اثر موسیقی

اوسپید

عضو جدید
اثر موسیقی


باسمه تعالی
حضرت آیت الله امجد حفظه الله می فرمودند:موسیقی مطرب حرام است چون فکر و تعقل را از انسان میگیرد. البته هر نوع موسیقی حتی اگر حلال هم باشد موجب ضعیف شدن اراده انسان می شود.
حضرت امام خمینی قدس سره در کتاب چهل حدیث فرموده اند: ای عزیز بکوش تا صاحب «عزم» و دارای «اراده» شوی، که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی مغزی هستی که در آن عالم بصورت انسان محشور نشوی؛ زیرا که آن عالم، محل کشف باطن و ظهور سریره است. و جرات بر معاصی، کم کم انسان را بی عظم می کند و این جوهر شریف را از انسان می رباید.


 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

آیا موسیقی لازم و مفید است و یا ضرر دارد و مغایر با موازین مذهبی است؟
آیا تأثیر موسیقی از طریق احساس بر شخصیت و جامعه، مثبت است یا منفی؟
آیا موسیقی، موجب همبستگی و وحدت درونی و اجتماعی می شود؟
اینها برخی از سوالاتی است که درباره موسیقی و تأثیر آن مطرح می شود.متفکران زیادی همچون افلاطون، ارسطو، شوپنهاور، داروین و وبر درباب کارکردهای مثبت و منفی موسیقی صحبت کرده اند. عده ای باور دارند که روح انسانی از طریق موسیقی ، تناسب و هماهنگی را فرا می گیرد.موسیقی موجب لطافت نفس و ارضای کامل آرزوهای انسان شده و قلب آدمی را نوازش و تسخیر می کند و در بهبود اوضاع اجتماعی راهگشا است. اما همه این کارکردها مثبت وقتی اتفاق می افتد که در انتخاب آهنگ، ساز، کنترل ریتم ها دقت شود. موسیقی هایی با ریتم های تند، محتوای غیر معنوی و گاه شهوانی و لاابالی با استفاده از سازهای غربی در بازار های بسیار آشفته دنیای کنونی، هیچ یک از کارکردهای مثبت را نداشته و آثار منفی زیادی را برای وحدت اجتماعی و شخصیت فردی به ارمغان می آورد.
پس باید تلاش کرد فکر و تعقل بر احساس غلبه کند تا موسیقی به ناهنجاری های روانی نیانجامد.* امروزه موسیقی و رسانه، دو ابزار جهانی برای زوال فرهنگ های اصیل و انسانی است. نادیده گرفتن این دو ابزار و نداشتن تدبیر برای مقابله با آن ها، ضررهای جبران ناپذیری را برای بشریت به ارمغان می آورد.** برای موسیقی مطرب پیامدهای متعددی وجود دارد که در یادداشت های بعد به برخی از آنها اشاره خواهد شد.***

*. ر.ک: فرامرز رفیع پور، جامعه، احساس و موسیقی؛ تهران، شرکت سهامی انتشار،1375.
**. ر.ک: فرهنگ جهانی، ویراستاران؛دیانا کرین و نوبوکو ناواشیما و کنجی کاوازاکی،مترجمان:نعمت الله فاضلی و مرتضی قلیچ؛ دانشگاه امام صادق علیه السلام، 1388.
***. ر.ک: عبدالحسین خسروپناه، جریان شناسی ضد فرهنگ ها؛ قم، تعلیم و تربیت اسلامی، چ اول، 1389.
 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

دوست عزیز شادي يكي از نيازهاي اساسي انسان و لازمة زندگي او است و اسلام به اين نياز،‌توجه داشته و آن را تأييد نموده است. سفارش هايي كه اسلام براي پوشيدن لباس هاي شاد و روشن، بوي خوش، نظافت و نظم و پاكيزگي،‌ مسافرت و تفريح،‌ حضور در طبيعت و نگريستن به سبزه و آب، مهرباني و محبت، زدودن كينه و حسد، شوخي و مزاح و ايجاد شادي در قلب مردم دارد، همه براي ايجاد فضاي شادي و راندن غم و اندوه از پيكرة جامعة اسلامي است.

