برو به جهنم !!!

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واژه شناسی

جهنم، واژه‌ای ست عبری גי(א)-הינום‎ Gêhinnôm گِ +هینوم[۱] = درهٔ هینوم، دره‌ای در بیرون از اورشلیم که راه به سمت بیت‌لحم از آنجا پیموده می‌شود. کودکان زمانی در آنجا برای خدایی به نام مُلِخ (ارمیا ۷:۳۱) قربانی می‌شده‌اند. و بعد‌ها در آنجا آتشی متداوم در گرفت. ازین رو تصویری شد برای دوزخ(شئول در عبری) مکانی برای محکومیت و انقراض گنهکاران


جهنم از دیدگاه اسلام

جهنم هفت طبقه دارد و هر چه پایین تر برود، جای افراد بدتر است.

عذاب‌های دوزخ هم روحی اند هم جسمی. برخی جهنمیان همیشه در آنجا می‌مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می‌شوند و به بهشت می‌روند. [۳]

تنها راه خلاصی از جهنم یا پایان کیفر مقرر است یا شفاعت شفیعان. [۴]

گناهان برخی کسان چنان سنگین است که در آن جاودانه می‌شوند. [۵]

جهنم جای عمل نیست و بنابر این نمی‌توان در آنجا با عمل صالح خویش را از عذاب رهانید. [۶]


خطبهٔ امام علی در رابطه با ضرورت یاد قیامت وعذاب الهی در نهج البلاغه:

مردم ! شما چونان مسافران در راهید، که در این دنیا فرمان کوچ داده شدید، که دنیا خانهٔ اصلی شما نیست و به جمع اوری زاد و توشه فرمان داده شدید.

آگاه باشید این پوست نازک تن طاقت آتش دوزخ را ندارد! پس به خود رحم کنید، شما مصیبتهای دنیا را آزمودید، آیا ناراحتی یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته، یا در زمین خوردن پایش مجروح شده، یا ریگهای داغ بیابان او را رنج داده، دیده‌اید که تحمل ان مشکل است ؟ پس چگونه میشود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگهای گداخته، همنشین شیطان باشید؟ آیا میدانید وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله‌ها بر روی هم میغلتند و یکدیگر را میکوبند؟ و آنگاه که برآتش بانگ زند میان درهای جهنم به هر طرف زبانه می‌کشد ؟ ای پیر سالخورده ! که پیری وجودت را گرفته‌است، چگونه خواهی بود آنگاه که طوق‌های آتش به گردن‌ها انداخته شود، و غل و زنجیرهای آتشین به دست و گردن افتد؟ چنان که گوشت دستها را بخورد؟ [۷]


منابع

1. ↑ Oxford ConciseDict.
2. ↑ واژه شناسی

جهنم، واژه‌ای ست عبری גי(א)-הינום‎ Gêhinnôm گِ +هینوم[۱] = درهٔ هینوم، دره‌ای در بیرون از اورشلیم که راه به سمت بیت‌لحم از آنجا پیموده می‌شود. کودکان زمانی در آنجا برای خدایی به نام مُلِخ (ارمیا ۷:۳۱) قربانی می‌شده‌اند. و بعد‌ها در آنجا آتشی متداوم در گرفت. ازین رو تصویری شد برای دوزخ(شئول در عبری) مکانی برای محکومیت و انقراض گنهکاران


جهنم از دیدگاه اسلام

جهنم هفت طبقه دارد و هر چه پایین تر برود، جای افراد بدتر است.

عذاب‌های دوزخ هم روحی اند هم جسمی. برخی جهنمیان همیشه در آنجا می‌مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می‌شوند و به بهشت می‌روند. [۳]

تنها راه خلاصی از جهنم یا پایان کیفر مقرر است یا شفاعت شفیعان. [۴]

گناهان برخی کسان چنان سنگین است که در آن جاودانه می‌شوند. [۵]

جهنم جای عمل نیست و بنابر این نمی‌توان در آنجا با عمل صالح خویش را از عذاب رهانید. [۶]


خطبهٔ امام علی در رابطه با ضرورت یاد قیامت وعذاب الهی در نهج البلاغه:

مردم ! شما چونان مسافران در راهید، که در این دنیا فرمان کوچ داده شدید، که دنیا خانهٔ اصلی شما نیست و به جمع اوری زاد و توشه فرمان داده شدید.

آگاه باشید این پوست نازک تن طاقت آتش دوزخ را ندارد! پس به خود رحم کنید، شما مصیبتهای دنیا را آزمودید، آیا ناراحتی یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته، یا در زمین خوردن پایش مجروح شده، یا ریگهای داغ بیابان او را رنج داده، دیده‌اید که تحمل ان مشکل است ؟ پس چگونه میشود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگهای گداخته، همنشین شیطان باشید؟ آیا میدانید وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله‌ها بر روی هم میغلتند و یکدیگر را میکوبند؟ و آنگاه که برآتش بانگ زند میان درهای جهنم به هر طرف زبانه می‌کشد ؟ ای پیر سالخورده ! که پیری وجودت را گرفته‌است، چگونه خواهی بود آنگاه که طوق‌های آتش به گردن‌ها انداخته شود، و غل و زنجیرهای آتشین به دست و گردن افتد؟ چنان که گوشت دستها را بخورد؟ [۷]


منابع

1. ↑ Oxford ConciseDict.
2. ↑ Dic. Of Bible OXFORD UNIVERSITY PRESS
3. ↑ اسفار اربعه, ملا صدرا, جلد ۹, صفحه ۳۲۰
4. ↑ المحجه البیضاء, فیض کاشانی, جلد ۱, صفحه ۲۵۵
5. ↑ سوره بقره, آیه ۳۹
6. ↑ نهج البلاغه, خطبه ۴۲
7. ↑ نهج البلاغه, خطبه ۱۸۳Dic. Of Bible OXFORD UNIVERSITY PRESS
3. ↑ اسفار اربعه, ملا صدرا, جلد ۹, صفحه ۳۲۰
4. ↑ المحجه البیضاء, فیض کاشانی, جلد ۱, صفحه ۲۵۵
5. ↑ سوره بقره, آیه ۳۹
6. ↑ نهج البلاغه, خطبه ۴۲
7. ↑ نهج البلاغه, خطبه ۱۸۳
 
بالا