اثر اندازه بذر دو رقم سویا بر عملکرد دانه در شرایط مزرعه(پایان نامه)

roshy

عضو جدید
چکیده
به منظور تعیین اثر اندازه بذر بر روی عملکرد دانه سویا در شرایط مزرعه آزمایشی در سال 1378 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی آزاد اسلامی تبریز به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار به مورد اجرا گذاشته شد. در این آزمایش ارقام شامل ویلیامز و TMS به عنوان فاکتور A و اندازه بذر در سه سطح درشت ، متوسط و ریز به عنوان فاکتور B درنظر گرفته شدند.اثر متقابل اندازه بذر ورقم بر عملکرد دانه موثر بود.

مقدمه
دانه گیاهان زراعی مهمترین اندام گیاهی هم از دیدگاه بشر و هم برای خود گیاه است. نقش دانه از نظر گیاه تداوم و بقای نسل و از دیدگاه بشر تامین نیازهای غذایی خود و تامین علوفه برای دام واستحصال فراورده های مختلف داروئی ، آرایشی و بهداشتی است و از طرفی چون بذر میراث ژنتیکی نسل قبلی است، اندام مناسبی برای مطالعه و انتخاب صفات مطلوب می باشد.
بذور گیاه زراعی در ابتدا متنوع به نظر می رسند چرا که تفاوت های چشمگیری در اندازه ، شکل و رنگ نشان می دهند ( کافی ، 1380 ).دانه به عنوان بذر یک نقش دوگانه را در گیاهان زراعی بر عهده دارد: به عنوان بذر کاشتنی موجب تجدید نسل گیاه زراعی می شود و نیز اندامی از گیاه است که به عنوان عملکرد اقتصادی برداشت می شود ( کافی ، 1380 ).

موریسون و گزو ( 2007 ) در بررسی تاثیر اندازه بذر بر عملکرد سویا در مناطقی با فصل رشد کوتاه اظهار داشتند که اثر اندازه آن برای عملکرد سویا معنی دار بود ، اما بر رویپروتئین بذر وظرفیت روغن دهی آن تاثیری نداشت.
مواد و روش ها
این تحقیق در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی آزاد اسلامی واحد تبریز به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار به اجرا در آمد.
ارقام شامل رقم ویلیامز و رقم TMS به عنوان فاکتور ( A ) و اندازه بذر شامل سه سطح درشت ، متوسط و ریز به عنوان فاکتور ( A ) در نظر گرفته شدند.
نتایج وبحث
تجزیه واریانس داده های مربوط به عملکرد در واحد سطح مشخص کرد که سطوح مختلف اندازه بذر در سطح احتمال یک درصد و اثرات متقابل رقم و اندازه بذر در سطح احتمال پنج درصد بر روی عملکرد درواحد سطح معنی دار است اما سطوح رقم بر روی این صفت غیر معنی دار است :surprised:
 
بالا