خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره شناسی پزشکی در خدمت ارتش

حشره شناسی پزشکی در خدمت ارتش

حشره‌شناسی پزشکی مطالعه درباره حشرات است، عنکبوت‌ها، کنه‌ها که مجموعاً اشاردارد به بندپایان و بیماریها یی که آنها ایجاد میکنند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز در پایگاه دانشجویان حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به آدرس (http://insectology.blogfa.com) میخوانیم: پشه‌ها نشان دادند و سر انجام توانستند که برخورد این بیماری را روی ارتش آمریکا بکاهند.
از تیفوس در جنگ جهانی اول، مالاریا در جنگ جهانی دوم، تا لیشمانیاز عراقی، از نیروی حشره‌شناس‌های طبی خواسته شده بود تا از مأموریت ارتش محافظت بکند. در حال حاضر نیروی هوائی ایالات متحده تعداد ۱۷ نیروی فعال حشره‌شناس‌های طبی دارد و به تعداد ۶ نفر نیروی ذخیره در سرتاسر دنیا.
سرچشمه‌های حشره‌شناسی پزشکی به عنوان یک شاخه حرفه‌ای در نیروی هوائی ایالات متحده
حشرات می توانند ناراحتی‌هایی را ایجاد کنند، رنج می دهند و انسان را با آزردن، نیش‌زنی، و گزش مریض میکنند. کارمندان نظامی وقتی که در جنگ فرستاده ‌شده‌اند و در اوضاع ناهموار و دور قرار گرفتند، با حشرات یک برخورد ویرانگر میتوانند داشته باشند.
یک بیماری که به وسیله شپش‌ها ایجاد می شود سبب ، کشته شدن ۱۷۰۰۰ سرباز اسپانیولی در ۱۴۸۹، عاجز شدن۳۰۰۰۰ سرباز فرانسوی در ۱۵۲۸، شکست ارتش ناپلئون در مسکو به سال ۱۸۱۲ گردید و مرگ میلیون‌ها سرباز را سبب شد.
دانشمندان حقوقی حشره‌شناسی پزشکی در جنگهای جهانی اول و دوم مطالعه در حشرات را پیگیر شدند،این علم با کشف انتقال پشه‌ای ، یک پارازیت شروع شد. و با مطالعه (کرم‌های فیلاریایی) در ۳/۱۸۷۸ ادامه داده‌شد .و به کشف انتقال خیلی از بیماری ها توسط بندپایان از قبیل مالاریا و طاعون انجامید. حشره‌شناسی پزشکی نظامی در سال ۱۹۰۰ ، با کشف سرگرد والتر رید و همکارانش که انتقال تب زرد را به وسیله پشه‌ها نشان دادند آغازگردید.
در طول دوران صلح و جنگ، نیروی حشره‌شناس‌های طبی وظیفه دارند کارمندان نظامی را از بندپایان، بیماریهایی که آنها ایجاد میکنند و زیانهایی که آنها سبب میشوند محافظت کنند. در جنگ جهانی اول، بیماری تیفوس منتقل شده از بندپایان بزرگترین تهدید برای ارتش اروپایی ها بود. باوجود، ادامه داشتن جنگ، ارتش اردوگاه‌هایی را در بخش جنوبی ایالات متحده ترتیب داد که حدود ۱۰۰۰۰ مورد مالاریا تولید کرد.
هنوز ، توجه قسمت ارتش در به مأموریت فرستادن حشره‌شناس‌ها برای مقابله با بیماریهای بندپایان کم بود؛ در جنگ جهانی اول فقط ۸ حشره‌شناس به وسیله ارتش مأمورشده بودند، و در فاصله زمانی بین جنگ جهانی اول و دوم این تعداد فقط ۱۴ حشره شناس بود. تا ۱۹۴۰، بیشتراروپا در حال جنگ بود. ژاپن یک ماشین جنگی ترسناک بر ضد ایالات متحده ساخته بود. ایالات متحده می خواست در صورت احتمال جنگ در اقیانوس آرام افرادی به مبارزه درمورد با بیماریهای بندپایان بپردازند. مالاریا جدیترین خطر سلامت دربرابر سربازان آمریکایی در جنوب اقیانوس آرام در طول جنگ جهانی دوم بود.برآوردشده که ۸۵ % ازنیروی نظامی ایالات متحده با بیماری آلوده شده بودند. که سبب شد سرهنگ داگلاس نتیجه بگیرد: ”
این یک جنگ بلند خواهد بود ، اگر برای آماده کردن هر بخش من برای جنگ با دشمن، من روی یک بخش دوم در بیمارستان مالاریا باید حساب بکنم در حالی که یک سوم از این بیماری ناتوان کننده بهبود میابند.” بخش های دیگر در ارتش تشخیص دادند که برای مبارزه با بیماریهای بندپایان روی ارتش فعالیت داوطلبانه بکنند. اداره بهداری نیروی دریایی بیمارستان داوطلب شد تا متخصص گروه را ایجاد کند و حشره‌شناس‌ها به عنوان یک بخش مهم آن گروه مورد توجه بودند. حشره‌شناس‌های نیروی دریایی اولین بار در مه ۱۹۴۱ مأمورشده بودند.
در طول جنگ، ارتش ایالات متحده، یک جمع از ۷۷۱ کارمند متخصص تربیت‌شده مبارزه‌کننده با مالاریا و دیگر بیماریهای بندپایان داشت. حشره‌شناس‌های ارتشی ۱۷ روش مقابله با مالاریا را کشف کردند. در پایان جنگ نیروی دریایی بیشتر از ۲۰۰ متخصص حشره شناس داشت. پس ازجنگ جهانی دوم حشره‌شناس‌های معدودی روی خدمت تمام‌ وقت باقی ماندند وآنها توجه شان به تجهیزات و مواد کنترل حشرات در همکاری با وزارت کشاورزی ایالات متحده جلب کردند.
در ۱۹۴۷، نیروی هوائی ایالات متحده به عنوان یک بخش خدمت سربازی جدا، ایجاد شد. در ابتدا حشره‌شناس‌های نیروی هوائی مثل ارتش شغلی تخصصشان معین بود تا مثل همتاهای ارتشی‌شان در نیروی هوائی تخصص ویژه‌ای با رمز(AFSA) ایجاد شد.جنگ کره یک تسریع کننده برای تاسیس زمینه شغل حشره شناسی پزشکی نیروی هوایی جدید بود.
نیروی هوایی با برنامه ‌ریزی دو شخص شروع بکار کرد … حشره‌شناس‌های نیروی هوائی از هواپیما برای انتشار حشره‌کش‌ها روی منطقه های بزرگ برای کنترل ناقلین بیماری استفاده بردند…
منابع:
پزشکان بدون مرز
Snyder, J.C. ۱۹۵۹. The Typhus Fevers. in Viral and Rickettsial Infections of Man, T. M. Rivers and F. L. Horsfall, eds., J.B. Lippincott Co, Philidelphia, PA. pages ۷۹۹-۸۰۰.
Faust, E.C., P.F. Russell, and R.C. Jung. ۱۹۷۶. Clinical Parasitology. Lea and Febiger, Philadelphia, PA. page ۶۳۶.
Ibid. page ۳۶۲.
Peterson, R.V., M.T. Wooster, and J.T. Need. ۱۹۹۳. The History of Navy Entomology. Obtained from the Navy Entomology Website.
Cunnion, S.O., T.H. Dickens, D.A. Ehrhardt, J.T. Need, and J.G. Wallace, editors. ۱۹۸۴. Navy Medical Department Guide to Malaria Prevention and Control. Navy Environmental Health Center, Norfolk, VA. pages ۱-۲.
Shultz, H.A. ۱۹۹۲. ۱۰۰ Years of Entomology in the Department of Defense. In: Insect Potpourri, Adventures in Entomology, J. Adams (ed.), Sandhill Crane Press, Gainesville, FL. page ۶۴.
Peterson, R.V., M.T. Wooster, and J.T. Need. ۱۹۹۳. The History of Navy Entomology. Obtained from the Navy Entomology Website.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گیاهپزشکی: تواناییها و کارکردها

گیاهپزشکی: تواناییها و کارکردها

تاریخچه تا اواسط سده بیستم میلادی، آموزش کشاورزی در ایران مورد توجه نبود. آموزش کشاورزی در ایران در دوران قاجار آغاز گردید. اولین مدرسه کشاورزی با عنوان در « فلاحت مظفری » در سال ١٢٧٩ هجری خورشیدی در زمان مظفرالدین شاه قاجار با کوشش میرزا نصرالله خانه مشیرالدوله آغاز به کار نمود. در ادامه، دبستان برزگران در سال ١٢۶٩ هجری خورشیدی و سپس مدرسه ابتدایی فلاحت در سال ١٣٠١ هجری خورشیدی و به دنبال آن مدرسه متوسطه فلاحت در سال ١٣٠٢ هجری خورشیدی و در پی آن با تأسیس مدرسه فلاحت، آموزش حشره‌شناسی و دفع آفات را استاد دکتر جلال افشار از سال ١٣٠۶ آغاز نمود. در واقع افشار، پایه گذار حشره شناسی و دفع آفات و به بیان امروزین، بنیانگذار گیاه پزشکی در ایران است. با افتتاح مدرسه عالی فلاحت در سال ١٣٠٩ و تأسیس دبیرستان فلاحت در سال ١٣١١ هجری خورشیدی و بنگاه های علمی و فلاحتی کرج در سال ١٣١٣ هجری خورشیدی، آموزش کشاورزی با سرعتی چشمگیر راه خود را باز نمود.

عنوان رشته تحصیلی
مهندسی کشاورزی گرایش گیاهپزشکی
دارای دو گرایش بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش های قارچ شناسی، ویروس شناسی، نماتدشناسی گیاهی، حشره شناسی کشاورزی و کنه شناسی در مقطع دکتراست.

گرایشهای مرتبط با رشته
شناسایی و کنترل علف های هرز، حشره شناسی پزشکی و سم شناسی پزشکی.

آشنایی با رشته
دانش گیاه پزشکی که تا چندی پیش در ایران با نام دفع آفات نباتی شناخته می شد، یکی از شاخه های جدید دانش بشری در جهان و ترکیبی از علوم گوناگون است که آن را در کشورهای غربی با نام های (Phytomedicine) و (Plant medicine) و بیشتر (Plant protection) برابر نهاده حفظ نباتات می شناسند.
در مقایسه با دانش پزشکی که با سلامت انسان ها سروکار دارد؛ دانش گیاه پزشکی، سلامت گیاهان را بررسی می کند. با این تعبیر، گیاه پزشکی، پزشکی گیاهان و گیاه پزشک، پزشک گیاهان و معالج آفات و بیماری های گیاهی و گیاهان ناخواسته (علف های هرز) است.
آفات کشاروزی را می توان از بزرگترین دشمنان انسان به شمار آورد. این آفات که شامل حشرات، قارچ ها و موجودات ذره بینی، علف های هرز، نرم تنان، جوندگان و پرندگان است با خسارت زدن به بخش های گوناگون گیاه و فرآورده های گیاهی، بخش مهمی از مواد غذایی انسان را از بین برده و زیان عمده ای به اقتصاد کشور وارد می کنند. بالغ بر یک سوم فرآورده‌های کشاورزی جهان طی مراحل کاشت، داشت و برداشت در اثر آفات و بیماریها و علفهای هرز گوناگون از بین میرود که این معنا تا حدودی اهمیت دانش گیاه پزشکی را نشان می دهد؛ دانشی که آفات و عوامل بیماری زای گیاهی را مطالعه و بررسی می کند و اصول و روشهای مدیریت خسارت این عوامل را ارائه می نماید.

وظایف و مسئولیتها
در برخی فرهنگ های فارسی از جمله فرهنگ معین، گیاهپزشک به معنای پزشکی که با گیاهان دارویی به درمان بیماری های انسان می پردازد، آمده است که با آنچه امروزه مورد نظر است تفاوت اساسی دارد. لذا گیاه پزشک را نباید یک داروشناس یا متخصص به شمار آورد. یک کارشناس (Pharmacologist) گیاهان دارویی (Diagnosis) گیاه پزشکی به شناخت و تشخیص (Expert) شامل (biotic agent) علمی و دقیق عوامل زیان آور زنده آفات، بیماری های گیاهی و علف های هرز، و عوامل غیرزنده عوامل مؤثربر رشد و نمو و همه گیری آنها ، (Abiotic agent) عوارض (Etiology) و نیز سبب شناسی (Epidemiology) و بیماری ها به شیوه های اصولی و نوین مدیریت آنها می پردازد. در واقع هدف اساسی گیاه پزشک، کاهش میزان خسارت کمی و کیفی عوامل خسارت زای کشاورزی (آفات، بیماری های گیاهی
و علف های هرز) و تأمین بهداشت تولیدات گیاهی است. به‌طور جزئی‌تر، میتوان اهداف علم گیاه پزشکی را به صورت زیر بیان نمود:

۱- تلاش در جهت کاهش منطقی و مصرف بهینه آفت کش های کشاورزی
2- جلوگیری از هدر رفت منابع مالی محدود کشاورزان و کاهش هزینه تولید
3- افزایش سطح فرهنگ عمومی کشاورزان نسبت به عوامل زیان آور گیاهی و شیوه های مدیریت آنها
4- جلوگیری از تخریب منابع آب، خاک و گیاهان در اثر کاربرد بی رویه آفت کش های کشاورزی
5- جلوگیری از پیدایش عوامل زیان آور جدید یا مقاوم نسبت به آفتکشها به موازات پیشرفت علوم زیستی و فناوری های روزآمد، دانش گیاه پزشکی از آخرین دستاوردها بهره م یگیرد و در زمینه مرفولوژی، فیزیولوژی، رفتارشناسی، اکولوژی، نوسانات جمعیت و... آفات گیاهی و سبب شناسی، واگیری و سایر مسائل مربوط به بیماری های گیاهی به پیشرفت های مهمی دست یافته و در زمینه مدیریت آفات و بیماری های گیاهی از کلیه روش های جدید اصول زراعی و باغبانی از جمله بهداشت گیاهان، به کارگیری واریته ها (ارقام) مقاوم، روش پیش آگاهی، کنترل غیرشیمیایی (بیولوژیک استفاده (I.P.M) و...) و شیمیایی ب هویژه در قالب مبارزه تلفیقی مینماید.
برخی از وظایف و مسئولیت های گیاه پزشک عبارتند از:
1- مسئله یابی گیا هپزشکی وعلوم وابسته از طریق مراجعه و بازدید از مزارع، باغ ها، انبار و سیلوهای کشور و مراجعه کشاورزان به آنها.
2- تحقیق و پژوهش در زمینه زیست شناسی و فیزیولوژی عوامل زیان‌آور محصولات بومشناسی (Ecology) کشاورزی (زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی) در سطوح آزمایشگاهی،
استانی، منطقه ای و ملی.
3- اجرای پژوهش های بنیادین گیاه پزشکی کشور با تأکید بر بهره‌گیری از روشهای نوین (بیوتکنولوژی) و همچنین آن دسته از پژوهش هایی که مؤسسات تک محصولی (مانند مؤسسه تحقیقات پنبه، مؤسسه تحقیقات پسته، مؤسسه تحقیقات خرما و...) و همچنین مؤسسه تحقیقات دیم در زمینه آنها فعالیتی ندارند.
۴ جمع آوری، شناسایی و رده بندی جامعه جانوران (Fauna) و رُستنی های (Flora) ایران و بررسی تنوع زیستی آنها.
5- تحقیق در زمینه شناسایی، زیست شناسی، کارایی و تکثیر عوامل مفید جهت مبارزه بیولوژیکی علیه آفات و نگهداری منابع ژنتیکی آنها.
6- تحقیق در زمینه روشهای مختلف مدیریت تلفیقی (IPM)
7- تحقیق در زمینه شناخت، فرمولاسیون، تأثیر و باقیمانده سموم کشاورزی و تکنیک های گوناگون سم پاشی و آزمایش سموم جدید.
8- تحقیق در زمینه شناخت، زیست شناسی، بوم شناسی و عصاره گیری از گیاهان برای استفاده در زمینه کنترل عوامل زیان آور.
9- تحقیق در زمینه امکان ساخت فرمو ن های (مواد شیمیایی که از حشارت ماده در محیط پخش م یگردد) و موادی که در اعمال فیزیولوژیک و بیولوژیک بندپایان زیان آور کشاورزی (حشرات، کنه ها، عنکبوت ها و...) اختلال ایجاد می‌نمایند.