امام علي(ع) شادماني را باعث انبساط روح و ماية تهييج و جِدّ و نشاط دانسته[1] و از شادماني به عنوان يك فرصت مغتنم ياده كرده است.[2]

در تقسيم بندي اوقات و نظم روزانه اي كه پيشوايان معصوم توصيه كرده اند، مسرّت و شادي جايگاه ويژه اي دارد. امام رضا(ع) فرمود: "كوشش كنيد اوقات روز شما چهار مرحله باشد: وقتي براي عبادت و خلوت با خدا،‌ مرحله اي براي تأمين معاش، وقتي براي معاشرت با برادران مورد اعتماد و كساني كهش ما را به عيب هايتان واقف مي سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند، وقتي را به تفريحات و لذايذ اختصاص دهيد و از مسرّت و شادي ساعات تفريح، نيروي انجام وظايف وقت هاي ديگر را تأمين كنيد".[3]

در اسلام شادي ها بايد هدف دار باشد و با رشد فكري منافاتي نداشته باشد، از اين رو امام رضا(ع) مي فرمايد: "از لذايذ دنيوي نصيبي براي كاميابي خويش قرار دهيد و خواهش هاي دل را از راه هاي مشروع بر آوريد. مراقب باشيد كه در اين كار به مردانگي و شرافت شما آسيب نرسد و دچار اسراف و تندروي نشويد. تفريح و سرگرمي هاي لذّت بخش و شادي ها شما را در ادارة زندگي ياري مي كند و با كمك آن بهتر به امور دنياي خويش موفق خواهيد شد".

از آن جايي كه فيلم ها و موسيقي هاي مبتذل با اين هدف، سازگاري ندارد، اسلام با آن مخالف است وگرنه اسلام با اصل شادي موافق است.
 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

دوست عزیز در خصوص این سوال هم نكاتي رو عرض می کنم كه اميدواريم براي شما مفيد باشد.
در ابتدا بايد عرض كرد كه آن موسيقي اي حرام است كه انسان را تخدير و بي خاصيت مي كند، و مناسب مجالس لهو و لعب و عيش و نوش مي باشد.البته بحث دقیق حکم شرعی موسیقی رو باید اساتید متخصص احکام بفرماین و شما هم اگر از نظر شرعی سوالی داشتید در انجمن احکام مطرح کنید.ما به فلسفه این حکم می پردازیم.

و همچنين اين نكته مهم است كه تمام مسائل واحكام اسلامي براي ما مفيد بوده و باعث رشد و تعالي ما هم در دنيا و هم در آخرت ميشود، ولي متأسفانه بعضي لذتهاي زودگذر و كاذب را در عوض آنها قبول كرده كه نه تنها لذّت واقعي را نمي چشند بلكه در دنيا و آخرت خود را زيان كار مي كنند.

و اما بعضي از مفاسد و مضرّات موسيقي و غناي حرام عبارتست از : (1)

1.تشويق به فساد اخلاقي :
تجربه نشان داده است و تجربه بهترين شاهد و گواه است كه بسياري از افراد تحت تأثير آهنگهاي غناء، راه تقوي و پرهيزكاري را رها كرده و به شهوات و فساد روي مي آورند.
و اگر مي بينيم در روايات اسلامي كراراً آمده است كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش مي دهد اشاره به همين حقيقت است كه روح نفاق همان روح آلودگي فساد و كناره گيري از تقوي و پرهيزكاري است. و فردي كه غرق در موسيقي حرام است در حوادث، منطقي برخورد نمي كند، زيرا هيجاني كه از گناه با جان و عقل او مأنوس شده است راه عقل را بسته است و تصميمات او عاقلانه نيست.

