخه مالی، مانند «هملت» بدون «شاهزاده» است. در واقع، درکِ نوسانات اقتصاد و چالش‌های سیاست آنها بدونِ درکِ چرخه مالی ممکن نیست. این مستلزم بازاندیشی درباره استراتژی‌های مدل‌سازی با سیاست‌های اقتصادکلان است.
در عین حال، برخی از اقتصاددانان معتقدند، اقتصادکلان سیستم مالی را نادیده نگرفته است، چرا که نتیجه بررسی بحران‌های مالی در تعمیم یافته‌ترین مدل‌های اقتصاد کلان ترکیب نشده است.
مطالب پرونده پیش رو که توسط نگارنده این سطور ترجمه شده است، به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که پس از مروری اجمالی تاریخچه اقتصاد کلان و همچنین وضعیت کنونی آن، بر رویکرد جدید مدل‌سازی در اقتصاد کلان تمرکز شود.
 

Similar threads

بالا