مدت دوره آموزش و محل تحصیل
دوره کارشناسی معمولاً 5/3 تا ۴ سال و دوره کارشناسی ارشد در گرایش های ذکر شده ۵/٢ تا ٣سال است، بنابر این تا مقطع کارشناسی ارشد به صورت ناپیوسته ۶ تا ٧ سال و با در نظر گرفتن مقطع دکترا (که حداقل 5/4 و حداکثر 5/5 سال است) 5/10 تا 12 سال طول می کشد. لازم به ذکر است به دلیل انبوهی دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی و حتی در مواردی کارشناسی ارشد، امکان جذب نیروهای با مدرک دکترا در بازار کار فراهم تر از سایر مقاطع است.

دانشگاه های دولتی پذیرنده
در مقطع کارشناسی: دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان، شهید چمران اهواز، ارومیه، همدان، تبریز، کرمانشاه، زابل، زنجان، کرمان، گرگان، مشهد، رشت، بابلسر، ساری، اردبیل، شیراز، رفسنجان و بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور.
در مقطع کارشناسی ارشد: تهران، تربیت مدرس، همدان، تبریز، زنجان، شهرکرد، کرمان، اهواز، صنعتی اصفهان، شیراز، گرگان، مشهد، کردستان، گیلان، زابل و مقطع دکترا در دانشگاه های تهران، تربیت مدرس.

خصوصیات و توانایی های لازم
ایران، سرزمینی وسیع با اقلیم های بسیار متنوع و به تبع آن، گونه های بسیار غنی گیاهی است. همچنین گونه های جانوری این سرزمین کهنسال، غنای شگفت آوری دارد. از این رو، گیاه پزشک ایرانی باید از یک سو با گونه های گیاهی و جانوری طبیعی ایران آشنا باشد و از سوی دیگر با آفات، بیمار یها و علف های هرز قرنطینه ای که دایم از مبادی ورودی رسمی یا از مرزهای طولانی کشور به صورت غیرقانونی وارد می شوند، آشنا گردد و با آن ها مبارزه کند. در واقع مهندس گیا ه پزشک، کاری دشوار، پیچیده و پرمسئولیت را برعهده دارد و باید از بیوشیمی، بیولوژی و آمار، اطلاعات وسیع و گسترده ای داشته باشد. دکتر بنی هاشمی (استاد گیاه پزشکی دانشگاه شیراز) در این داوطلب این رشته » : زمینه می‌گوید باید به زیست شناسی، شیمی و آمار علاقه مند باشد تا در دروس آشنایی با آفات گیاهی و سم شناسی موفق گردد و به کمک آمار نیز بتواند کارهای تحقیقاتی خوب و ارزشمندی ارائه دهد. همچنین دانشجوی این رشته باید به طبیعت علاقه مند باشد و بداند که کار یک مهندس، گیاه پزشکی، تکیه دادن پشت میز و صندلی نیست، بلکه باید به مزارع و باغ ها برود یا .« پشت میکروسکوپ به انجام تحقیق و مطالعه مشغول باشد رشته گیاه پزشکی نیاز به حافظه قوی دارد، چون دانشجو باید اسامی لاتین حشرات و قار چها و رده آن ها و اسامی بسیاری از آفتکشها و کاربرد آن ها را به خاطر بسپارد. همچنین دانشجوی این رشته باید به کشاورزی و به خصوص حشره شناسی علاقه مند باشد، زیرا بخش عمده ای از دروس این رشته شامل آفات گیاهی است و در این درس، حشرات زیان آور (آفات) و زیست شناسی آنها آموزش داده می شوند و بالاخره، داوطلب این رشته لازم است بداند که گیاه پزشکی بیش از آن که جنبه عملی داشته باشد، جنبه علمی دارد و در طول تحصیل باید اطلاعات گسترده ای درباره
قارچ شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و حشره شناسی به دست آورد.

شرایط محیط کار
با توجه به ضرورت تأمین غذای کافی و سالم، نمی توان زمانی را پی شبینی نمود که به کارشناسان این رشته، نیازی نباشد؛ البته هما نگونه که گفته شد با وجود محدودیت سازمان های دولتی در جذب نیروی انسانی و رشد روزافزون دانش آموختگان مقطع کارشناسی، باید بیش از پیش به بخش های غیردولتی (خصوصی یا تعاونی) توجه داشت و کلینیک های گیاه پزشکی و شرکت های خدمات گیاه پزشکی از زمینه های جدی و جدید کار دانش‌آموختگان گیاه پزشکی است. با توجه به ماهیت موجودات زنده، غالباً محیط کار کارشناسان گیاه پزشکی، آمیزه ای از طبیعت (مزارع و باغات) و محیط های آزمایشگاهی، گلخانه ای و... است. بدیهی است محیط کار باید از نور کافی، دمای مناسب، نبود آلودگی های صوتی و محل مناسب انجام کار از نظر ابزار و ادوات برخوردار باشد.

فرصتهای شغلی موجود برای فارغ‌التحصیل رشته گیاه پزشکی
مراکز آموزشی (هنرستان های کشاورزی، دانشکده های کشاورزی، آموزشکده های کشاورزی، مراکز آموزش کشاورزی و...) مراکز پژوهشی، شامل مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور (آفات و بیماری های گیاهی) و بخ شهای وابسته به آن در مراکز استانها سایر ادارات دولتی و نیمه دولتی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کل کشور و ادارات منابع طبیعی استان ها، سازمان بوستان ها و فضای سبز استان ها و شهرستان ها، سازمان حفاظت محی طزیست و اداره های کل آن در استان ها و...) بخش غیردولتی، شامل کلینیک های خصوصی گیاه پزشکی و شرکت های توزیع کود و سم و....
بدیهی است در هر حال دانش‌آموختگان کارآفرین و خلاق گیاه پزشکی باید در پی آفرینش فرصت های کاری نو برای خود و دیگران باشند. محلهای کسب اطلاعات بیشتر مراکز آموزش عالی (دانشگاهی) به ویژه گروه های آموزشی دانشکده های کشاورزی، مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، هفته نامه پیک سنجش (وابسته به سازمان سنجش آموزش کشور)، نشریه آفرینش، مراکز مشاوره آموزشی و دانش‌آموختگان گیاه پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی.

دروس مهم برای قبولی در این رشته:
درس ضریب
ریاضی ٣
زیست‌شناسی ٢
فیزیک ٢
شیمی ٢
زمین‌شناسی ١
دروس تخصصی: حشره‌شناسی، قارچ شناسی، آفات مهم گیاهان زراعی،بیماری های مهم گیاهان زراعی، آفات مهم درختان میوه، بیماری های مهم درختان میوه، آفات و بیماری های مهم گیاهان زینتی، جالیزی و سبزیها، اصول مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی، سم‌شناسی، تکنولوژی مبارزه شیمیایی، علف های هرز و کنترل آنها، آفات انباری،‌کارآموزی

IPM عبارت است از نوعی رویکرد یا مدیریت عوامل زیان‌آور گیاهی (آفات و بیماریهای گیاهی) که با استفاده از تمام شیوه های قابل استفاده در زمینه کنترل منطقی عوامل زیان آور به کار گرفته می شوند، مانند تلفیقی از روش های مبارزه شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی، بیولوژیکی و... که میزان خسارت عوامل زیان آور را تا حد قابل تحمل کاهش می دهد و حفاظت از محیط زیست را نیز در نظر دارد.

منابع و مآخذ
1- زمردی، ع، تاریخ گیاه پزشکی ایران، نشر آموزش کشاورزی، ١٣٨٢
2- راهنمای انتخاب رشته، مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور، ١٣٨۴
3- پنجاه و هشتمین سالگرد تأسیس مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی ١٣٨٠ ١٣٢٢ ، مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی، ١٣٨٠
4- ج. ام. والر، ب. ج. ریچی و ام. هولدرنس، ترجمه: فرخ ینژاد و محمودی، راهنمای کلینیک گیاه پزشکی، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، ١٣٨۴
5- بهداد، ا، دائرةالمعارف گیاه پزشکی ایران (آفات، بیماریها و علف های هرز)، نشر یادبود اصفهان، ١٣٧۵
تدوین و نگارش:
سارا سیاهپوش کارشناس گیا هپزشکی
مهندس نادر آزادبخت کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان
مریم شامی- دانشجوی گیا هپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد
منبع: اطلاعات علمی پی در پی ٣۵٠ شماره ١ آبان 1387

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات هم در تغییرات آب و هوایی تاثیر‌گذارند

حشرات هم در تغییرات آب و هوایی تاثیر‌گذارند

به نظر می‌رسد سوسک‌هایی که ساکن جنگل‌های کاج کوهی هستند، علاوه بر این‌که بخش وسیعی از درختان رشته کوه‌های سنگلاخی را از بین می‌برند، نقش بسیار مهمی در تغییر الگوهای آب و هوایی منطقه و همچنین تغییر کیفیت هوا در این مناطق داشته باشند. محققان مرکز ملی تحقیقات هواشناسی چگونگی تاثیر درختان و دیگر پوشش‌های گیاهی یک منطقه بر میزان بارندگی، دمای هوا، ایجاد مه و دیگر پدیده‌های موثر در تغییرات جوی را مورد بررسی قرار داده‌‌اند. گیاهان با جذب گروهی از مواد شیمیایی و انتشار گروهی دیگر در محیط اطراف خود، وضعیت آب و هوا در مناطق مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. همچنین گیاهان قادرند مقادیر مختلفی از گرمای محیط را جذب کنند. در چنین شرایطی اگر بخشی از گیاهان یک منطقه جنگلی در معرض نابودی قرار گیرند، بدون تردید آب و هوای آن منطقه نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل آب و هوا دارند و اگر مناطق جنگلی به هر علتی خشک شده و از بین بروند الگوی پدیده‌های جوی نظیر بارندگی نیز تغییر خواهد کرد.

این طرح تحقیقاتی به دانشمندان کمک می‌کند نسبت به موضوعات مختلف مرتبط با هواشناسی مانند تشکیل ابر، تغییرات آب و هوا، چرخه گازها و ذرات معلق موجود در هوا اطلاعات ارزشمندی به دست آورند.

در نتیجه فعالیت‌های زیستی گیاهان مانند فتوسنتز و تنفس ذرات بسیار کوچک، بخار آب و گازهای دیگری در محیط اطراف منتشر می‌شود که از جنبه‌های مختلف بر وضعیت آب و هوا در یک منطقه تاثیر می‌گذارد. هنگامی که گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن، در جنگل‌هایی که تحت حمله آفات گیاهی از جمله سوسک‌ها قرار گرفته‌اند، منتشر می‌شوند، با دی‌اکسید کربن آزاد شده در محیط ترکیب می‌شوند؛ در نتیجه مقدار حرارت و گرمای آزاد شده در محیط بر اثر تابش نور خورشید یا انعکاس نور تابیده شده به سطح زمین و بازگشت آن به فضا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند علاوه بر این گیاهان مواد شیمیایی دیگری مانند ترکیبات آلی فرار را نیز در محیط اطراف خود منتشر کنند. در نتیجه ترکیب این مواد با دیگر آلاینده‌ها پدیده‌هایی شکل می‌گیرند که در تغییر کیفیت هوا و تغییر دمای محیط تاثیر‌گذار خواهند بود.

منبع:انجمن و هسته گیاهپزشکی دانشگاه خوراسگان به نقل از انجمن علمی گیاه پزشکی کرمانشاه
لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساخت ابریشم توسط زنبورهای عسل

ساخت ابریشم توسط زنبورهای عسل

کرم های ابریشم ، تولیدکننده های شناخته شده ابریشم هستند و عنکبوت نیز برای ساختن شبکه تارهای خود از آن استفاده می کند. اما این موجودات تنها بی مهرگانی نیستند که از قابلیت های زیاد این ساختار بهره می برند.محققان مرکز حشره شناسی CSIRO در استرالیا به بررسی ابریشم تولید شده توسط سایر حشرات پرداخته اند. به گفته این محققان اکثر مردم نمی دانند زنبور و مورچه نیز ابریشم تولید می کنند اما ساختار ملکولی آن با ملکول پروتئینی بزرگ تولید شده توسط کرم ابریشم و عنکبوت تفاوت زیادی دارد.
لانه و پیله های مورد بررسی این محققان دارای مارپیچ های در هم تنیده ای است و این آرایش ساختار سبک و محکم ابریشم را ایجاد می کند. ژن های مسوول تولید ابریشم در زنبور عسل پیش از این تشخیص داده شده اند و اکنون محققان ژن تولیدکننده این ماده را در زنبور عسل درشت از جنس Bombus شناسایی کرده اند.زنبور و مورچه ، ابریشم مرغوبی تولید می کنند اما در این دوگونه نیز مانند کرم ابریشم این کار توسط لارو و به وسیله غدد مشابه انجام می شود ، گرچه نحوه استفاده از آن در این دو موجود متفاوت است. منبع به نقل از ساینس دیلی


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درمان بیماری ام اس در وجود زنبور عسل