2. غافل شدن از ياد خدا :
تعبير به لهو كه در تفسيرغنا در بعضي از روايات اسلامي آمده است، اشاره به همين حقيقت است كه غناء انسان را آنچنان مست شهوت مي كند كه از ياد خدا غافل مي سازد.

3. آثار زيانبار بر اعصاب :
مواد مخدّر گاهي از طريق دهان و نوشيدن وارد بدن مي شوند مانند شراب، و گاهي از طريق بوئيدن وارد مي شوند مانند هيروئين، وبعضي از طريق تزريق وارد مي شوند مانند تزريق مرفين، و بعضي نيز از طريق حس سامعه وارد مي شود مانند غنا و

موسيقي حرام.به همين دليل گاهي غنا و آهنگهاي مخصوص، چنان افراد را در نشئه فرو مي برد كه حالتي شبيه به مستي به آ‌نها دست مي‌دهد، به همين دليل بسياري از مفاسد مواد مخدر در غناء وجود دارد. خواه تخدير آن خفيف باشد يا شديد.

"توجه دقيق به بيوگرافي مشاهير موسيقي دانان نشان مي دهد كه در دوران عمر به تدريج دچار ناراحتيهاي روحي گرديده‌اند، تا آنجا كه رفته رفته اعصاب خود را از دست داده و عده اي مبتلا به بيماريهاي رواني شده، و گروهي مشاعر خود را از كف داده و به ديار جنون رهسپار شده اند، دسته اي فلج و ناتوان گرديده، بعضي هنگام نواختن موسيقي درجه فشار خونشان بالا رفته و دچار سكته ناگهاني شده اند." (2)

4. ابزار كار استعمار براي فروبردن جوامع در غفلت و بي خبري به خاطر چپاول و غارت منابع آنها و ذليل كردن ديگر ملتها. به همين دليل قسمت عمدة راديوهاي استعمار داراي موسيقي و غنا مي باشد.

مطالب ديگري بود كه به خاطر طولاني شدن مطلب از ذكر آن خودداري كردم و فقط شما را به اين كتب ارجاع مي دهيم درصورت تمايل شما براي مطالعه بيشتر : (فلسفه و اسرار احكام، ج2/ تفسير نمونه ، ج7 / تأثير موسيقي بر اعصاب و روان/مسائل جديد، ج1و2و3)
خداوند متعال همة ما را بيش از پيش با احكام اسلام هر چه بيشتر آگاه و توفيق عمل واقعي آن را به همه ما بدهد.
بحق محمد و آل الاطهار
 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

ـ در رابطه با موسیقی:

1- موسيقی مطرب حرام است، و غیر آن اشکال ندارد.

2- موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهائى كه دارد غالبا انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده، و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد. این نوع موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب و فسق و فجور است.

3- مجددا عرض می شود که مرجع قضاوت در این موضوع عُرف است، که خود مکلف باید آن را تشخیص دهد.

4- مواردی که ما شک کنيم که آيا موسيقی مطرب است تا گوش دادن به آن حرام باشد يا غير مطرب، محکوم به عدم حرمت است و گوش دادن به آن اشکال شرعی ندارد.


ضمنا این نظر اکثر مراجع عظام است.

برخی از مراجع نسبت به موسیقی و یادگیری آن، بنابر فتوا یا احتیاط واجب، مطلق و یا مقید، حکم به حرمت می دهند. لذا بستگی به نظر مرجع تقلیدتان دارد.




گوش‌دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نَى چه حکمى دارد؟

ج: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد.

بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.


موسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسيقى را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده اند، صحيح است؟

ج: نسبت حلال دانستن موسيقى به‌طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است.

گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش‌دادن به آن حرام مى باشد و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى شود.


گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع کنم؟

ج: اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منکر منوط به اين است که احراز نماييد که آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مى دانند.


