تاریخ اقتصاد: کشف حجاب و پیامدهای آن

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
روايت ديگر
کشف حجاب و پیامدهای آن

محمد توکلی‌زاده- حجاب، در ایران مساله‌ای فطری است که از دیرباز در فرهنگ ملی و باستانی ما وجود داشته است. حجاب و نوع پوشش زنان همواره مورد توجه مستشرقان غربی بوده، گزارش‌هاي زیادی از نوع پوشش ایرانیان، به خصوص زنان در سفرنامه‌هاي مستشرقین وجود دارد که حاکی از توجه مردم ایران به نوع پوشش خود بوده است. شاردن یکی از سیاحان غربی است که در سال 1673 م به ایران آمد و سفرنامه خود را پیرامون مسائل اجتماعی ایران تدوین کرد.


وی پیرامون پوشش زنان در ایران چنین گزارش مي‌کند: «... زنان سر خود را كاملا مى‏پوشانند و روى آن پارچه‏اى مى‏اندازند كه روى شانه‏هاشان مى‏افتد، و از جلو، گردن و گلو و سينه‏شان را مى‏پوشاند و آن‏گاه كه آهنگ بيرون شدن از خانه مى‏كنند با چادر سفيد سراسر اندام خود را از سر تا پا مى‏پوشانند و رويشان را چنان زير نقاب پنهان مى‏دارند كه جز مردمك چشمشان چيزى ديده نمى‏شود. زنان ايرانى چهار پوشش جداگانه دارند كه از دوتاى آنها در خانه و از دوتاى ديگر بيرون از خانه استفاده مى‏كنند. نخست، پوششى روسرى مانند كه غالبا به منظور آرايش است و تا پشت اندام را مى‏پوشاند. دوم چهارقد كه پوششى سه گوشه است؛ ميانش را روى سر مى‏اندازند و وسط دو دامن آن را زير ذقن به نوعى گره مى‏زنند كه دو دامن روى سينه را بپوشاند، و دامن سوم پشت سر را مستور بدارد. پوشش سوم همان چادر است كه سراسر اندام را از سر تا پا مى‏پوشاند. و پوشش چهارم چيزى شبيه دستمال است كه صورت را مى‏پوشاند و روى شقيقه بسته مى‏شود. روى اين روبند آنجا كه چشم است شبكه‏هايى براى ديدن تعبيه شده است.» شاردن با توجه به آداب اجتماعی مردم ایران و نظام خانواده در دوره صفوی که آن را خوب درک کرده بود، در گزارشی دیگر چنین مي‌نویسد: «مرد بايد زن را به پنج چيز، مكرم دارد: اول آنكه او را در هياتى جميل دارد، و دوم در ستر و حجاب‏ او بكوشد، سوم در اسباب كدخدايى و خانه‏دارى با او مشاورت كند، چهارم دست او را در حوائج و اسباب مهماندارى و حكم بر خدم مطلق دارد، پنجم آنكه ... زنى ديگر بر او نگزيند.»
پى‏يترو یکی دیگر از سیاحان غربی در سفرنامه خود، از زنان قزوين ياد مى‏كند و مى‏نويسد: «زن در كوچه‏هاى قزوين فراوان است؛ ولى همه پياده هستند و روى خود را پنهان مى‏كنند، بسيارى از بانوان طبقات عالى نيز درحالى‏كه لباس‌هاى فاخر بر تن دارند، براى پنهان كردن شخصيت خود، چنين چادرهايى برسر مى‏كنند.» الئاريوس، كه در عصر شاه صفى به ايران آمده، گويد: «زنان ايرانى هرگز در كوچه‏ها روگشاده نمى‏روند، بلكه در حجاب‏ سفيدى مستورند كه تا زانو پايين مى‏آيد و فقط شكافى در مقابل چشمان خود باز مى‏گذارند تا بتوانند پيش پاى خود را ببينند.»