درمان بیماری ام اس در وجود زنبور عسل

تازه ترین یافته های یک تحقیق نشان میدهد که زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS موثر است . این تحقیق در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج صورت گرفته و نتایج آن برای ارایه در کنفرانس "طب تکمیلی" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شده است . بیماری MS نوعی اختلال در سیستم عصبی مغز است که در نوع شدید آن منجر به مرگ بیمار می شود. مجری و سرپرست این تحقیق روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای این تحقیق ، بیماری MS به موشهای صحرایی نژاد "ویستار" القا شد و سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موشها مورد بررسی قرار گرفت. دکتر محمد نبیونی افزود: در بیماری MS بیمار با تخریب سیستم عصبی روبه رو و منجر به تخریب "غلافهای میانی اعصاب ملینی" می شود. وی ادامه داد: غلافهای میانی اعصاب ملینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم کردند. نبیونی خاطرنشان کرد: این تحقیق بیانگر آن است که زهر زنبور عسل می تواند در درمان بیماری MS مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: این تحقیق یکی از بخشهای طرح تحقیقاتی جامع "تاثیرات بیولوژیک زهر زنبور عسل " است که تاثیر زهر این حشره بر درمان بیماریهای دیگر نیز در دست تحقیق و بررسی است . این طرح تحقیقاتی توسط "ساره رجبی " دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سلولی تکوینی و با راهنمایی دکتر نبیونی به مدت یکسال در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج به نتیجه رسیده است . مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی اردیبهشت ماه سال گذشته در کرج گشایش یافت . دانشجویان مقطع ارشد و دکترا می توانند طرحهای تحقیقاتی و فعالیتهایی نظیر نمونه برداری و بافت شناسی را در این مرکز انجام دهند . منبع





زهر زنبور عسل مایعی است تلخ مزه به رنگ روشن دارای وزن مخصوص(1.1313 ) بوی خاص و واکنش اسیدی ، در مجاورت هوا به سرعت خشک میشود .
زهر زنبور ترکیب بسیار پیچیده ای دارد و دست کم هشت نوع پروتئین در آن شناسایی شده است
مشخص شده است ترکیبات زهر رنبور عسل مناطق مختلف و نسبت به فصل های مختلف با هم فرق میکند . جدول ترکیبات زهر زنبور


تر کیبات اصلی زهر زنبور
آ نزیم ها: -فسفو لیپازA2-هیا لورونیداز-اسید فسفا تاز
پپتید ها: آپا مین -ملیتین- پپتید MCD -سکا پین -تر تیا پین-آدو لاپین


آ مین های بیو ژنیک: هیستا مین - دوپا مین -نوراپی نفرین - لکوترین
( تنظیم شده توسط دکتر عباس میراب زاده -سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران )
Multiple Sclerosis - بیماری با علت نامعلوم می باشد در این بیماری قسمتهایی از رشته های عصبی در سیستم عصبی مرکزی به واسطه خطا در فعالیت سیستم ایمنی بدن بیمار دچار التهاب و تخریب پوشش میلین و جراحت اکسون شده و در نهایت آسیب میبیند . بیمار و پزشک هیچ گونه پیش بینی از آینده بیماری ندارند و داروهای عرضه شده :
( Interferon B-1a - Interferon B-1b < Betaseron )
در بسیاری از موارد نمی تواند بیماری را درمان کند .
استفاده از زهر زنبور عسل یکی از روش های جایگزین و مناسب براتی در مان این بیماری است .
با توجه به جد ول تر کیبا ت زهر زنبور Melittin که 50 % وزن خشک زهر را تشکیل میدهد یکی از مهم ترین مواد ضد التهاب ( 100 برابر قویتر از Hydrocortisol ) است .
Adolapin ماده دیگر موجود در زهر می باشد که از طریق مهار فعالیت آنزیم ‍‍Cyclooxygenase باعث اثر ضد التهابی و ضد درد می شود . Apamin از تشکیل Complement C3 جاوگیری میکند و کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم را بلوکه می کند و به همین دلیل انتقال عصبی را تشدید میکند . آنزیم Hyaluronidase نیز Scar تشکیل شده در بیماران ام اس را از بین می برد در دنیا تعداد قابل توجهی از بیماران MS فلج شده با زنبور درمانی صحت کامل خود را باز یافتند .
در سال 1997 میلادی انجمن MS امریکا مبلغ 250000 دلار در اختیار دکتر Beltani رئیس بخش ایمونولوژی دانشگاه Georgetown آمریکا قرار داد تا در مورد تاثیر زهر زنبور روی بیماران مبتلا به MS تحقیق نماید تحقیقات نشان داد که در 60 % بیماران سبب بهبودی بیماران شده است .





دانشگاه علوم پزشکی مشهد
باتوجه به تحقیقات جدید در خارج کشور و نوشته های طب سنتی مبنی براثردرمانی زهر زنبورعسل در درمان بیماریهای رماتیسمی و بدلیل کمبود اطلاعات منتشر شده دراین زمینه ونگرانی پزشکان متخصص روماتولوژی بعلت اثرات نامطلوب و یا بی اثر بودن نسبی داروهای فعلی دربرخی از بیماران و عدم انجام این تحقیق درایران برآن شدیم تا پژوهشی درمورد اثردرمانی زهرزنبور عسل در درمان بیماری های رماتیسمی بعمل آوریم . موادموثری ازجمله ملیتین در زهر زنبور عسل وجود دارد که میتواند در درمان بیماریهای رماتیسمی موثر باشد. نظر به اینکه استفاده مستقیم ازنیش زنبور عسل ممکنست واکنش‌های آلرژیک و حتی شوک آنافیلاکتیک و حتی مرگ ایجاد نمایدلذا از زهر زنبور عسل فرآورده داروئی درابتدا بصورت پماد جلدی و سپس قرص‌های خوراکی ساخته و دردرمان بیماریهای روماتیسمی مورداستفاده واقع خواهد شد. منبع


لینک دائم



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنجره حشره‌ای زیر خاکی !

زنجره حشره‌ای زیر خاکی !

حشرات درمقایسه با دیگر موجودات روی زمین عموما از عمر بسیار کوتاهی برخوردارند. البیته این موضوع باید دلیلی داشته باشد که چرا حشرات نباید بیش از مدت کوتاهی ، زندگی کنند . با این وصف ،نباید فراموش کردکه درمیان جانداران ، حشره ای یافت می شود که از عمر نسبتا طولانی برخوردار است و درمیان انواع مختلف زنجره ها ، نوعی زنجره وجود دارد که 17 سال عمر می کند ! بجز ملکه موریانه ، هیچ حشره دیگری نیست که در طول عمر به پای این زنجره برسد .
اما عمر 17 ساله زنجره چندان خوش وگواره نمی گذرد که رشک دیگر حشرات را برانگیزد. چون که این حیوان درتمام این مدت ، درزیر خاک به حالت خواب ، بسر می برد وسرانجام روزی که از زمین بیرون می آید تا از زندگی درمحیط روشن وآفتابی بیرون لذت ببرد، 5 هفته بیش نمی گذرد که بدرود حیات می گوید .
اکنون می خواهید بدانید چرا باید17 سال طول بکشد تا حشره ای بدین بیمقداری، دردامن طبیعت پرورش یابد؟
ماده زنجره ،بر روی ترکه های درخت تخم می ریزد . چون نوزادها از درون تخمها سر برآورند ، از شاخسار فرو می افتند تا سوراخی در زیر زمین بیابند ؛ سپس خود را به ریشه درخت می رسانند وبه همانجا می چسبند .
دراین حالت، زنجره به صورت یک حشره نارس است که به زبان علمی آن را « نیمف » [پوره] می خوانند.
نیمفها در زیر زمین به مدت 17سال بی حرکت باقی می مانند . خوراکشان فقط شیرابه ای است که از ریشه درخت می مکند. سرانجام روزی فرا می رسد که حشره مرموزی می آید وبه آرمیدن این « حشره نارس » پایان می دهد وآن را مجبور می سازد تا از تاریکخانه خود سر به در آورد. آنگاه زنجره نارس تنه درخت را می گیرد وبالا می آید وخود را در روشنایی روز قرار می دهد.
دراین هنگام پوسته کشیده براندامش ، می شکافد وزنجره بالغی از درون آن بیرون می آید .
زنجره ها دربیش از 800 نوع گوناگون یافت می شود که فقط 100 نوع از آنها درامریکای شمالی وجود دارد. عمر بیشتر آنها فقط دوسال است . اما زنجره 17 ساله ، نوع خاصی است که فقط درسرزمین امریکا یافت می شود.
منبع: وبلاگ تخصصی آفات به نقل از مجله علمی نیچر

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی سیستماتیک و مورفومتریک گوشخیزکهای غرب مازندران

بررسی سیستماتیک و مورفومتریک گوشخیزکهای غرب مازندران

اطلاعات عمومی درباره شکل ظاهری، زیست‌شناسی و رفتارشناسی گوشخیزکها داده شد. یک مبحث به جزییات ریخت‌شناسی و مبحث دیگر به مسیر رده‌بندی از رده حشرات تا راسته گوشخیزکها و همچنین تاکسونهای فوق جنسی این راسته پرداخت . یک کلید شناسائی برای مهمترین خانواده‌های گوشخیزکها ارائه گردید. در بخش سیستماتیک ، دوگونه گوشخیزک از غرب مازندران و رویمهرفته پنج گونه از ایران معرفی شد. بررسیهای مورفومتریک نشان دادند که نرهای گوشخیزکهای غرب مازندران دارای دو شکل متفاوت ولی ماده‌ها تک شکلی هستند. شکلهای نرها از روی بزرگی و کوچکی انبرکها و نرها از ماده‌ها از روی شکل انبرک و وجود یا فقدان دندان در حاشیه داخلی انبرک متمایز گردیدند. تجزیه و تحلیل مورفومتریک چند متغیره با استفاده از آنالیز تابع تشخیص که روی اندازه‌های قسمتهای مختلف بدن بکار رفت نشان داد که این سه شکل از نظر آماری مجزا بودند. نتایج بدست آمده بر پایه دلایل احتمالی برای وجود دو شکل در نرها و امتیازات هر یک از این دو شکل بحث و بررسی شد.
کلمات کلیدی: مورفومتریک / بررسی سیستماتیک / تجزیه و تحلیل / زیست‌شناسی / رفتارشناسی / ریخت‌شناسی / گوشخیزک / استان مازندران / استان مازندران(غرب)
Morphometric / Systematic survey / Analysis / Biology / Ethology / Morphology / Dermaptera / Mazandaran province / Mazandaran province
بابک آریایی؛ به راهنمایی: محمد بلوچ.
129 صفحه، تصویر، جدول، نمودار، کتابنامه
پایان نامه (کارشناسی ارشد) -- دانشگاه تهران، تهران، 1374

لینک دائم

[FONT=&quot]
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی سم جی تاک (Gy-Tac)

معرفی سم جی تاک (Gy-Tac)

جی تاک (Gy-Tac) حشره کش و کنه کش تماسی و تنفسی
نام عمومی: آمیترازAmitraz
فرمولاسیون شرکت گیاه : EC 20%
LD50 : mg/kg1000-2000
دوره کارنس : 20 روز
این آفتکش در بازار با نام تجاری میتاک Mitac(EC20%)وجود دارد. جی تاک از گروه حشره کشهای فرمامیدینی (Formamidine) بوده که بصورت غیرسیستمیک با اثر تماسی و تنفسی(تدخینی) عمل می‌کند و قادر به نفوذ در برگ می‌باشد ولی درون بافت گیاه حرکت نمی‌کند. این ترکیب بصورت امولسیون (EC20%) جهت کنترل طیف وسیعی از حشرات و کنه ها بکار می‌رود. تاکنون مقاومتی از حشرات یا کنه های آفت گیاهی در برابر این آفتکش گزارش نشده است از طرفی چون جی تاک برای زنبورعسل، شکارگرها و دشمنان طبیعی آفات (به استثنای کنه های شکارگر) بی خطر است، بنابراین در برنامه مبارزه تلفیقی با آفات IPM جایگاه ویژه ای دارد. این سم یکی از مؤثرترین و اقتصادی ترین سموم است. جی تاک در محیط های اسیدی ثبات نداشته و در شرایط انبار در طولانی مدت به تدریج تجزیه می‌شود. این آفتکش در دمای بالای 48 درجه سانتیگراد شروع به تجزیه می‌کند و در شرایط مرطوب انباری نیز به سرعت هیدرولیز می‌شود، پس ترجیحا بهتر است در شرایط خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری شود. دوام این سم در خاک بسیار کم و حدود یک روز است. جی تاک برای انسان و جانوران خونگرم سمیت کمی دارد.
موارد مصرف :
جی تاک همه مراحل زیستی کنه های چهارپا (مثل کنه زنگ و کنه گالی) و کنه های هشت پا (مثل کنه تارعنکبوتی دو نقطه، کنه قرمز اروپایی سیب و کنه قرمز مرکبات) را به خوبی کنترل می‌کند. همچنین ازخاصیت حشره ‌‌کشی بسیار قوی نیز برخورداراست، بخصوص در شرایط مزرعه ای روی تخم و لارو بالپولکداران بسیار مؤثر می باشد. این ترکیب با نفوذ در تخم حشرات و کنه ها باعث مرگ جنین آن می‌شود. جی تاک جهت کنترل کنه های آفت گیاهی، حشرات مکنده (سن، شپشک، شته، زنجره، پسیل، مگس سفید)، مینوزهای برگ، لاروهای برگخوار بالپولکداران روی درختان میوه دانه دارو هسته دار، مرکبات، پسته، انگور، توت فرنگی، پنبه، سویا، رازک، گیاهان جالیزی (گوجه فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان و )، گیاهان قابل استفاده است. چون روی غالب مراحل زیستی آفات فوق مؤثر است. پس به محض مشاهده آفت می‌توان اقدام به سمپاشی نمود.
مکانیسم اثر :
جی تاک حشره کش و کنه کشی تماسی و تنفسی است که باعث ایجاد تغییرات رفتاری در حشرات و کنه ها (کاهش اشتها و تغذیه، تحریک شدید در لارو و حشرات بالغ پروانه ها، تغییر رفتار در جفت یابی شب پره ها، کاهش تنیدن تار در کنه های تارعنکبوتی) شده و یا موجب مرگ آنها ‌شود و همچنین ممکن است که بعلت ایجاد این تغییر رفتار در آفت موجب ‌شود که به راحتی توسط دشمنان طبیعی شکار شوند. اکتوپامین یک ترکیب مونوآمین است که به صورت هورمون عصبی و نیز ناقل سیناپسی درسیستم عصبی بی مهرگان وجود دارد، جی تاک به علت تشابه ساختاری با اکتوپامین خود به عنوان ناقل کاذب(اثر پیش سیناپسی) روی قسمت آمینی گیرنده های سلول عصبی(اثر پس سیناپسی) عمل نموده و موجب ایجاد اختلال شدید در اعصاب و انقباضات عضلانی شده و در نهایت منجر به مرگ حشره می شود.
سازگاری و اختلاط :
جی تاک با بسیاری از سموم قارچکش و حشره کش قابل اختلاط است ولی با ترکیبات قلیایی، مخلوط بردو و پاراتیون نباید مخلوط شود. باید توجه داشت که در دماهای بالا می تواند روی نشای فلفل و نهال گلابی ایجاد حساسیت نماید.
توجه
: موارد توصیه شده، از منابع معتبر و مختلف خارجی و داخلی(کتب ، مقالات و بروشورها) استخراج گردیده و صرفا به منظور آشنایی کارشناسان و کشاورزان محترم با جنبه های مختلف کاربرد این سم می باشد. لذا پیشنهاد می شود که همیشه توصیه سازمان حفظ نباتات را در اولویت قرار دهند. در مورد توصیه های فنی شرکت گیاه نیز انجام آزمایش قبلی در سطح کوچک قبل از مصرف توصیه می گردد. در ضمن مسائل و نکات مذکور کلی بوده و بستگی به شرایط محیطی و امکانات موجود دارد. چون شرکت تولید کننده از نحوه شرایط نگهداری، زمان مصرف، مقدار دز مصرفی، چگونگی مصرف، شرایط جوی محیط واختلاط آن با سایر سموم و ترکیبات شیمیایی توسط مصرف کننده بی اطلاع می‌باشد، لذا هیچگونه مسئولیتی متوجه تولید کننده نمی‌باشد .همچنین فروش و مصرف این سم بدون نسخه گیاهپزشکی ممنوع می باشد.