گوش‌دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى که محصول کشورهاى غربى است، چه حکمى دارد؟

ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و کشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنا بر اين خريد و فروش و گوش‌دادن و توزيع اين نوارها در صورتى که محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.

-------------------

لذا اگر موسیقی ای که شما گوش می دهید اینگونه نیست، طبق نظر ایشان حرام نیست. تشخیص موضوع هم بر اساس شناخت و عرف متدینین، بر عهده خود شماست.
 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

با سلام به دوستان گرامی
عزیزی فرمود:چرا موسیقی حرام است؟؟؟؟؟
چرا چیزهایی که انسان را شاد و سرحال می کند حرام است ؟؟؟
پس اگر این طور باشه بعضی نوحه ها (منظور شعر نوحه) انسان را از خود ، بی خود می کند؟!

عزیز برادر اگه قرار باشه انسان از هر چه خوشش بیاید پس اون کار برایش جایز باشد بنابر این منطق بیشتر گناهان باید جایز باشه چرا که در انجام آنها خوشحالی کاذب وجود دارد.
اول باید ببینیم که ما برای چه انسان خلق شدیم نه حیوان! چرا خدای متعال برای ما پیامبرانی فرستاد؟ چرا او ما را به حال خود واگذار نکرد تا هر جوری که دلمان بخواهد زندگی کنیم؟ چرا خدای حکیم بواسطه پیامبر و اهل بیت او علیهم الصلاه اجمعین ما را موظف به انجام کارهایی کرد و از بعضی امور نهی نمود؟هدف از خلقت انسان که اشرف مخلوقات است چیست؟ نه این است که هدف عبودیت است؟ مگر ما برای رسیدن به عبودیت نیاز به راهنما و راهنمایی نداریم؟ پس چرا باید به دنبال خوشامد دلمان حرکت کنیم و از فرمان مولای خود سرپیچی کنیم؟ گوش و چشم و سایر اعضای بدن امانتی است در دست ما تا از آنها در رسیدن به این هدف استفاده کنیم. نظام هستی هماهنگ با احکام الهی است گناه و معصیت در این عالم اثر سوء و زشت ایجاد می کند و همه عالم به مقابله با شخص گناهکار بر می خیزد.اگر گناه کنیم چگونه می توانیم با نظام هستی و خالق او دربیافتیم؟
روزی فردی به امام صادق علیه السلام گفت که برای تخلی به مستراح رفته بودم که ناگهان از خانه همسایه صدای موسیقی مطرب به گوشم رسید و به همین منظور مدتی در آنجا درنگ کردم تا به آن آواز گوش دهم امام به او فرمود آیا نترسیدی که در همان جا عذاب الهی بر تو نازل شود.خداى عزّ و جلّ مى‏فرمايد: إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا (به درستى كه از گوش و چشم و دل، از همه اين اعضا پرسيده شود كه صاحب شما با شما چه كرد)36 اسراء
تشکرhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/Small/Gol.gif
 

اوسپید

عضو جدید
کار اعصاب و تاثیر موسیقی در آن:

کار اعصاب و تاثیر موسیقی در آن:

