آنچه از حوله حمام نمی ‌دانستيد

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حوله يکی از لوازم بهداشت فردی است که بعد از استحمام، بدن را با آن خشک می ‎کنند. اين کار رطوبت روی پوست را برطرف کرده و به نظافت پوست کمک می ‏کند، اما اگر به بهداشت حوله توجه نشود و مثلا به شکلی نامناسب شسته يا خشک يا نگهداری شود، به محل مناسبی برای رشد و تکثير ميکروب ‏ها تبديل می ‌شود. اما سوال اين است که برای پيشگيری از اين مشکل چه بايد کرد؟ برای يافتن پاسخ اين پرسش، پای صحبت ‏های دکتر امير هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشسته‏ايم...




سلامت : آقای دکتر! حوله‏ حمام هم می تواند موجب انتقال بيماری شود؟


بله؛ رطوبت عامل مناسبی برای رشد ميکروب ‏ها و قارچ ‏ها است. ميکروب ‎ها پوست و وسايل مرطوب را دوست دارند و در محيط مرطوب ادامه حيات می ‏دهند. به همين دليل است که قسمت‏ هايی از پوست بدن، مانند کشاله ران، زير بغل و بين انگشتان پا، که مرطوب میماند محل مناسبی برای رشد ميکروب‏ ها و قارچ‎ ها است. وقتی حوله با بدن تماس پيدا می‏کند ممکن است ميکروب‏ ها و قارچ ‏های روی پوست به آن منتقل شود و در صورتی که حوله مرطوب بماند و در محل مناسب خشک نشود شرايط برای رشد و تکثير ميکروب ‏ها فراهم می شود. حال اگر فرد ديگری به طور اتفاقی از اين حوله استفاده کند (البته مرسوم نيست و به هيچ وجه توصيه نمی شود که افراد از حوله ديگران استفاده کنند)، آلودگی به او نيز منتقل می ‏شود و در صورت استفاده خود فرد از اين حوله هم احتمال شدت آلودگی وجود دارد. برای پيشگيری از اين مشکلات و جلوگيری از رشد و تکثير ميکروب‏ ها و قارچ ‏ها لازم است حوله به‌ طور مناسب شسته و در محل مناسبی خشک شود.



سلامت : گاهی ‌وقت ‏ها حوله‏ ها بوی بدی می‏گيرند؛ چرا؟

وقتی ميکروب ‏ها در محل‏ هايی مانند زير بغل، کشاله ران و بين انگشتان رشد و تجمع پيدا می ‏کنند، چربی پوست را تجزيه می‏ کنند، اين موضوع موجب ايجاد بوی بدی می‏ شود. اين اتفاق ممکن است در حوله هم بيفتد. اگر ميکروب‏ ها و چربی‎ های پوست در حوله بماند و حوله به ‌طور مرتب شسته نشود و به شکل مناسب خشک نشود، در اين حالت رشد و تکثير ميکروب ‏ها بوی بدی ايجاد خواهد کرد که اين حالت نشان‌ دهنده وجود ميکروب ‏ها و رشد و تکثير آنها روی حوله است.



سلامت : حوله حمام هر چند وقت يک‏ بار بايد شسته شود؟

اين موضوع بستگی به اين دارد که فرد چه قدر از حوله استفاده ‏کند؛ اما به طور کلی توصيه می ‏شود حوله حمام پس از هر 2 تا 3 بار استفاده شسته شود. پس از هر بار استفاده هم حتما به ‌طور مناسب خشک شود.



سلامت : يعنی چه ‌طور؟

نبايد پس از استحمام و استفاده از حوله آن را گوشه ‏ای بيندازند يا در حمام و محلی تاريک و مرطوب قرار دهند. بهتر است در محل مناسبی که هوا جريان دارد، روی بند رخت و زير نور خورشيد قرار دهند تا رطوبت حوله به طور کامل از بين برود. پس از شستشوی حوله بايد آب آن گرفته شده و روی بند رخت خشک شود. در صورت استفاده از خشک ‏کن هم بهتر است وقتی حوله‎ها تا 80 درصد خشک شد از دستگاه خارج شده و برای خشک شدن کامل زير نور خورشيد و در معرض جريان هوا قرار بگيرند.



سلامت : دمای آب هنگام شستشوی حوله چه قدر بايد باشد؟

بهتر است حوله ها در دمای بالا و با آبی با دمايی در حد جوش شسته شوند. بيشتر ميکروب ‏ها در دمای بالای 76 تا 77 درجه سانتی‏ گراد از بين می ‌روند و به همين علت بهتر است حوله ‏ها در دمای آب با دمای بالاتر از اين حد شسته شوند.



سلامت : هنگام شستشوی حوله ‏ها لازم است حتما از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود؟

اين موضوع بستگی به شرايط افراد و شدت بيماری آنها دارد اما در شرايط عادی اگر حوله به‌ طور مرتب شسته و به طور مناسب خشک شود، همان شستشو با مواد شوينده و آب با دمای بالا کافی است.



سلامت : حوله ‌ها‏ را بايد جداگانه شست يا شستن آنها با لباس ‏های ديگر هم مشکلی ندارد؟

بهتر است حوله ‎ها به ‌طور جداگانه شسته شوند اما معمولا به‌ خاطر ظرفيت لباسشويی و زمان کم، اين اتفاق نمی ‏افتد و افراد حوله و لباس را با هم در لباسشويی می ‎ريزند. نکته‏ای که بايد به آن توجه داشت، اين است که افراد مبتلا به بيماريی های قارچی و ميکروبی پوست، زگيل، عفونت قارچی کشاله ران برای پيشگيری از انتقال بيماری به ساير افراد بايد حتما حوله ‏هايشان را جدا از ساير افراد خانواده شسته، نگهداری و خشک کنند.



سلامت : پس از خشک شدن، حوله‏ ها چطور بايد نگهداری شوند؟ لطفا درباره نگهداری و محل قرار دادن حوله‎ها پس از خشک شدن و نکات بهداشتی مربوط به آن هم توضيح دهيد.

پس از شستشو و خشک شدن حوله ‎ها مشکلي وجود نخواهد داشت و کافی است حوله ‎ها در محلی خشک و غيرمرطوب مثلا کمد و کشوی مخصوصی که برای نگهداری آنها در نظر گرفته شده است قرار داده شوند. نکته‏ای که بايد به آن توجه داشت اين است که حوله ‏ها نبايد در حمام که محيط مرطوبی است، قرار داده و نگهداری شوند، چون در اين صورت احتمال آلودگی و رشد و تکثير ميکروب ‏ها بيشتر می ‏شود.


 

Similar threads

بالا