[FONT=&quot][FONT=&quot]موارد توصیه جی تاک در محصولات کشاورزی[FONT=&quot]
نام محصول
نام آفت
مقدار مصرف
پسته
پسیل
2 در هزار لیتر
مرکبات
کنه قرمز و کنه زنگ مرکبات
کنه قرمز اروپایی و کنه دو نقطه
مگس سفید
1-5/0 در هزار لیتر
5/2-5/1 در هزار لیتر
2 لیتر در هزار لیتر
درختان جنگلی
کنه دو نقطه و مگس سفید
3-2 در هزار لیتر
پنبه
کنه دو نقطه و مگس سفید
هلیوتیس پنبه و کرم سرخ پنبه
3-2 لیتر در هکتار
2 لیتر در هکتار
سویا
کنه دو نقطه و مگس سفید
3-2 لیتر در هکتار
سبزیجات و صیفی جات
کنه دو نقطه و مگس سفید
4-2 در هزار
درختان میوه سردسیری
کنه زنگ
کنه قرمز اروپایی، کنه دو نقطه و پسیل گلابی
مگس سفید
1-5/0 در هزار
4-2 در هزار
2 لیتر در هزار
انگور
کنه قرمز اروپایی و کنه دو نقطه و مگس سفید
5/2-2 در هزار

[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]​




لینک دائم

[FONT=&quot]
[/FONT]

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مصرف مداوم سموم مقاومت گیاهان در برابر آفات را کاهش داد

مصرف مداوم سموم مقاومت گیاهان در برابر آفات را کاهش داد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درهمایش مقاومت گیاهان در برابر سموم علف کش در ساری اعلام کرد:اکنون به دلیل مصرف مداوم سموم مقاومت گیاهان دربرابرآفات کاهش یافته است .
به گزارش خبرنگارایرنا یحیی ابطالی روزسه شنبه دراین همایش باتاکیدبراین نکته که معضل مقاوم شدن گیاهان در برابر سموم با مدیریت صحیح وکاربردی درمصرف علف کش ها مرتفع خواهدشد، اظهارداشت: از آنجاییکه تولید و مصرف انواع سموم به خصوص علف کشها در دنیا چشم گیرشده است باید برنحوه مصرف سموم مدیریت دقیقی صورت بگیرد.
وی توسعه یک نوع کشت دراراضی ،دسترسی آسان وارزانی محصولات شیمیایی رادلایل مصرف بی‌رویه دانست وگفت : باشناسایی به موقع آفت ونحوه درست سموم می توان باکمترین مصرف ،عیله انواع علف‌های هرزوآفات مبارزه کرد.
ابطالی به آفات وعلف‌های هرزاراضی کشا ورزی مازندران اشاره کرد وادامه داد : دردودهه اخیر‪ ۲۵۶‬گونه علف‌های هرزدراستان شناسایی شده است که می توان بامدیریت صحیح ومصرف درست سموم مقاومت این گونه علف‌های هرز را درمقابل سموم ازبین ببریم .
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی مازندران به تولیدانواع سموم جدیددرکشوراشاره کردوگفت :این سازمان باخریداری انواع سموم جدید وبا آموزش درست مصرف درصددکاهش مصرف سموم وتولیدمحصولات با کیفیت است .
به گزارش خبرنگارایرنادراین همایش کارشناسان وکشاورزان پیشرواستان مازندران باهم اندیشی نسبت به چگونگی مصرف انواع سموم به بحث وبررسی پرداختند.
مازندران دارای ‪ ۴۶۰‬هزارهکتاراراضی باغی وزراعی است.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسکهای خانگی مخازن بیماری هستند

سوسکهای خانگی مخازن بیماری هستند

این روزها کمتر ساختمانی است که در گوشه وکنار آن آلودگی به سوسکها وجود نداشته باشد. تاکنون بیش از هزار نوع سوسک شناسایی شده‌اند که فقط تعداد معدودی از آنها تمایل به ورود به اماکن مسکونی داشته و از نظر بهداشتی پراهمیت هستند. بهترین روش عاری ساختن محیط از زیانها و مشکلات به وجود آمده به وسیله حشرات، کنترل خود حشرات است که این کنترل بایستی با مطالعات کافی در مورد نحوه زندگی حشره، محیط زیست و…. انجام پذیرد تا باعث بروز مشکلات دیگر نشود.
سوسریها یا سوسکها
سوسکها در تمام دنیا، خصوصاً مناطق گرمسیر انتشار داشته و گرما دوست می‌باشند و در طول روز پشت رادیاتورها، لوله‌های آب‌گرم، نقاط تاریک مثل مجاری فاضلاب، توده‌های زباله، زیر قفسه‌ها و کشوها و دستشویی و حمام یافت میشوند. این حشره در شب فعال است و روی کف اطاقها و جاهای مختلف دنبال غذا می‌گردد. سوسکها همه چیزخوار و پرخوار هستند و به برگرداندن بخشی از غذای خود که کمی هضم شده و همچنین دفع مدفوع روی غذا و یا هرچیز دیگر عادت دارند. فرم بدن سوسک به گونه‌ای است که میتواند از شکافهای باریک عبور کند. سوسکهایی که وارد اماکن انسانی شده و از نظر بهداشتی اهمیت دارند شامل سوسکهای آلمانی، آمریکایی، استرالیایی، شرقی و …. میباشند.
سوسکهای آلمانی بیشترین پراکندگی را در دنیا داشته و حدود ۲-۱ سانتی‌متر طول دارند. این سوسکها به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای بوده و قدرت پرواز دارند و سریعتر از گونه‌های دیگر تکثیر یافته و زیاد می‌شوند. سوسکهای آمریکایی طول بیشتری داشته و دارای رنگ قهوه‌ای روشن بوده و می‌توانند پرواز کنند.
سوسکها تخم‌های خود را داخل کپسولهایی می‌گذارند که تقریباً شبیه لوبیا قرمز است. بعضی گونه‌ها مثل سوسک آلمانی کپسول تخم را تا چند هفته همراه خود حمل می‌کنند تا تخم برای باز شدن آماده شود. بعضی دیگر تخمها را مستقیماً داخل شکافها می‌گذارند. در موقع باز شدن تخم، سوسک جوان کاملاً سفیدرنگ و بدون بال است و تعداد نوزادان داخل کپسول در گونه‌های مختلف بین ۴۸-۱۴ عدد گزارش شده است که با چند بار پوست اندازی به یک سوسک بالغ تبدیل می‌شوند.
نقش سوسکها در انتقال بیماری‌ها:
سوسکها معمولاً تمایل به نزدیک شدن و گاز گرفتن انسان ندارند. ولی در مورد نوزادان و افراد ناتوان و ضعیف مواردی از گازگرفتگی سوسکها دیده می‌شود. که گاهی موجب زخمهای سطحی و عفونی می‌شوند. سوسکها ناقل عوامل بیماریزای مختلف مانند ویروسها، باکتریها، تخم انگلها و غیره می‌باشند. عوامل بیماریزایی را که تاکنون توانسته‌اند از بدن سوسکها جدا کنند شامل ویروسهای فلج اطفال،‌ دو نوع قارچ بیماریزا، عامل بیماری تب زرد، وبا، دیفتری، کزاز، سل، ژیاردیا و انواع اسهال خونی و ….. می‌باشند.
گاهی نیز مواد مترشحه از بدن سوسک مانند مدفوع، استفراغ و اصولاً خود سوسکها برای بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌نمایند. لازم به یادآوری است که وجود سوسکها بخصوص وقتی به تعداد زیاد باشند برای بسیاری از اشخاص واکنشهای روانی ایجاد می‌کند. سوسکها بخصوص در محلهایی مثل بیمارستانها که عوامل بیماریزا به میزان فراوان و از انواع مختلف وجود دارند بسیار خطرناک می‌باشند. مبارزه : با توجه به زیانهای بهداشتی و اقتصادی ناشی از وجود سوسکها در اماکن لازم است که محیط زیست انسانی از وجود این حشرات پاک شده و پیشگیریهای لازم جهت جلوگیری از پیدایش و ازدیاد آنها به عمل آید.
بهسازی محیط بهترین روش مبارزه با سوسکها است که طی آن لازم است پناهگاههای سوسکها از بین برده شوند. برای این منظور باید در چهارچوب درهای فرسوده تعویض شوند و کلیه شکافهای دیوارها، کف، سقف، درزهای بین پله‌ها و …. با سیمان یا مصالح دیگر دقیقاً‌ گرفته شوند. گاهی لازم است بندکشی بین کاشی‌های دیوار و کف و حاشیه و اطراف قرنیزها تشدید گردد. حفظ بهداشت، نظافت ساختمانها و جمع‌آوری، حمل و دفع بهداشتی زباله‌ در داخل اماکن و معابر تاثیر مستقیم بر کاهش تعداد سوسکها دارد. از ریخت و پاش مواد غذایی و انبار کردن پس مانده‌های مواد غذایی و نان خشک در ساختمانها باید جلوگیری شود. پوشاندن آب انبارها و مخازن آب، دفع صحیح فاضلاب، نصب صحیح و تراز نمودن سیفونها، خشکاندن محیط‌های مرطوب، گذاشتن توری در مدخل هواکش فاضلاب‌ها و چاههای فاضلاب و گذاشتن سرپوش کف‌شویه‌ها از ورود و خروج سوسک و لانه گزینی این حشره جلوگیری می‌کند.
علاوه بر به کارگیری موازین بهسازی، با استفاده از سموم حشره‌کش نیز می‌توان به مبارزه با سوسکها پرداخت که این روش با توجه به ایجاد آلودگی محیط زیست به عنوان آخرین روش برای مبارزه با سوسکها تلقی می‌گردد. اگرچه وجود سوسکها در اماکن موجب بروز مخاطرات بهداشتی فراوان می‌گردد اما خطرات ناشی از استفاده از ترکیبات سمی برای از بین بردن آنها بخصوص در صورتی که با رعایت کامل جوانب احتیاط نباشد به مراتب بیشتر از وجود سوسکهاست. نوع سم و نحوه سمپاشی باید توسط افراد ورزیده و متخصص این امر انتخاب گردد و سمپاشی باید توسط این افراد انجام شود. هنگام سمپاشی باید کلیه موازین احتیاطی رعایت گردد. لازم است قبل از سمپاشی محلهای مورد نظر تمیز و در صورت امکان شستشو گردند و مواد غذایی، ظروف غذاخوری، وسایل کودکان و وسایل خواب و پرندگان باید از محل خارج یا روی آنها کاملاً پوشانیده شود. برای مبارزه با سوسکها، یک بار سمپاشی محلهایی که زود به زود شسته می‌شود و استفاده از سمومی که اثر ابقائی آنها کم است کافی نمی‌باشد و ممکن است کپسولهای تخم موجود در محل که پنهان می‌باشند به تدریج باز شوند، بنابراین لازم است سم بیش از ۲-۳ ماه روی سطوح باقی بماند و یا در صورت شستشوی محل، سمپاشی باید تکرار گردد.
علت عدم موفقیت در مبارزه:
از علل عدم موفقیت در مبارزه با سوسکها می‌توان ورود سوسکها را از ساختمانهای مجاور از طریق درزها و شکاف و منافذ زیر دربها و یا انتقال سوسک یا تخم سوسک توسط اشیا و لوازم خریداری شده از خارج منزل دانست.
در آخر نویسنده آماده پاسخ گویی به عزیزانی می باشد که در راه مبارزه با این حشره شکست خورده و هنوز در منزل آنها این حشره بیماریزا وجود دارد
منبع: وبلاگ تخصصی آفات دکتر مهرداد حلوائی دکترا فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ویروسهای بیماریزا به عنوان عوامل کنترل کننده حشرات آفت

ویروسهای بیماریزا به عنوان عوامل کنترل کننده حشرات آفت

ویروسها به دلیل بیماریزایی زیاد و عملکرد انتخابی شان برای کنترل حشرات از پتانسیل زیادی برخوردارند و از 40 سال پیش برای کنترل آفات مورد توجه قرار گرفته اند. دست کم 11 خانواده و برخی گروههای دیگر ویروسی شناخته شده است که برای حشرات بیماریزا هستند. از 1200 نوع ویروس بیماریزای حشرات 71 درصد از بالپولکداران، 14 درصد از دوبالان، 7 درصد از بال غشاییان و 5 درصد از سخت بالپوشان جدا شده اند. در این میان ویروسهای خانواده Baculoviridae در کنترل آفات توجه بیشتری را به خود جلب کرده اند و فرآورده های حاصل از آنها به صورت تجاری عرضه می شود، که در درجه اول به دلیل بیماریزا نبودن این ویروسها برای انسان و سایر ارگانیسم های غیرهدف و در درجه دوم به دلیل بیماریزایی شدید این ویروسها و حساسیت حشرات می باشد. از سوی دیگر 50 درصد ویروسهای جدا شده از این خانواده هستند. 54 گونه حشره به خوبی با باکولوویروسها کنترل می شوند که بیشترشان (87 درصد) از بالپولکداران، 11 درصد بال غشاییان و 2 درصد از سخت بالپوشان هستند. همچنین بیش از 30 فرآورده ویروسی حشره کش برای مبارزه با آفات ثبت شده است. علاوه بر کشورهای توسعه یافته، در کشورهای در حال توسعه مانند هند، تایلند و برزیل نیز از این فرآورده ها استفاده می شود. فرآورده های مختلف ویروسی با نامهای مختلف تجاری عرضه می شوند. چگونگی مصرف این فرآورده ها بسته به نوع ویروس و آفت هدف ممکن است تفاوتهایی داشته باشد. برای نتیجه مطلوب بهتر است سطح برگها کاملاً با فرآورده مورد نظر پوشش داده شود. همچنین چون زمان افزودن فرآورده در مزرعه بسیار مهم است، ردیابی حشرات بالغ به منظور تعیین زمان تخم گذاری و تفریخ تخم ها در کنترل بهتر مؤثر است. افزودن فرآورده در بیشتر موارد در زمان تفریخ تخم ها آفت را بسیار بهتر کنترل خواهد کرد به ویژه که برخی از ویروسها روی سن های لاروی اول فعال تر از مراحل لاروی بعدی هستند.