کار اعصاب و تاثیر موسیقی در آن:
علمای علم فیزیولوژی, دستگاه عصبی انسان را بدو قسمت تقسیم کرده اند,سلسه ی اعصاب ارتباطی و سلسله ی اعصاب نباتی .
سلسه ی اعصاب ارتباطی شامل ستون مر کزی عصبی از نخاع گرفته....
,نیمکره های مغز و نیز اعصاب محیطی می باشد و سلسه ی اعصاب نباتی شامل سیستم سمپاتیک و پارا سمپاتیک میباشد.
سیستم اعصاب سمپاتیک فقط از ابتدای ستون فقرات آغاز گردیده و دنباله ی آن به سایر اعضاء پخش می گردد.
عمل سمپاتیک عبارت است از تنگ کردن رگها,اتصاع عضلات صاف, جلوگیری از ترشح, فشار خون
عمل پارا سمپاتیک: گشاد کردن رگها,انقباض عضلات صاف , ایجاد ترشح ,تقلیل فشار خون می باشد.
پاراسمپاتیک پس از اینکه از بینی و مخ جدا شد همینکه با سمپاتیک یعنی اعصابی که از ستون فقرات شروع می شود مصادف شد از همانجا این دو عصب بموازات یکدیگر در تمام اعضاء بدن دوش بدوش و همراه یکدیگر حرکت میکنند و چون اعمال این دو عصب مخالف یکدیگر است تا هنگامیکه تحریکاتی از خارج بر آنها وارد نیاید و هر دو بموازات یکدیگر کار کنند تعادل بدن را حفظ نموده و این تعادل در صحت و سلامتی روحی و جسمی انسان مدخلیت تام دارد ولی هر گاه یکی از این دو تعادل و توازن خود را از دست داد آنگاه بنسبت عدم تعادل هر یک اختلال روانی و کالبدی (روحی و جسمی) برای شخص ایجاد مینماید.
کار حساسه ی اعصاب سمپاتیک ایجاد امور فعاله ی بدن است از قبیل بیداری و جدیت و فعالیت در کارها(که در اصطلاح طب قدیم,صاحب آن را حرارتی مزاج و خونگرم می نامیدند)
ولی کار حساسه ی اعصاب پارا سمپاتیک درست مخالف سمپاتیک است یعنی عمل آن ایجاد سستی , بیحالی , خواب ,غفلت ,سهو, نسیان, اندوه ,حزن, بی هوشی, نزع و بالاخره مرگ است.
وقتی که از خارج تحریکاتی در روی اعصاب شروع می شود اعصاب سمپاتیک یا پارا سمپاتیک بمیزان تحریکات خارجی تعادل خود را از دست داده پائین یا بالا میروند بدیهی است بهر اندازه که فاصله بین این دو سیستم اعصاب ایجاد شود بهمان اندازه نگرانیهای روانی اغتشاشات فکری و خلاصه عدم تعادل روحی آغاز می شود.
از جمله علل تحریکات خارجی که عدم تعادل بین اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک ایجاد می کند ارتعاشات موسیقی وقتیکه با آهنگهای نشاط انگیز یا با نواهای حزن آمیز و مخصوصا" اگر با ارتعاشات عجیب و غریب موسیقی (سمفونیک)همراه گردد بطور مسلم تعادل لازمی را که بایستی بین دو دسته عصب (سمپاتیک و پارا سمپاتیک) وجود داشته باشد بر هم زده و در نتیجه اصول حساس زندگی را اعم از هضم و دفع و ترشحات و ضربات قلب و وضع فشار مایعات بدن از جمله خون و غیره را مختل ساخته و رفته رفته شخص را بگرفتاریها و امراضی نزدیک میسازه که طب جدید با تمام پیشرفتهای حیرت انگیز خود در اغلب موارد از معالجه ی آن عاجز میماند.

اثر: حضرت آیت ا... شهید سید عبد الحسین دستغیب _جلد اول گناهان کبیره
 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

دوست عزیز دين مقدس اسلام براي رشد و تربيت جسم و جان انسان ها اهميت فراوان قائل است , و براي تحقق اين مهم تعاليم عاليه و دستورهاي عبادي و اخلاقي , و تربيتي داده است , تا جايي كه براي رفتن به دستشويي برنامه ارائه كرده است در توضيح المسائل آمده است .(توضيح المسائل مراجع ج 1 مسئله 78) به همين منظور آنچه را كه روح يا بدن را به فساد و تباهي مي كشاند, حرام نموده است آنچه در اسلام بر مردم ممنوع شده و شرع مطهر آن را گناه شناخته است , به طور قطع ضرر به يكي ازجهات مادي و معنوي مردم وارد مي كند, منتها بشر به تمام آن جهات واقف نيست .

