«دلوس» نخستين اتحاديه ملل كوچك

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
«دلوس» نخستين اتحاديه ملل كوچك
در آوريل سال 478 پيش از ميلاد سران كشور- شهرها و جزاير يوناني كه اتحاديه «دلوس» را به منظور مقابله گروهي با تهديدهاي ايران ـ تنها ابرقدرت وقت جهان ـ تشكيل داده بودند اعلاميه‌اي را امضا كردند كه در آن آمده بود: وجود يك ابرقدرت در جهان؛ مغاير نظم گيتي، منطق و عقل سليم و منافع ملل است و آنان اين اتحاديه را تشكيل داده‌اند تا در برابر هرگونه زورگويي بايستند و بدون دغدغه از خطر تجاوز نظامي و تنها ماندن در برابر تعرض، به زندگاني خود ادامه دهند.

مورخان يوناني و بعدا رومي، بخش‌هايي از اين اعلاميه را در تاليفات خود آورده‌اند. «دلوس» نخستين اتحاديه ملل كوچك در برابر يك دولت بزرگ در طول تاريخ به شمار مي‌رود. نام اين اتحاديه از جزيره «دلوس» گرفته شده است، زيرا طلا و نقره جمع‌آوري شده از اعضاي اتحاديه (خزائن) در اين جزيره نگهداري مي‌شد. اتحاديه «دلوس» كه بي‌شباهت به كنفدراسيون‌هاي امروز نبود به ابتكار آريستيدس آتني تاسيس شده بود. پس از دو حمله سنگين ايران به يونان و سقوط آتن، بيشتر يونانيان انتظار حمله ديگري را مي‌كشيدند. در حمله دوم ايران، آتني‌ها مجبور به انتقال خانواده‌هاي خود به كشتي و انتقال آنان به جزاير شده بودند و پس از بازگشت ايرانيان تصميم به كشيدن ديوار به گرد شهر آتن گرفتند كه اسپارتي‌ها مخالفت كردند و استدلال شان اين بود كه ايرانيان شهر را تصرف و چون داراي ديوار است آنجا را تبديل به يك دژ دائمي در قلب جهان يونانيان خواهند كرد. آتني‌ها به اين مخالفت توجه نكردند و ديوار را كشيدند و اسپارت نيز از شركت در اتحاديه «دلوس» خودداري كرد و به سوي ايران متمايل شد، مخصوصا كه پائوسانياس، ژنرال اسپارتي به ايران نزديك شده بود و پولي را كه منظما ايران براي او ارسال مي‌داشت، مي‌پذيرفت.
پس از تشكيل اتحاديه «دلوس» بدون شركت اسپارت، ايران از اين وضعيت استفاده كرد و هنگامي كه ميان اسپارت و آتن جنگ در گرفت، به رساندن پول و كمك نظامي و تجهيزات به اسپارت پرداخت و به دست اسپارتي‌ها استقلال آتن را نابود کرد. زد و خوردهاي اسپارت و آتن كه توسيديدس مورخ آن عصر، شرح آنها را نوشته است در تاريخ به جنگ‌هاي «پلوپونز» معروف شده‌اند.
 
بالا