معرفی تعدادی از حشره کش های ویروسی:
عامل کنترل کننده بیولوژیکی (نام عمومی): Anagrapha falcifera nucleopolyhedrovirus
نام علمی: .Anagrapha falcifera nucleopolyhedrovirus
سایر نامها: nucleopolyhedrovirus Celery looper، AfNPV و AfMNPV.
منشأ: به صورت طبیعی از Anagrapha falcifera جدا شده است.
آفات هدف: برای کنترل لاروهای بالپولکداران به ویژه گونه های Heliotis و Helicoverpa مانند Heliotis virescens و Helicoverpa zea استفاده می شود.
محصولات هدف: ذرت، پنبه، گوجه فرنگی و سایر سبزیها، درختان میوه و گیاهان زینتی.
فعالیت بیولوژیکی: حشره‌کش بیولوژیکی (باکولوویروس).
فرمولاسیون: مایع .liquid concentrate
نام تجاری: Anagrapha falcifera NPV (Certis).
روش استفاده: باید در حجم زیاد به صورتی محلول پاشی شود که تمام شاخ و برگ گیاهان مورد نظر آغشته به آفتکش شود. ویروس 7 تا 14 روز در سطح برگها توانایی آلوده کردن حشرات را دارد.
خصوصیات فرآورده: فرآورده باید عاری از باکتری های بیماریزای انسانی باشد.
شرایط انبارداری: باید در ظرف کاملاً در بسته در جای خشک، تاریک و خنک زیر 21 درجه سانتیگراد نگهداری شود. در صورتی که در دمای انجماد نگهداری شود، مدت زمان نگهداری افزایش می یابد.در دمای بالای 32 درجه سانتیگراد ناپایدار است.
زمان نگهداری: در دمای 2 درجه سانتیگراد چندین هفته پایدار است. چنانچه منجمد شود پایداری فرآورده نامحدود می باشد.
... بقیه در ادامه مطلب

عامل کنترل‌کننده بیولوژیکی (نام عمومی):
Autographa californica nucleopolyhedrovirus
نام علمی:Autographa californica nucleopolyhedrovirus
سایر نامها: AcNPV و AcMNPV.
منشأ: در طبیعت به فراوانی یافت می شود. به صورت طبیعی از Autographa californica جدا شده است.
آفات هدف: برای کنترل لاروهای بالپولکداران مصرف می شود.
محصولات هدف: ذرت، سبزیها، درختان میوه و گیاهان زینتی.فعالیت بیولوژیکی : حشره کش بیولوژیکی (باکولوویروس).
فرمولاسیون : مایع .liquid concentrate
نام تجاری : VPN 80 (Agricola El Sol)و .Gusano(Certis)
روش استفاده : باید در حجم زیاد به صورتی محلول پاشی شود که تمام شاخ و برگ گیاهان مورد نظر آغشته به آفتکش شود.
خصوصیات فرآورده : فرآورده باید عاری از باکتری های بیماریزای انسانی باشد.
شرایط انبارداری : باید در ظرف کاملاً در بسته در جای تاریک، خشک و خنک زیر 21 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
زمان نگهداری : در صورتی که در دمای انجماد نگهداری شود، مدت زمان نگهداری افزایش می یابد.در دمای بالای 32 درجه سانتیگراد ناپایدار است. در دمای 2 درجه سانتیگراد چندین هفته پایدار است. چنانچه منجمد شود پایداری فرآورده نامحدود می باشد.

عامل کنترل کننده بیولوژیکی (نام عمومی):
Cydia pomonella granulosis virus
نام علمی : جدایه های مکزیکی و فرانسوی ویروس Cydia pomonella granulosis virus.
سایر نامها: CpGV و CmGV.
منشأ: به صورت طبیعی از لارو کرم سیب جدا شده است.
آفات هدف: برای کنترل لاروهای بالپولکداران به ویژه گونه های Heliotis و Helicoverpa مانند Heliotis virescens و Helicoverpa zea مصرف می شود.
محصولات هدف: سیب،گلابی، گوجه فرنگی و سایر سبزیها، درختان میوه و زینتی.
فعالیت بیولوژیکی: حشره کش بیولوژیکی (باکولوویروس).
فرمولاسیون: مایع .liquid concentrate
نام تجاری: Anagrapha falcifera NPV (Certis).
روش استفاده: باید زمان ظهور حشرات بالغ با تله های فرمونی تعیین شود تا فرآورده در بهترین زمان برای کنترل آفت مصرف شود. باید در زمان ظهور حشرات بالغ در حجم زیاد به میزان GV 1013*1 در هکتار به صورتی محلول پاشی شود که تمام شاخ و برگ گیاهان مورد نظر آغشته به آفتکش شود. ویروس 7 تا 14 روز در سطح برگها قابلیت آلودگی دارد.
خصوصیات فرآورده: فرآورده باید عاری از باکتری های بیماریزای انسانی باشد.
شرایط انبارداری: باید در ظرف کاملاً در بسته در جای خشک و خنک زیر 21 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
زمان نگهداری: در صورتی که در دمای انجماد نگهداری شود، مدت زمان نگهداری افزایش می یابد.در دمای بالای 32 درجه سانتیگراد ناپایدار است. در دمای 2 درجه سانتیگراد چندین هفته پایدار است. چنانچه منجمد شود پایداری فرآورده نامحدود می باشد.

عامل کنترل کننده بیولوژیکی ( نام عمومی ):
Helicoverpa zea nucleopolyhedrovirus
نام علمی:Helicoverpa zea nucleopolyhedrovirus
سایر نامها: HzNPV و HzMNPV.
منشأ: به صورت طبیعی گونه های Heliotis و Helicoverpa را آلوده می کند.
آفات هدف: برای کنترل گونه های Heliotis و Helicoverpa لاروهای بالپولکداران به ویژه گونه های Heliotis و Helicoverpa مانند Heliotis virescens و Helicoverpa zea مصرف می شود.
محصولات هدف: پنبه، گوجه فرنگی، سبزیها و گیاهان زینتی.
فعالیت بیولوژیکی: حشره کش بیولوژیکی (باکولوویروس).
فرمولاسیون: مایع .liquid concentrate
نام تجاری: GemStar (Certis).
روش استفاده: به میزان 750 میلی لیتر در هکتار محلول پاشی می شود، به طوریکه تمام شاخ و برگ گیاهان مورد نظر آغشته به آفتکش شود.
خصوصیات فرآورده: فرآورده باید عاری از باکتری های بیماریزای انسانی باشد.
شرایط انبارداری: باید در ظرف کاملاً در بسته در جای خشک و خنک زیر 21 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
زمان نگهداری: در صورتی که در دمای انجماد نگهداری شود، مدت زمان نگهداری افزایش می‌یابد. در دمای بالای 32 درجه سانتیگراد ناپایدار است. در دمای 2 درجه سانتیگراد چندین هفته پایدار است. چنانچه منجمد شود پایداری فرآورده نامحدود می باشد.

عامل کنترل کننده بیولوژیکی (نام عمومی):
Mamestra brassicae nucleopolyhedrovirus
نام علمی: Mamestra brassicae nucleopolyhedrovirus سایر نامها: MbNPV.
منشأ: در طبیعت Mamestra brassicae را آلوده می کند. اولین بار در فرانسه از Mamestra brassicae جدا شد. این ویروس سایر گونه های بالپولکداران را نیز آلوده می کند.
آفات هدف: برای کنترل Mamestra brassicae ، Helicoverpa armigera ، Phthorimaea operculella و Plutella xylostella مصرف می شود.
محصولات هدف: سیب زمینی، کلم، سبزیها و گیاهان زینتی.
فعالیت بیولوژیکی: حشره کش بیولوژیکی (باکولوویروس).
فرمولاسیون : مایع .liquid concentrate
نام تجاری: (Calliope[1]) وMamestrin (NPP[2])، وVirin-EKS (NPO Vector[3]).
روش استفاده: Mamestrinباید به میزان 4 لیتر در هکتار در هر نوبت استفاده شود. برای کنترل بهتر باید هنگام محلول پاشی تمام شاخ و برگ گیاهان مورد نظر آغشته به آفتکش شود.
خصوصیات فرآورده: حاوی 1012* 5/2 (PIBs) Polyhedral inclusion bodies در لیتر می باشد.
شرایط انبارداری: باید در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
زمان نگهداری: در صورت نگهداری در شرایط مناسب به مدت 2 سال ماندگاری دارد.

عامل کنترل کننده بیولوژیکی (نام عمومی):
Spodoptera exigua nucleopolyhedrovirus
نام علمی: Spodoptera exigua multicapsid nucleopolyhedrovirus
سایر نامها: Spodoptera exigua nucleopolyhedrovirus، SeNPV و SeMNPV .
منشأ: در طبیعت به فراوانی یافت می شود و از کرم برگخوار کارادرینا Spodoptera exigua جدا شده است.
آفات هدف: برای کنترل کرم برگخوار کارادرینا Spodoptera exigua مصرف می شود .
محصولات هدف: برای استفاده روی محصولات مختلفی مانند پنبه، سبزیها، انگور و گیاهان زینتی و همچنین در گلخانه ها برای محصولات سبزی و زینتی توصیه می شود.
فعالیت بیولوژیکی: حشره کش بیولوژیکی (باکولوویروس).
فرمولاسیون: پودر با قابلیت ترشوندگی((WP و مایع liquid concentrate .
نام تجاری: (Brinkman) وSpod-X (Certis)، (Applied Chemicals) Ness-E و .Ness-A
روش استفاده: باید زمان ظهور حشرات بالغ ردیابی شود و در زمان تخم ریزی به کار رود. برای کنترل بهتر باید هنگام محلول پاشی تمام شاخ و برگ گیاهان مورد نظر آغشته به آفتکش شود.
خصوصیات فرآورده: پیکره های کروی و کشیده ویروس در ماتریکس پروتیین کریستالی[4] قرار دارند و فرآورده باید عاری از باکتری های بیماریزای انسانی باشد.

شرایط انبارداری: در جای خشک و خنک نگهداری شود. فرمولاسیون مایع باید در یخچال نگهداری شود ولی نباید یخ بزند.
زمان نگهداری: فرمولاسیون مایع باید در مدت 3 ماه مصرف شود ولی فرمولاسیون پودر با قابلیت ترشوندگی تا 1 سال قابل نگهداری است.
مکانیسم عمل حشره کشهای ویروسی: حشرات با خوردن باکولوویروسها آلوده می شوند. ویروسهای این خانواده پس از ورود به بدن لارو وارد همولنف می شوند. در روده میانی، پوشش پروتیینی ویروس حل شده و ویریونهای بیماریزا رها می شوند. ویریونها به سلولهای روده میانی و هسته آنها حمله ور شده و در آنجا تکثیر می شوند. سپس به سطح سلولهای روده میانی آمده و دوباره وارد همولنف حشره می شوند.

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دنیای شگفت انگیز موریانه ها

دنیای شگفت انگیز موریانه ها

موریانه‌ها حشرات بالدار یا بی بال و نسبتا کوچکی هستند. پهلوی سینه موریانه های بالدار که قهوه ای رنگ است دو جفت بال طویل و باریک قرار دارد. موریانه های بی بال ظاهرا" شبیه به مورچه هستند ولی رنگ آنها سفید وکمر آنها مانند مورچه باریک نیست. موریانه ها در مناطق گرم فراوان هستند و خسارت زیادی به لوازم چوبی لباسها و کاغذ و غیره وارد می کنند . بیش از دو هزار گونه موریانه در جهان شناخته شده است که تعدادی از آنها در ایران زندگی می کنند. قطعات دهانی موریانه ها از نوع ساینده و شبیه به ملخهاست بعضی از موریانه ها داخل ریشه درختان و علوفه می شوند ولی غالبا به چوب و الوار صدمه می زنند. زندگی موریانه ها بصورت اجتماعی است که اشکال مختلف کارگر / سرباز/ نر وماده در داخل هر لانه وظایف مخصوصی را بعهده دارند. کارگر هایا موریانه های بی بال معمولی که خسارت انها بخوبی مشهود میگردد.وظیفه جمع آوری غذا نگه داری لانه و تغذیه سایر فرمهای موریانه ها را بعهده دارند. کارگرها بعد از تغذیه از چوب و کاغذ آن را نیمه هضم نموده به سربازها وفرمهای جنسی می خورانند. تغذیه آنها بو سیله قی کردن از دهان یا اخراج غذا بصورت قرصهایی از راه مخرج است. فقط ناحیه سر موریانه ها محکم است و بقیه قسمتهای بدن آنها معمولا نرم می باشد. سربازها دارای سر مستطیل یا مثلثی شکل و ارواره های قوی هستند. بالدارها و فرم جنسی موریانه ها چشمهای مرکب دارند ولی سایر فرمها بعلت زندگی در خاک و تونلهای زیرزمینی فاقد چشم هستند. در صورتی که موریانه های بالدار در بین دو چشم مرکب فرو رفتگی کوچک و کمرنگی به نام فو نتانل داشته باشند از خانواده (Termitidae) هستند. موریانگان بالداری که عضو فونتانل نداشته باشند از خانواده (Hrodtermitidae) می‌باشند.
در خوزستان و مناطق گرمسیر موریانه های بالدار معمولا در ماهای اسفند وفروردین از لانه خارج می شوند. خروج موریانه ها در هوای آرام و بعد از بارندگی معمولا در اوایل غروب صورت می گیرد. بالها معمولا پس از انجام پرواز کوتاه موریانه از نزدیکی سینه قطع می شوند. انتهای شکم موریانه ها یک جفت سرسی کوتاه قراردارد. کلنی موریانه ها بر عکس مورچه و زنبور تعداد مساوی نر و ماده بالدار تولید می نماید. در داخل کلنی ( ملکه) و ( شاه) هر دو با هم زندگی می کنند. در فواصل معین داخل کلنی موریانه ها فرم جنسی بالدار تولید می کنند که پس از پرواز کوتاه و جفتگیری باعث انتشارآلودگی موریانه زدگی می‌شوند.
کلنی جدید موریانه در اثر جفت گیری ماده ونر داخل گودالی روی زمین تاسیس می شود. شاه وملکه موریانه ها زندگی طولانی دارند و در برخی از گونه ها ملکه تا پنجاه سال زیر زمین به تولید مثل خود ادامه می دهد. جفت گیری شاه و ملکه در تمام دوره زندگی ادامه پیدا می کند و بر طول و حجم ماده مرتبا افزوده می گردد. جمعیت یک کلنی بر حسب گونه ان بین صد تا یک میلیون است .
جمعیت هر کلنی عمدتا ازکارگر ها تشکیل شده کارگر ها از شاه و ملکه پذیرایی می کنند. وقتی جمعیت لانه زیاد می شود کارگرها بر تاسیسات ان می افزایند ونظافت ان را بر عهده می گیرند. در بعضی از گونه ها نوزادان وظیفه انجام کارکارگر ها را بعهده دارندو پس ازمدتی تدریجا کار کردن را رها می کنند. بسیاری ازکارگر های پیر بدون تولید مثل میمیرندولی برخی از آنها وظیفه دفاع از لانه یعنی کار های سرباز را انجام می دهند. سرباز ها تقریبا در تمام کلنی گونه های مختلف موریانه ها یافت می شوند.
بعضی از انواع سربازها آرواره های قوی و برخی دیگر سر نوک تیز دارندکه روی آن مایع بد بویی برای دفع دشمن ترشح می شود. وقتی به عللی شاه و ملکه موریانه ناگهان از بین بروند کارگرها نوعی از موریانه ها را که بالهای کوتاهی دارند. برای جانشینی آنها غذا داده و پرورش می دهند. دگردیسی در بین کارگر و سرباز موریانه ها کمتر از شاه و ملکه است.
کارگر ها تا حدود 4 سال عمردارند. غالب انواع موریانه های ایران دالانهایی داخل چوب تولید کرده باعث پوسیدگی آن می شوند و یا زندگی زیر زمینی دارند. درآفریقا و استرالیا بعضی از انواع موریانه ها لانه هایی بشکل ستونهای عظیم در سطح خاک می سازند وخود در داخل آن زندگی می کنند. روشهایی که برای نابودی این حشره در دنیا وجود دارد متعدد بوده .نویسنده در طول بیش از ۱۸ سال تحقق در خصوص مبارزه با موریانه های ایران و مناطق استوایی آماده پاسخ گویی به سئوالات عزیزانی می باشد که در راه مبارزه با این حشره با مشکل مواجه شده اند . لازم به ذکر است که روشهایی که در حال حاضر در ایران در حال اجرا می باشد بگونه ای منسوخ شده اند و بجز تعدادی از استاتید فن دانشگاهی تمامی روشهای کاربردی هنوز نمره قبولی دریافت نکرده اند .
امید داریم که با ارائه آخرین روشهای کنترل این حشره مکانی امن و سقفی مطمئن داشته باشیم.
منبع: وبلاگ تخصصی آفات دکتر مهرداد حلوائی دکترای فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل پادشاه داروها