اسلام براي پيش گيري از خروج انسان از صراط مستقيم و جادهء انسانيت و سقوط او در دام شيطان و منجلاب بدبختي همانند گناهان ديگر غنا را تحريم نموده است . خداي مهربان انسان و هر يك از اعضاي بدن او را براي هدفي آفريده است . يكي از اعضاي ساس و بسيار مفيد و ضروري گوش مي باشد كه براي استفادهء آدمي از مسموعات به وي داده شده است .

روح انسان چنانچه به وسيلهء چشم علاوه بر كارهاي مربوط به حس بينايي از ديدن مناظر زيبا وسيماي محبوب لذّت مي برد, توسط گوش مضافاً بر كارهاي وابسته به حس شنوايي از شنيدن چهچه بلبل و صداي آب و شرشر آبشار آواز دلنشين قرآن و آواي روح بخش دعا و نوازش و لالايي مادر و صوت خوش محبوب وصداي استاد در بيان و حل مسائل مورد علاقه و شنيدن حرف هاي محبت آميز و مشوق و گوش دادن به خاطره هاي فرحزا و استماع خبرهاي شادي آفرين و شنيدن لطيفه ها و حرف هاي خنده دار, مسرور شده و لذّت مي برد.

انصافاًچقدر انساني ها در طول روز مخصوصاً در كارهاي دسته جمعي از صحبت و گفتگو و شنيدن لطيفه ها و چيزهاي ديگر لذت برده و مي خندند و روحشان مفاد مي شود و نيرو مي گيرد, و چقدر مردم از طريق گوش دادن به طنز وفكاهيات خوش مي شوند! ميليون ها ايراني وقتي خبر ورود امام خميني رحمةالله عليه رابه سرزمين ايران شنيدند,غرق در شادي و شعف وصف ناپديري شدند, هنگامي كه خبر آزادي خرمشهر به اطلاع مردم رسيد, وجه و سرورسراسر ايران را پر كرده كرد. و همهء اين لذات و شادي ها از راه گوش و طريق شنيدن براي فراهم مي آيد.

پس شرع انور در بين همهء مسموعاتي كه روح آدمي از آن ها لذت مي برد, فقط يك نوع آن را كه مضر به اعصاب و روان و روح مي باشد و از آن به مطرب تعبير شده , تحريم نموده است . از طرفي چنانچه نگاه به نامحرم براي چشم , تماس با اجنبه براي عضو لامسه , ورود و حركت در مكان غصبي براي پا, دروغ و غيبت و بهتان براي زبان , استشمام عطر نامحرم براي بيني , زنا براي آلت تناسلي و خوردن غذاي حرام براي دندان ها ممنوع شده , گوش دادن به غنا و موسيقي مطرب براي گوش حرام شده است .
 

اوسپید

عضو جدید
اثر موسقی

اثر موسقی

توضیحات:
در گذشته بسيار مرسوم بود كه متواليان و صاحبان كار گاه هاي قالي بافي براي كه آن قاليباف معصوم خردسال و نوجوان درد و رنج قالي بافي در زير زمين هاي تنگ و تاريك احساس نكند اقدام پخش موسيقي هاي تند و مخرب و بسيار مشغول كننده در كار گاه هاي خود مي كردند نوجوان بي بيچاره چون فكر و انديشه اش شيفته و مشغول و متوجه آن ترانه و موسيقي هاي مخرب به ظاهر دلنشين و دلربا مي شود اصلا متوجه درد كمر و پشت و ستون فقرات و ريه هايش نمي شد در نتيجه بعد از مدتي اندك مبتلا به خميدگي پشت و كمر و ده ها بيماري ريوي و زرد ي رنگ و كمبود ويتامين ( d) مي شد .

بدين گونه صاحبان كارگاه و كارخانه با پخش موسيقي هاي تند و غير مجاز و غافل نمودن جوانان و نو جوان از درد و رنج جسماني و روحاني حاصل از كار سخت و مضرر آنها استحمار و استعمار مي نمودند .

