آشنایی با آثار تاریخی ایران

آشنایی با آثار تاریخی ایران

  • عالی

    رای: 3 6.7%
  • خیلی خوب

    رای: 1 2.2%
  • خوب

    رای: 8 17.8%
  • بد

    رای: 20 44.4%
  • خیلی بد

    رای: 13 28.9%

  • مجموع رای دهندگان
    45

niaz**

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدرسه غیاثیه خرگرد خواف

مدرسه غیاثیه خرگرد خواف

مدرسه غیاثیه خرگرد خواف

IMG_0560.jpg
تاریخ ثبت عکس: 3 دی ماه 92
دوربین: canon 450D




مدرسه غیاثیه خرگرد در روستای غیاثیه در 5 کیلومتری جنوب شرقی خواف و بر سر راه تربت حیدریه در فاصله 146 کیلومتری مشهد قرار گرفته است و از جمله ابنیه چهار ایوانی و آجری است که در زمان شاهرخ تیموری به سعی پیر احمد خوافی ساخته شده است. مدرسه غیاثیه اثری بر جای مانده از شهر خرگرد قدیم (در خراسان) است. شهر خرگرد که در دوران سلجوقیان استطاعت نظامیه را داشته و در زمان تیموریان بنایی چنین با شکوه احداث شده است. مدرسه غیاثیه خرگرد به دست هنرمند هنرمندان معماری قوام الدین و غیاث الدین شیرازی بنا نهاده شده است و شاید با الهام از نام یکی از معماران خود یا وزیر شاهرخ تیموری غیاث الدین شیرمحمدخوانی نام گذاری و شهرت یافته است. روستای غیاثیه زادگاه وزیر مقتدر شاهرخ، غیاث الدین پیر احمد خوافی بانی مدرسه غیاثیه، است. زمان ساخت این بنا بین سال های 842 تا 847 هجری می باشد. مدرسه غیاثیه توسط قوام الدین شیرازی و پسرش غیاث الدین ساخته شده است. این بنا را می توان آخرین بنای با عظمت دوران تیموریان قلمداد کرد و در عین حال شاید بتوان آن را نماینده کامل معماری دوره تیموری به شمار آورد.

M.Gaeini_Ghiyasieh_Map.jpg

بنای غیاثیه دارای صحن چهار ایوانی است که اطراف آن 32 حجره برای استفاده طلاب در دو طبقه ساخته شده است. در دو طرف در ورودی نیز یک مدرس و یک مسجد احداث گردیده است. اما مهم ترین ویژگی این بنا استفاده گسترده از کاشی معرق جهت پوشش دیوارهاست و از این لحاظ در زمره شاهکارهای قرن نهم هجری به شمار می رود.


مدرسه غیاثیه، بنایی با پلان مستطیل و دارای ابعاد 44 در 56 متر می باشد. ایوان بلند ورودی در میانه قاعده ی شرقی ایجاد شده است و از انتها به آن ایوان به درون راه میابد پس از ورودی نخستین فضای معماری به درون هشتی چلیپا شکل مدرسه است که بازوی سمت راست آن به مسجد ختم می شود. بازوی سمت چپ آن نیز به مَدرَس منتهی می گردد و این بنای ارزشمند از نوع چهار ایوانی است. ایوان قبله بزرگ ترین ایوان بنا است. نسخه ای با خط خوش نسخ که به اِسپَر ایوان قبله نوشته شده است معرف نام معماران تاریخ بنا می باشد. بخش انتهای ایوانها، با مقرنس ها و قاب گچی نقاشی شده است مزین شده اند. رویه ی دیوارها و زیر طاق ها با تلفیق آجر و کاشی آراسته گردیده است. نقش کاشی های بنا گل، برگ، و اسلیمی است.
 
بالا