عسل پادشاه داروها

محققان به تازگی دریافته‌اند مالیدن عسل روی زخم افراد دیابتی می‌تواند از قطع شدن عضو عفونی شده جلوگیری کند. این تنها یکی از خواص این ماده طبیعی شفابخش است. عسل ترکیبی از قندها (فروکتوز و گلوکوز و…)، ویتامینهای ب6، ث، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. این معجون تندرستی دارای آنتی اکسیدانهای زیادی است و در قرآن کریم هم از آن به عنوان ماده‌ای شفابخش برای درمان بیماری‌ها یاد شده است. نمی‌توان فهمید انسان اولین بار در چه زمانی عسل را کشف کرد. اما می‌توان گفت انسان از سالها سال قبل از این ماده به عنوان یک غذای انرژی بخش و شیرین کننده طبیعی و حتی برای درمان بیماری استفاده می‌کرده. محققان به تازگی دریافته‌اند مالیدن عسل روی زخم افراد دیابتی می‌تواند از قطع شدن پای عفونی شده جلوگیری کند. یکی از پزشکان دانشگاه ویسکانسین که چند نفر از بیماران دیابتی خود را به همین روش از قطع عضو نجات داده بود، آزمایش جدیدی برای توسعه همه جانبه درمان با عسل را آغاز کرده است. او 6 سال پیش، پس از اینکه به روشهای معمول نتوانست زخم پای یک بیمار 79 ساله را درمان کند تصمیم گرفت درمان با عسل را امتحان کند.
جالب است بدانید زخم آن مرد بدون اینکه آنتی بیوتیک دیگری مصرف کند خیلی زود بهبود یافت و همین باعث شد که او تصمیم به بررسی اثر عسل در درمان زخم دیابتی‌ها بگیرد.

عسل برضد میکربها
عسل، به علت کم بودن رطوبت و فعالیت آب آن(همان چیزی که به اثر اسمزی معروف است)، مانع رشد قارچ و به خصوص باکتریها می‌شود. بعضی از دانشمندان معتقدند خاصیت اسیدی عسل (2/3 تا 5/4 =ph) باعث خاصیت ضد میکروبی آن است و عده دیگر این اثر را به پراکسید هیدروژن نسبت می‌دهند. تشکیل این ماده به دلیل وجود «اسید گلوکورونیک» است که خاصیت ضدباکتریایی به آن داده. جالب این جاست که حتی در صورت رقیق شدن عسل با آب، به دلیل وجود آنزیم گلوکوز اکسیداز؛ پراکسید هیدروژن آزاد شده و اثر ضدمیکروبی عسل از بین نمی‌رود.
حتی در مطالعه‌ای عسل جهت درمان عفونت پوستی بعد از سزارین یا هیسترکتومی هم به کار رفته و باعث بهبود سریعتر و عوارض کمتری شده. در حالی که دانشمندان هنوز در مورد خواص درمانی عسل در حال بررسی و تحقیق هستند، برخی از شرکتها، در حال ساختن تیوپ‌هایی محتوی عسل استریل شده و باندهای آغشته به عسل استریل شده برای کاربرد عسل در مداوای زخم‌ها هستند. لازم است بدانید محققان هشدار می‌دهند، مردم برای مداوای زخم خود از مغازه‌ها عسل نخرند چون قرار گرفتن در دمای گرم و نامناسب، خواص ضد باکتری آن را احتمالاً از بین برده و این افراد باید تحت مداوای پزشک متخصص قرار گیرند.

عسل و درمان آسیب‌های چشم
با توجه به خواص ضد میکروبی ثابت شده در عسل و اثرات مفید آن در سوختگی و عفونت پوست؛ در مؤسسه رازی بررسی جدیدی روی ترمیم آسیب‌های چشم مانند نقص اپیتلیوم قرنیه در خراش قرنیه و سوختگی شیمیایی چشم صورت گرفت و مشخص شد که عسل در ترمیم این آسیب هم به طور محسوسی مؤثر است.

عسل، درمان گرفتگی رگ‌های خونی
مصرف روزانه 4 قاشق عسل از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. به گفته محققان در نشست سالانه انجمن شیمی‌دانان آمریکا، کسی که روزانه 4 قاشق عسل مصرف کند، از خواص آنتی اکسیدانی عسل بیشتر بهره خواهد برد. آنتی اکسیدان ماده‌ای است که از بافت‌های بدن در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت کرده و از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.
براساس این گزارش، محققان به مردانی که بین 18 تا 68 سال سن داشتند به مدت 5 هفته، هر روز یک لیوان آب با 4 قاشق عسل دادند و مشاهده کردند آنتی اکسیدان آنها بیشتر از دیگران است.

عسل، داروی زخم‌معده
عسل به دلیل غلظت بالایش می‌تواند در معده با اسید مخلوط شده و غلظت آن را کم کند. در ضمن گروهی از محققان متوجه شدند که عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد. همان طور که می‌دانید نوعی باکتری به نام هلیکو باکترپیلوری عامل اصلی زخم‌های گوارشی است. یک قاشق چای خوری عسل طبیعی در معده خالی می‌تواند مانع رشد این باکتری خطرناک شود. در ضمن چون قند عسل توسط زنبور قبلاً هضم شده نسبت به سایر قندها، ساده‌تر در معده انسان هضم می‌شود.

عسل، درمان آلرژی
تحقیقات نشان داده استفاده از عسلی که از گلهای یک منطقه تهیه شده می‌تواند آلرژی فصلی (که در اثر گرده گیاهان ایجاد می‌شود) را در ساکنین آن منطقه درمان کند. محققان علت را به وجود گرده‌های گل در عسل نسبت می‌دهند. در ضمن به تجربه مشخص شده که خوردن مخلوط لیموترش و عسل در آب ولرم می‌تواند به تسکین گلودرد و کاهش التهاب آن کمک کند.

عسل علیه سرطان
با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات عسل دارای ماده آنتی اکسیدان به نام پلی فنول است که می‌تواند به پیشگیری از تخریب بافت کولون (کولیت)کمک کند. در ضمن این ماده جمعیت باکتریهای مفید روده را هم زیاد کرده و بدین وسیله موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان روده بزرگ می‌شود.
منبع: وبلاگ تخصصی آفات به نقل از همشهری

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره شناسی قانونی کمک به حل اسرار جرم و جنایت

حشره شناسی قانونی کمک به حل اسرار جرم و جنایت

پزشکى قانونى (forensic medicine) در بررسى جنایتها و کشف جرم از علوم مختلفى کمک می‌گیرد و دانش حشره شناسى یکى از آنهاست و این جنبه از حشره شناسى را اصطلاحاً حشره شناسى قانونى (Forensic Entomology) و یا گاهى (Medicocriminal Entomology) می‌نامند. حشرات از جهت گستردگی، قدمت، تنوع و فراوانى در بین همه موجودات این کره خاکى پیشتاز هستند.از نظر تنوع تا بحال حدود 5/1 میلیون گونه شناسایى شده است اما تعداد واقعى آنها بیش از 5 میلیون گونه برآورد شده است و از نظر فراوانى هم بد نیست بدانید که در هکتار از سطح خشکى زمین 5/2-2 میلیون حشره وجود دارد در حالیکه تراکم متوسط انسان تنها یک نفر به ازاى هر هکتار است یعنى سهم هر یک از ما انسانها 5/2-2 میلیون حشره است که این مدیون قدرت تولید مثل خارق العاده آنهاست، بطوریکه محاسبه شده است که اگر همه شرایط و نیازهاى یک جفت مگس خانگى را بتوان فراهم کرد، تنها ظرف 4 ماه تعداد 19 جلوش 19 صفر مگس !!! تولید خواهد شد که این مقدار مى تواند تمام سطح زمین را تا ارتفاع 16 متر بپوشاند! بهر حال حشرات یکى از جالبترین و بدیع ترین پدیده هاى این جهان هستند و بر خلاف تصور همگان که آنها را موجوداتى مزاحم و عبث مى دانند، طیق بررسیها فقط 5 درصدشان مضر هستند آنهم مضر فقط براى گونه دیگرى از سلسله جانورران بنام علمى هومو ساپینس Homo sapiens برخى از حشرات که اصطلاحا به مگسهاى مولد میاز ( Myiasis = آلودگى بافتها به لارو حشرات دو بال) یا مگسهاى گوشت معروفند، بصورت اجبارى یا اختیارى باید مراحل لاروى (کرمى شکل) خود را داخل بافتهاى زنده یا مرده انسانها یا جانوران طى کنند. لذا وجود حشرات در جسد و صحنه جنایت (crime scene) حتمى است و مى توان از آن در تخمین زمان سپرى شده پس از مرگ (PMI) ، شناسایى محل واقعى جنایت، بررسى احتمال جابجایى جسد و موارد دیگرى سود جست.
تاریخچه این شاخه از دانش به سال 1235 میلادى بر مى گردد که نویسنده و دانشمندى چینى بنام Sungtzu در کتاب خود در داستانى چگونگى استفاده از مگسها را در کشف یک معماى جنایى بیان مى کند. اما تا اواسط قرن نوزدهم توانایى این علم ناشناخته باقى ماند تا اینکه شخصى بنام اورفیلا در سال 1848 اولین بررسى در مورد شناخت توالى اکولوژیک بندپایان را در اجساد انسانى انجام داد، بدین معنى که با توجه به زمان پس از مرگ، گونه هاى مختلفى از حشرات در توالى زمانى منظم و ثابتى بنوبت به جنازه ها حمله مى کنند و بعد از مدت معینى جاى خود را به دیگرى مى دهند . سپس Berget نتایج این بررسى را در حل یک معماى قتل بکار گرفت و بر اساس حضور گونه اى از مگسهاى گوشت موسوم به سارکوفاگا Sarcophaga در جسد کودکى که در دودکش بخارى خانه زوجى فرانسوى کشف شده بود، زمان مرگ را حداقل دو سال قبل تخمین زد و توانست این زوج را از اتهام قتل کودک تبرئه کند. سپس مگنین Megnine که بعنوان بنیانگذار حشره شناسى قانونى معروف شده است با بررسى هاى خود 8 مرحله را در فساد اجساد انسان تشخیص داد و حشرات مربوط به هر مرحله را تعیین کرد.
پزشکى قانونى (forensic medicine) در بررسى جنایتها و کشف جرم از علوم مختلفى کمک می‌گیرد و دانش حشره شناسى یکى از آنهاست و این جنبه از حشره شناسى را اصطلاحاً حشره شناسى قانونى (Forensic Entomology) و یا گاهى (Medicocriminal Entomology) می‌نامند. حشرات از جهت گستردگی، قدمت، تنوع و فراوانى در بین همه موجودات این کره خاکى پیشتاز هستند.از نظر تنوع تا بحال حدود 5/1 میلیون گونه شناسایى شده است اما تعداد واقعى آنها بیش از 5 میلیون گونه برآورد شده است و از نظر فراوانى هم بد نیست بدانید که در هکتار از سطح خشکى زمین 5/2-2 میلیون حشره وجود دارد در حالیکه تراکم متوسط انسان تنها یک نفر به ازاى هر هکتار است یعنى سهم هر یک از ما انسانها 5/2-2 میلیون حشره است که این مدیون قدرت تولید مثل خارق العاده آنهاست، بطوریکه محاسبه شده است که اگر همه شرایط و نیازهاى یک جفت مگس خانگى را بتوان فراهم کرد، تنها ظرف 4 ماه تعداد 19 جلوش 19 صفر مگس !!! تولید خواهد شد که این مقدار مى تواند تمام سطح زمین را تا ارتفاع 16 متر بپوشاند! بهر حال حشرات یکى از جالبترین و بدیع ترین پدیده هاى این جهان هستند و بر خلاف تصور همگان که آنها را موجوداتى مزاحم و عبث مى دانند، طیق بررسیها فقط 5 درصدشان مضر هستند آنهم مضر فقط براى گونه دیگرى از سلسله جانورران بنام علمى هومو ساپینس Homo sapiens ( بخوانید انسان بخرد…؟!) و بقیه مفید بحال ما و طبیعت.
برخى از حشرات که اصطلاحا به مگسهاى مولد میاز ( Myiasis = آلودگى بافتها به لارو حشرات دو بال) یا مگسهاى گوشت معروفند، بصورت اجبارى یا اختیارى باید مراحل لاروى (کرمى شکل) خود را داخل بافتهاى زنده یا مرده انسانها یا جانوران طى کنند. لذا وجود حشرات در جسد و صحنه جنایت (crime scene) حتمى است و مى توان از آن در تخمین زمان سپرى شده پس از مرگ (PMI) ، شناسایى محل واقعى جنایت، بررسى احتمال جابجایى جسد و موارد دیگرى سود جست.
تاریخچه این شاخه از دانش به سال 1235 میلادى بر مى گردد که نویسنده و دانشمندى چینى بنام Sungtzu در کتاب خود در داستانى چگونگى استفاده از مگسها را در کشف یک معماى جنایى بیان مى کند. اما تا اواسط قرن نوزدهم توانایى این علم ناشناخته باقى ماند تا اینکه شخصى بنام اورفیلا در سال 1848 اولین بررسى در مورد شناخت توالى اکولوژیک بندپایان را در اجساد انسانى انجام داد، بدین معنى که با توجه به زمان پس از مرگ، گونه هاى مختلفى از حشرات در توالى زمانى منظم و ثابتى بنوبت به جنازه ها حمله مى کنند و بعد از مدت معینى جاى خود را به دیگرى مى دهند . سپس Berget نتایج این بررسى را در حل یک معماى قتل بکار گرفت و بر اساس حضور گونه اى از مگسهاى گوشت موسوم به سارکوفاگا Sarcophaga در جسد کودکى که در دودکش بخارى خانه زوجى فرانسوى کشف شده بود، زمان مرگ را حداقل دو سال قبل تخمین زد و توانست این زوج را از اتهام قتل کودک تبرئه کند. سپس مگنین Megnine که بعنوان بنیانگذار حشره شناسى قانونى معروف شده است با بررسى هاى خود 8 مرحله را در فساد اجساد انسان تشخیص داد و حشرات مربوط به هر مرحله را تعیین کرد.