بی شک گزارش سیاحان غربی پیرامون پوشاک ایرانیان و به خصوص حجاب زنان حاکی از این است که پوشش زنان در ایران دارای یک آمیختگی فرهنگی-مذهبی به خصوص در ایران بعد از اسلام بوده است. این آمیختگی ریشه در معیارها و ارزش‌هاي ایرانیان داشت که با زندگی روزمره آنها پیوند خورده. لباس در ایران معرف هویت و فرهنگ ایرانی بود؛در کشوری مثل ایران که دین در تمام ابعاد زندگی مردم حضور و نمود دارد و جانمایه فرهنگ را نیز تشکیل می‌دهد، لباس و نوع پوشش از این مولفه تاثیر عمیقی می‌پذیرد. از این رو صیانت از این ارزش و هنجار اجتماعی دارای بعد ملی و دینی است. مقاومت مردم در قبال تغییر پوشش در دوره رضا شاه بیانگر تعمیق این هنجار در جامعه و تقیدات مردم به سنن ملی و مذهبی است. لذا این شاخص مهم‌ترین مانع رضا خان و مهم ترین علت مخالفت مردم ایران با دستور حکومتی کشف حجاب بود. مهم‌ترین عامل پیدایش و اجرای کشف حجاب، سفر رضاشاه به ترکیه در 12 خرداد 1313 بود. شاه ایران در سفر چند روزه خود، از مناطق گوناگونی بازدید کرد. نوع لباس و شیوه فعالیت زنان در جامعه و شیوه تعلیم و تربیت دختران، نظر او را جلب کرد. مستشارالدوله سفير كبير ايران در تركيه، تاثيرپذيري رضاخان از بي‌حجابي زنان تركيه را چنين توضيح مي‌دهد: «شبي پس از پايان ضيافت رسمي باشكوه وقتي رضاشاه به عمارت حزب خلق كه محل اقامت او در آنكارا بود مراجعت كرد تا پاسي از شب نخوابيد و در تالار بزرگ خانه ملت قدم مي‌زد و فكر مي‌كرد و گاه گاه بلند مي‌گفت: عجب! عجب! وقتي چشمان شاه متوجه من شد كه در گوشه تالار ايستاده بودم، گفت : صادق، من تصور نمي‌كردم ترك‌ها تا اين اندازه ترقي كرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا مي‌بينم كه ما خيلي عقب هستيم مخصوصا در قسمت تربيت دختران و بانوان؛ ... فورا بايد با تمام قوا به پيشرفت سريع مردم مخصوصا زنان اقدام كنيم. (حسین مکی، ص 157). رضا شاه تصور مي‌کرد که با تغيير پوشش مي‌تواند گامي اساسي در راه تجددگرايي مردم ايران بردارد و در همين راستا به موازات برخي اقدامات ديگر نظير تاسيس نهادها و مراکز نوين و مقابله با سنت‌ها، دستور داد که تغييراتي نيز در پوشش مردم صورت گيرد. رضا شاه پیشرفت‌هاي ترکیه را در این منظور مي‌دید. ازاین رو، کشف حجاب زنان در ایران را مي‌توان رهاورد سفر او به ترکیه دانست. سرانجام امر صادر شد كه از اول فروردين 1314 مردها كلاه فرنگى (لگنى) برسر بگذارند و زن‌ها چادر را ترك كنند؛ اما به صورت رسمی در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴ طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانشسرای مقدماتی، رضا خان پهلوی، رسما کشف حجاب را اعلام کرد. از این زمان بود که حجاب ممنوع اعلام شد، کسبه از فروش اجناس به زنان باحجاب منع شدند و زنان با حجاب حق ورود به خیابان‌ها یا سوار شدن به وسایل نقلیه را نداشتند. تصويب و ابلاغ قانون كشف حجاب بيش از پيش جامعه روحانيت را با محدوديت مواجه كرده بود، اعتراضات علما و روحانيون و مخالفت‌هاي گسترده مردمي را نيز در سراسر كشور و در شهرهايي نظير قم، اصفهان و شيراز در پي داشت كه مهم‌ترين نمونه آن قيام بزرگ مسجد گوهرشاد مشهد بود. این واکنش حتی در روزنامه‌ها نیز انعکاس یافته بود، روزنامه استقامت در شماره خود سرمقاله مفصلى با عنوان «فلسفه حجاب» به چاپ رساند. اين مقاله با اشاره به طرح موضوع كشف حجاب كه تبديل به بحث داغى شده بود و توسط برخى مطبوعات به آن دامن زده مي‌شد، نوشت كه «امروزه هزاران درد بى‏درمان داريم كه اهميت آن بيش از اين موضوعى است كه در آن مناقشه مى‏نماييم ... اخلاق و رسوم اجتماعات و عادات ملل شرق با غرب به كلى مخالف و متباين بوده و به علاوه تمدن امروزه عالم از نتايج شرايع و اديان الهى است.»
 

Similar threads

بالا