امروزه هم اين استعمارو استحمار و بهره كشي بيش حد توان از انسان و غير انسان و حتي حيوانات ادامه دارد .

خيلي از گاوداران و دامداران صنعتي براي اينكه گاو هايش بيشتر از حد معمول علوفه بخورند در دامداري موسيقي مخصوص پخش مي كنند و تمام حواس گاوها بدون اينكه متوجه سيري خود بشوند مشغول و متوجه آهنگ موسيقي مي شود در نتيجه گاو بيش از حد معمول شير دهي مي كند كه اين امر در بلند مدت موجب پيري زودرس و يا حداقل عوارض جانبي جسمي و روحي و بيماري دامها مي شود .

با اندكي تحقيق درخصوص آثار منفي موسيقي غير طبيعي و مخرب براي ما محرز و مشخص خواهد شد كه چه بسيار انسان ها و حيواناتي در به خاطر استحمار و استعمار حرفه ايي نامردانه جان باخته اند .
خلاصه كلام وقتي كه روح و روانمان به موسيقي مبتذل و مخرب مبتلا شد به بيمارهاي روحي و رواني و جسمي متعددي دچار مي شويم كه مطابق احاديث و روايات ائمه اطهار (عليهم السلام )- كه حاذق تر و تواناتر طبيب جسم و جان ما هستند- ابتدا عيرت و مردانگي را از دست مي دهيم به دنبال بي غيرتي بي كفايتي هاي فراواني سو ما مي آيد .

سرانجام آدمي در اثر استمرار استفاده از موسيقي مبتذل و مخرب دچار خلاء و پوچي و احساس پوچي ميشود كه امر بسي خطر ناكتر از اعتياد به ترياك و هشيش و شيشه و ساير مواد مخدره است .؟؟

اينك جا دارد كه علت خودكشي خيلي از خوانندگان و آواز خوانان غربي چه بوده است آيا غير از احساس پوچي و بي ارزش دانستن وجود خود است ؟؟

مطالعاتی که در زمینه تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان انجام شده، نشان داده که برای مثال، موسیقی راک،پاپ یا متال رشد گیاه را متوقف می کند

گذشته از همه اينها ، در خاتمه بايد عرض تماييم كه از نظر علم اخلاق و خود سازي «« هر چيزي كه انسان از ياد و ذكر خدا و عالم آخرت غافل بكند مطرود و مخرب فطرت پاكي آدمي است »»

 

فرزانه رفیعی

عضو جدید
اثر موسیقی
باسمه تعالی
حضرت آیت الله امجد حفظه الله می فرمودند:موسیقی مطرب حرام است چون فکر و تعقل را از انسان میگیرد. البته هر نوع موسیقی حتی اگر حلال هم باشد موجب ضعیف شدن اراده انسان می شود.
حضرت امام خمینی قدس سره در کتاب چهل حدیث فرموده اند: ای عزیز بکوش تا صاحب «عزم» و دارای «اراده» شوی، که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی مغزی هستی که در آن عالم بصورت انسان محشور نشوی؛ زیرا که آن عالم، محل کشف باطن و ظهور سریره است. و جرات بر معاصی، کم کم انسان را بی عظم می کند و این جوهر شریف را از انسان می رباید.


این مسخره بازی ها چیه؟ این حرفا چیه؟پس پرنده هام بکشید که آواز نخونن چون صداشون یکی از بهترین موسیقی هاست و انسان ازش لذت میبره.بهتره به تقویمتون نگاه کنید!!!!!الان عصر ارتباطاته؟متاسفم که مردم این زمان و با وحشی یای عرب مقایسه میکنید.با همین افکار پوچ و بیهوده همه جوونامون رو از اسلام فراری کردین دیگه.شما گوش نده با اراده برو بهشت,همه مردم دنیام میرم جهنم
 

Similar threads

بالا