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از ماسک و دستکش را در زمان استفاده از سموم رعایت نمایید

استفاده از ماسک و دستکش را در زمان استفاده از سموم رعایت نمایید

دکتر شاهین شادنیا رییس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براین که هیچ ماده شیمیایی حتی داروها بدون عوارض نیستند، افزود: ترکیبات حشره کش‌ها که مصارف خانگی دارند به خصوص در فصل تابستان که سمپاشی بیشتر است در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی عوارضی را در پی دارد. دکتر شادنیا درباره تماس سم با پوست بدن در صورت استفاده نکردن از دستکش و ماسک گفت: در بیشتر موارد نیز برای اینکه سمپاشی موثرتر باشد با بستن پنجره‌ها و خاموش کردن دستگاه تهویه فضای بسته‌ای را در خانه ایجاد می‌کنند و بعد از سمپاشی نیز در خانه کارهای روزمره خود را انجام می‌دهند که بسیار مضر است. هم چنین توصیه می‌شود از ۴۸ تا ۷۲ ساعت وارد محل سمپاشی شده نشوید.
وی شدت سمیت زایی مواد را متفاوت دانست و اظهار کرد: یکی از مشخصات سموم حلالیت بالای آنها در چربی‌هاست که از راه تماس با پوست و استنشاق، جذب بدن می‌شود و با توجه به نوع و مقدار سموم و مدت زمان استفاده از آن درجه‌های مختلفی از مسمومیت را ایجاد می‌کند.
رییس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم از آب ریزش بینی و چشم، حالت تعریق، دل درد و دل پیچه به عنوان علایم خفیف مسمومیت‌ها نام برد و ادامه داد: در موارد پیشرفته علایمی نظیر ضعف و پرش عضلانی، افزایش ضربان قلب و در موارد بسیار شدید کاهش سطح هوشیاری، تشنج به وجود می‌آید.
این متخصص سم شناسی، ترشحات زیاد راه‌های تنفسی، انقباض راه‌های هوایی و کاهش قدرت عضلات برای انجام عمل تنفس را از عوارض مهم تماس سم با بدن دانست که منجر به بروز اختلال دستگاه تنفسی و ایجاد حالت خفگی می‌شود.
وبلاگ تخصصی آفات به نقل از سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایسنا


لینک دائم


 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اعزام بالگرد برای پیدا کردن سوسک

اعزام بالگرد برای پیدا کردن سوسک

دولت سوئد برای نجات گونه‌ای سوسک که پیش از این گمان می‌رفت منقرض شده ولی به تازگی در شمال شرقی این کشور دیده شده است، ‌چندین بالگرد به منطقه اعزام کرده است.

این بالگردها حدود 50 کُنده درخت سوخته را که این گونه سوسک به آن علاقه دارد و در آن زندگی می‌کند در پارک ملی این کشور که این سوسک‌ها مشاهده شده‌اند، رها می‌کنند.

این گونه سوسک که حدود 3 سانتی متر و به رنگ مسی درخشان است از چوب درختان سوخته و مرده تغذیه و معمولا پس از اینکه جنگلی آتش می‌گیرد در آنجا زندگی می‌کند.

به گفته مسوول این عملیات هزینه پرواز و ماموریت هر یک از این بالگردهای مخصوص حدود 13 هزار دلار است. وی در سخنان خود اعلام کرد معتقد است در صورتی که نسل این سوسک‌ها منقرض شود اگر تمامی پول‌های جهان را هم خرج کنیم دیگر نمی‌توانیم آنها را به چرخه محیط زیست برگردانیم. ما امیدواریم این کار مفید واقع شود. منبع: سیمرغ

لینک دائم


 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سیستم‌های کریپتونفریدیال

سیستم‌های کریپتونفریدیال

بسیاری از خانواده‌های سخت‌بالپوشان، ‌بالپولکداران و برخی از لارو‌های زنبوران دم‌اره‌ای (بال‌غشاییان) دارای آرایش خاصی از لوله‌های مالپیگی هستند که در آن، قسمت‌های انتهایی لوله‌های مالپیگی در داخل یک غشا محصور هستند و در تماس نزدیک با سطح راست‌روده نگهداشته می‌شوند. این نوع آرایش به نام سیستم کریپتوسولنیک یا کریپتونفریدی لوله‌های مالپیگی شناخته می‌شود.
به نظر می‌رسد که این سیستم، آرایشی است که در جهت حفظ آب بدن بسیار موثر عمل می‌کند. حشراتی که در خشک‌ترین زیستگاه‌ها زندگی و از غلات بسیار خشک تغذیه می‌کنند، دارای پیچیده‌ترین شبکه‌ی کریپتونفریدی هستند. لوله‌های کریپتونفریدیک به درون فضای داخلی راست‌روده وارد نمی‌شوند، اما در سطح خارجی راست‌روده قرار می‌گیرند و در داخل یک اتاقک پری‌نفریک (Perinephric chamber) که توسط غشای پری‌نفریک به وجود می‌آید، محصور می‌شوند. غشای پری‌نفریک دارای سلول‌های نازک و کشیده‌ای است که از نقطه‌ی شروع تماس با روده، لوله‌های مالپیگی را از تماس با هموسل و هولنف دور نگه می‌دارند.

لوله‌های مالپیگی بلافاصله پس از تماس با راست‌روده خاتمه نمی‌یابند ‌بلکه به طور تیپیک، حلقه‌ها و پیچ‌خوردگی‌‌های زیادی تشکیل می‌دهند، بخش‌هایی از آن‌ها به شکل شعاعی در اطراف راست‌روده قرار می‌گیرند و حلقه‌ها نیز در امتداد طول راست‌روده به جلو و عقب حرکت می‌کنند. غشای پری‌نفریک، حلقه‌ها و پیچ‌خوردگی‌ها را می‌پوشاند و همانند پوششی، لوله‌های مالپیگی را در داخل خود محصور می‌کند. در حشراتی که در خشک‌ترین زیست‌محیط‌ها زندگی می‌کنند، چندین لایه از لوله‌ها‌ی‌ مالپیگی ممکن است بر روی راست‌روده قرار بگیرند. در داخل اتاقک پری‌نفریک،‌ بین لایه‌ی سلولی اپیتلیومی راست‌روده و داخلی‌ترین لایه‌ی لوله‌های مالپیگی، فضای دور راست‌روده‌ای (Perirectal space) کوچکی به وجود می‌آید.

روده‌ی حشرات، به ویژه روده‌های سخت‌بالپوشان، حاوی مقادیر متغیری آب هستند. برخی از سخت‌بالپوشان گیاهخوار هستند و از غذاهایی حاوی مقادیر نسبتا زیادی آب تغذیه می‌کنند، در حالی که بقیه محصولات انباری خشک یا مواد غذایی خشک مشابهی را مورد تغذیه قرار می‌دهند. در سخت‌بالپوشان گیاهخوار، قسمت عقبی راست‌روده‌ای که درست قبل از تخلیه شدن، حاوی ذرات مدفوع است، نسبت به سخت‌بالپوشانی که از غذاهای خشک تغذیه می‌کنند، کوچک‌تر است و لوله‌های مالپیگی آن کم‌تر پیچ خوردگی پیدا کرده‌اند.

سخت‌بالپوشانی که در محیط‌های بسیار خشک زندگی می‌کنند، ‌مانند Tenebrio molitor و سایر سوسک‌ها و سرخرطومی‌های غلات، دارای یک سیستم کریپتونفریدیال بزرگ هستند که آن‌‌ها را قادر می‌سازد تا از ذرات مدفوع، آب بیش‌تری را جذب کنند.

در بیشتر سخت‌بالپوشان، خارجی‌ترین لایه‌ی یک لوله کریپتونفریدی، از طریق یک سلول منفرد و به شدت تغییر یافته از سلول‌های دیواره‌ی لوله‌های مالپیگی به نام سلول لپتوفراگما (Leptophragma)، در نقاط زیادی به غشای پری‌نفریک خارجی‌تر متصل می‌شود. این نقاط تماس‌،‌ وقتی یک لوله‌ی مالپیگی تنها همراه با غشای نازک سلول لپتوفراگما و غشای پری‌نفریک بسیار نازک (در این نقطه‌ی بخصوص) از همولنف جدا می‌شود، لپتوفراگماتا خوانده می‌شوند. تنها دو خانواده از سوسک‌ها، Ptinidae و Anobiidae، ‌فاقد لپتوفراگماتا هستند اما در هیچ کدام از بالپولکداران مطالعه شده مشاهده نشده‌اند.

در T. molitorو برخی از سوسک‌های دیگر، غشای پری‌نفریک نازک متسع می‌شود و در بالای هر سلول لپتوفراگما، یک Boursouflure،‌ یک کلمه‌ی فرانسوی به معنی تاول (Blister)، را به وجود می‌آورد. boursouflure ممکن است محل ترشح فعال یون‌ها از همولنف به داخل لوله‌های پری‌نفریک باشد، بنابراین برای کمک به حرکت غیرفعال آب در جهت شیب اسمزی و از فضای داخل راست‌روده به فضای داخلی لوله‌ها، در لوله‌های کریپتونفریک فشار اسمزی زیادی ایجاد می‌کند. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که در T. molitor ترکیبی با وزن ملکولی بالا (شاید پروتئینی) به داخل فضای داخلی راست‌روده‌ای ترشح می‌شود و در ابتدا آب راست‌روده وسپس آب وارد شده به لوله‌ها را جذب می‌کند.
لوله‌های کریپتونفریک بالپولکداران دارای لپتوفراگماتا و سلول‌های لپتوفراگما نیستند، لذا، علی‌رغم نقشی که در سلول‌های لپتوفراگمای سخت‌بالپوشان دارند، در سیستم بالپولکداران ضروری نمی‌باشند. همانند سخت‌بالپوشان، میزان قرار گرفتن حلقه‌های کریپتونفریدیال بر روی راست‌روده، با زیستگاه و غذای خورده شده توسط لارو‌ها در ارتباط است. در لارو‌هایی که از مواد گیاهی سبز تغذیه می‌کنند، داخلی‌ترین لایه‌ی سلول‌ها تنها تا حدود یک سوم طول قسمت جلویی راست‌روده امتداد یافته و تنها یک لایه لوله وجود دارد که در نیمه‌ی عقبی راست‌روده‌ی جلویی، خیلی نزدیک به هم قرار نگرفته‌اند.
در لاروهایی که در شرایط بسیار خشک زندگی و از غذاهای خشک تغذیه می‌کنند (مثلTineidae، Galleriidae و Phycitidae)،‌ لوله‌های پیچ خورده، در هر دو لایه‌ی داخلی‌تر و خارجی‌تر، نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و در تمام طول راست روده‌ی جلویی گسترش یافته‌اند. در گونه هایی از بالپولکداران آبزی از جمله Paraponyx (=Nymphula) stratiolata و Cataclysta lemnata (از خانواده‌ی Pyralidae)، سیستم کریپتونفریدی مشاهده نمی‌شود. در این حشرات، قسمت‌های انتهایی لوله‌های مالپیگی که بر روی راست‌روده قرار گرفته‌اند، تنها با برخی از اجسام چربی و تراشه‌ها تماس دارند. هرچند کمپلکس کریپتونفریدیک از نظر آناتومیکی به خوبی مطالعه شده، اما مطالعات فیزیولوژیک بسیار کمی در مورد آن انجام گرفته است.

منبع به نقل از Insect Physiology and Biochemistry تالیف: J.L. Nation (این کتاب توسط دکتر محسن یزدانیان ترجمه شده و در حال حاضر در دست صفحه‌ آرایی می‌باشد).

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عنکبوتها در ایستگاه بین المللی فضایی، شبکه تار عنکبوتی تنیدند

عنکبوتها در ایستگاه بین المللی فضایی، شبکه تار عنکبوتی تنیدند

به گزارش خبرگزاری رویترز، اولین تارهایی که این عنکبوت ها در مدار زمین تنیدند، نامنظم و آشفته بود. اما بعد از گذشت یک هفته ، تصاویر تلویزیونی که به زمین ارسال می شد پیشرفت حیرت انگیزی را از این موجودات نشان می داد. "مایک فینگ" فرمانده ایستگاه بین المللی فضایی می گوید: ما متوجه شدیم که عنکبوت ها یک شبکه متقارن ساخته اند. انطباق سریع عنکبوت ها با شرایط فضایی ، کارشناسان را شگفت زده کرد. فضانوردان شاتل رفت و برگشت "ایندیور" که جمعه گذشته از فلوریدا برای انجام یک ماموریت 15 روزه به فضا پرواز کرد، این عنکبوت ها را با خود به ایستگاه بین المللی فضایی بردند. این عنکبوت ها در ایستگاه بین المللی فضایی خواهند ماند تا دانش آموزان و مدیران پرواز بتوانند پیشرفت آنها را مشاهده کنند. در محفظه این عنکوبت ها ، علاوه بر پشه میوه ، یک دوربین فیلم برداری هم قرار داده شده است. منبع

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ابداع شیوه نوین برای مقابله با آفت خرما

ابداع شیوه نوین برای مقابله با آفت خرما

حسن عسکری گفت: محققان این مرکز برای اولین بار در کشور موفق شدند برای مبارزه با سوسک شاخدار خرما که یکی ازآفات مهم خرما است فرمون تجمعی این حشره را سنتز و تولید کنند. وی اظهار داشت: ‌فرمون ماده شیمیایی است که حشرات برای جلب توجه جنس مخالف ، از خود ساطع می کنند که دستیابی به آن کار بسیار سخت و پیچیده ای است، اما محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با تلاش فراوان به آن دست یافتند. به گفته وی این فرمون طی چهار مرحله در این موسسه و توسط محققان بخش آفت کش ها ساخته شده است. وی ادامه داد: در واقع فرمون ها نوعی مواد شیمیایی هستند که حشرات از آنها برای انتقال پیام های خود به یکدیگر بهره می گیرند ، با تولید آزمایشگاهی و مصنوعی این ترکیبات شیمیایی و کاربرد آنها در باغات می توان بدون این که به موجودات مفید طبیعی آسیبی وارد شود و یا آثار سوء در محصولات کشاورزی و محیط زیست ایجاد گردد، حشرات زیان آور و مضر را جمع آوری و از خسارت آنها جلوگیری کرد.
این کارشناس گفت: این فرمون ها در کپسول های مخصوص گذاشته شده و در محیطی که سوسک ها به صورت آفات رشد کرده اند قرار داده می شود که در این صورت سوسک ها به سمت کپسول ها هدایت و دور‌ آن جمع می شوند. کشاورزان هم می توانند برای از بین بردن آنها به عنوان آفت یا به صورت شیمیایی و یا به صورت بیولوژیک اقدام کنند.
عسکری اظهار داشت: ‌سوسک شاخدار از مهمترین آفات خرما است که موجب بروز خسارت در نخلستان ها می شود به طوری که بنا بر گزارش های موجود ، خسارت این آفت بین پنج تا 20 درصد برآورد شده است.
رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی با تاکید بر اینکه مبارزه شیمیایی در کنترل سوسک شاخدار خرما تاثیری ندارد، گفت: با نصب تله های فرمونی می توان جمعیت آفت را به میزان قابل توجهی کاهش داد و به این طریق ضمن حذف روش شیمیایی به مبارزه با‌ آن پرداخت. وی افزود: ایران با سطح زیر کشتی برابر 184 هزار هکتار دومین تولید کننده خرما در جهان است. عسکری با بیان اینکه تولید خرما در سال 1386 بالغ بر 875 هزار تن و به ارزش هشت میلیارد و 750 هزار ریال بوده است، ادامه داد: در صورت عدم مبارزه صحیح ، این آفت در نخلستان های کشور می تواند حدود 100 تا 500 میلیارد ریال خسارت ایجاد کند.
رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی از آمادگی این موسسه برای انتقال دانش فنی این فرآورده جدید خبر داد و گفت: دانش فنی ساخت این مواد تنها در اختیار موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور است و در صورت تقاضای بخش خصوصی آمادگی انتقال تکنولوژی آن وجود دارد. منبع

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه ها متخصص ترین کشاورزان !

مورچه ها متخصص ترین کشاورزان !

کشف جدید دانشمندان مشخص کرده است که مورچه ها میلیونها سال پیش از انسانها بر روی زمین کشاورزی می کرده اند. البته این پایان داستان نیست چون گونه ای از آنها به عنوان قدرتمندترین گیاه خوار تاریخ زمین شناخته شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از مهمترین تحولات در تاریخ تمدن بشر، کشاورزی و توسعه آن بوده است اما بی شک دانستن این نکته خالی از لطف نیست که انسان نخستین کشاورز روی زمین نبوده است بلکه مورچه ها برای بیش از 50 میلیون سال است که مشغول کشاورزی بر روی زمین هستند!
در حالی که کشاورزی در طول دورانهای گذشته به انسان کمک کرده است تا به عنوان گونه غالب بر روی زمین حکمرانی کند، این مهارت (کشاورزی) به مورچه های گیاهخوار این امکان را داده است تا خود را به عنوان گیاهخوار غالب در تاریخ پیدایش زمین معرفی کند. در کنار این خصایص نباید فراموش کرد که مورچه ها و حیات جمعی آنها یکی از عالی ترین نمونه های موفق حیات اجتماعی حشرات در طبیعت به حساب می آید.
به تازگی گزارشی نیز در نشریه "زیست شناسی امروز" منتشر شده است که در آن مورچه های برگخوار مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند. بر اساس این گزارش جالب توجه، این مورچه ها سیستمی را در خود توسعه داده اند که بر اساس آن تلاش می شود اراضی گیاهی اطراف محل آشیانه خود را عاری از هرگونه آفت نگاه دارند. نکته قابل توجه این است که در میان کشاورزان انسانی نیز این نگرش به عنوان یکی از راههای اساسی برای غلبه بر چالشی همچون آفات کشاورزی در نظر گرفته شده است.
بر اساس گزارش مهر، این مورچه ها برگهای تازه جمع آوری شده را که مملو از آب هستند در باغها و اراضی اطراف محل زندگی خود پخش می کنند تا بدین وسیله مقدمات رشد نوعی گیاه قارچی ارزشمند فراهم شود. مورچه ها از این گیاه قارچی به عنوان ماده ای مغذی مصرف می کنند.
مورچه ها برای بیش از 50 میلیون سال است که مشغول کشاورزی بر روی زمین هستند. اما نکته حیرت آور اینجاست که مورچه ها برای رشد بهتر و درحقیقت انجام کشاورزی با راندمان بالا، برگهای کهنه شده را با برگهای تازه جایگزین می کنند اما این هم پایان داستان نیست. برگهای کهنه می تواند تهدیدی برای اجتماع مورچه ها باشد. از این رو برگهای کهنه به عنوان ماده ای دورریز در نقطه ای به دور از محل اصلی زندگی مورچه ها انباشته می شود.
به گزارش مهر، این مورچه‌ها قابلیتهای دیگری نیز دارند. آنها به محض شناسایی نشانه هایی از آفات در باغ و اراضی اطراف به سرعت وارد عمل شده و با انجام فعالیتی موسوم به "شانه کشی" که دقیقا همان شخم زدن در کشاورزی انسانی است موجبات از بین رفتن آفات مخرب را فراهم می کنند. زمانی که تخم آفات نیز پیدا می شوند، بلافاصله به نقطه ای دورتر منتقل شده و در محلی مناسب انباشته می شود. منبع: خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین


لینک دائم


 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنبورهاي كمرباريك جايگزين سموم كشاورزي مي‌شوند

زنبورهاي كمرباريك جايگزين سموم كشاورزي مي‌شوند



ضو هيات مديره انجمن حشره شناسان ايران از توليد انبوه زنبورهاي كمر- باريك به منظور مبارزه بيولوژيك و كاهش استفاده از سموم در كشاورزي خبر داد. دكتر "سياوش تيرگري" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: توليد انبوه زنبورهاي كمرباريك اين امكان را مي‌دهد كه وزارت بهداشت، وزارت كشاورزي، تشكلهاي مردم نهاد و شهرداريها به جاي سموم از اين حشرات استفاده كنند. وي ادامه داد: زنبورهاي كمر باريك در انتهاي بدنشان زايده‌اي مانند نيش دارند كه به دو گونه تقسيم مي‌شوند، گونه‌اي كه تخم از انتهاي نيش خارج مي‌شود و گونه‌اي كه تخم از نيش خارج نمي‌شود و زايده براي نيش زدن به كار مي رود.
عضو هيات مديره انجمن حشره شناسان ايران گفت: گونه‌اي كه تخم از انتهاي بدن و زايده خارج مي‌شود براي كنترل آفات و مبارزه بيولوژيك بسيار مفيد است. تيرگري افزود: اين زنبورها كه جثه‌اي كوچك دارند از ‪ ۳۰۰‬ميكرون تا يك سانتي متر هستند و براي توليد انبوه مناسب ترند. وي ادامه داد: به عنوان مثال توليد اين زنبورها براي مبارزه با كرم ساقه خوار برنج و مگس خانگي بسيار مفيد است و اثرات جانبي به دليل بيولوژيك بودن آن ايجاد نمي‌شود.
وي با اظهار اين كه "در اين روش زنبورها تخم خود را بر روي تخم حشرات مي گذارند و حشرات مزاحم را نابود مي‌كنند"، گفت:هم‌اكنون امكان توليد انبوه اين زنبورها در آزمايشگاه‌هاي تخصصي به ويژه در آزمايشگاه‌هاي شمال كشور وجود دارد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنبور عسل

زنبور عسل


زنبور عسل یکی از حشرات مفید برای انسان است که متعلق به رده دوبالان می‌باشد. زنبور عسل خیلی پیش از انسان در روی زمین بوجود آمده و زندگی می‌کرده است. زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجود داشته و مشغول زاد و ولد بوده است. منتها با این تفاوت که در آن فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و مثل خیلی از زنبورهای غیر عسلی امروزی ، زندگی انفرادی داشته و هر زنبور لانه مخصوص بخود را داشته و در آن زندگی می‌کرده است. کندو محلی است که زنبورها در آن تولد یافته ، کار کرده ، خواهران و برادران خود را پرورش داده و مواد غذایی لازمه را در آن انبار و ذخیره می‌کنند. زنبور عسل دارای نژادهای مختلف است و ساختمان بدنی پیچیده‌ای دارند.
ساختار بدن زنبور عسل

سر

در جلوترین قسمت بدن قرار داشته و شامل اعضای زیر است: دو عدد چشم مرکب ، سه عدد چشم ساده ، دو عدد آنتن و دهان با خرطوم. بزرگی چشمها وسیله‌ای است که زنبوردار به کمک آن به راحتی می‌تواند زنبور نر را از کارگر تشخیص دهد. زیرا چشمهای زنبور نر بزرگتر بوده و از عقب سر بهم می‌رسند، ولی در زنبور کارگر و ملکه بهم نمی‌رسند. کار آنتنها ، لمس کردن و بوییدن است. زنبور به کمک خرطوم ، شهد را از روی گلها جمع آوری و از راه دهان به داخل کیسه عسلی می‌فرستد.
سینه

از سه حلقه کیتینی درست شده و اعضای زیر به آن اتصال دارند: چهار عدد بال یا پر که دو عدد آنها بالهای جلویی و دو عدد دیگر بالهای عقبی هستند. شش عدد پا که جفت عقب آن دارای حفره‌هایی به نام سبد می‌باشند و زنبور عسل در دوران فعالیت خود گرده‌های گل در آن پر و با خود به کندو حمل می‌کند. این سبدها در کارگران بزرگتر از نرها هستند.
شکم

در قسمت انتهایی بدن قرار داشته، از 6 حلقه کیتینی پشتی و 6 قطعه شکمی تشکیل شده است. در انتهای شکم مخرج برای دفع مدفوعات دیده می‌شود. از راه همین مخرج ، زنبور قادر است خاری را که در داخل بدنش جای دارد، خارج کرده و نیش بزند. زنبور نر نمی‌تواند نیش بزند، چون اصلا نیش ندارد.
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسک کک مانند Phyllotreta spp

سوسک کک مانند Phyllotreta spp



[FONT=courier new, courier, mono]سوسک هاي بالغ به مزارع تازه جوانه زده کلزاي بهاره حمله کرده و از گياهان کوچک تغذيه مي کنند. شدت خسارت خصوصا در هواي گرم و خشک بالاست . اين خسارت روي کاهش ميزان روغن هم تاثير مي گذارد.. اين آفت در نواحي جنگلي زمستان گذراني مي کنند و با گرم شدن هوا در بهار به سوي دشتها مي روند. خسارت تغذيه اي آفت در آخر تابستان و پاييز به ندرت کاهش محصول را به همراه دارد.[/FONT]
[FONT=courier new, courier, mono]مهمترين روش کنترل ضدعفوني بذر يا گرانول هايي که درون جوي آب مصرف مي شود اهميت دارد. فوزالون(2 تا 2.5 ليتر در هکتار)، ديازينون (1 تا 1.5 ليتر در هکتار ) و اکامت (1.5 تا 2 ليتر در هکتار)
[/FONT]

[FONT=courier new, courier, mono]
[/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
کک ساقه خوار کلم Psylliodes chrysocephala

کک ساقه خوار کلم Psylliodes chrysocephala



[FONT=courier new, courier, mono]اين حشره براي عادت زمستاني خود به کلزا متوسل مي شود. با جويدن برگ ها سوراخ هايي را ايجاد مي کنند اما لارو خسارت اقتصادي عمده اي را ايجاد مي کند.آنها با تغذيه از دمبرگ ها راه حود را باز و سپس به درون قاعده و ساقه گياه مي روند. سوسک هاي بالغ در اواخر بهار يا اوايل تابستان پديدار مي شود.
[FONT=courier new, courier, mono]سم پاشي با سم پيرتروئيد در صورتي که طغيان آفت داريم ضروري است.

[/FONT][/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارتباط حشرات با زندگی انسان (حشرات مضر)

ارتباط حشرات با زندگی انسان (حشرات مضر)

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقدمه : [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در گذشته‌های دور تا کنون حشرات به شکل‌های مختلف با زندگی انسان ارتباط داشته‌اند و براساس اين ارتباط حشرات را به دو گروه تقسيم می‌کنيم:
1- حشرات مفيد؛
2- حشرات مضر.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] ­ حشرات مفيد: [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اولين گروه از حشرات مفيد، حشرات گرده افشان هستند. گرده افشاني به معنای انتقال گرده از پرچم به مادگی گل ديگر است. بعضی از گياهان مقادير زيادی گرده توليد می‌کنند که باد مهمترين عامل انتقال آن‌ها محسوب می‌شود، ولی اکثر گياهان مقادير بسيار کمی گرده توليد می‌کنند که اين گياهان برای گرده افشانی خودشان نياز قطعی به عامل خارجی دارند که مهمترين آن‌ها حشرات هستند. در بين حشرات زنبورهای بالاخانواده‌ي آپويداها (Apoidea) مخصوصاً زنبور عسل با نام علمی آپيس ‌ميلی‌فرا (Apis mellifera) از بيشترين اهميت برخوردار است.
دومين گروه از حشرات، حشراتی هستند که توليد فرآورده‌های تجاری و غذايی می‌کنند. از جمله‌ي اين فرآورده‌ها عسل و موم است که توسط زنبور عسل و بعضی ديگر از گونه‌های زنبورهای خانواده آپيده ( Apoide ) توليد می‌شود. از ديگر اين فرآورده‌ها ابريشم است که توسط پروانه کرم ابريشم با نام علمی بومبيکس موری ( Bombyx mori ) از خانواده بومبوسيده ( Bombycidae )و بعضی ديگر از گونه‌های اين خانواده توليد می‌شود. يكي ديگر از فرآورده‌ها لاک است که در کشورهای جنوب شرق آسيا توسط نوعی شپشک توليد می‌شود. اين شپشک در سطح ساقه بعضی از گياهان مثل گونه‌های خاصی از انجير، ترشحاتی توليد می‌کند. ضخامت لاک در بعضي از ساقه‌ها به يک سانتی‌متر مي‌رسد، كه کشاورزان براي استخراج لاك، اين ساقه‌ها را بريده و به تمام نقاط دنيا صادر می‌کنند. و بعنوان وسيله‌ي آرايشی، يا آزمايشگاهي كاربرد دارد.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] آيا تغذيه زنبورها از گل‌ها باعث خسارت به آن‌ها می شود؟ [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]تحقيقات نشان داده است که زنبور عسل به ازاي هر يک ريال عسلی که توليد می کند 4 برابر آن در افزايش کمی و کيفی محصولات کشاورزی از طريق گرده افشانی نقش دارد؛ و لذا اين نظريه به هيچ وجه درست نيست. گروه ديگر از حشرات مفيد، حشرات حشره‌خوار هستند و به دو گروه شکارگرها و پارازيتوئيدها تقسيم می‌شوند. حشرات شکارگر، حشراتی هستند که از طريق تغذيه حشرات آفت را مورد استفاده قرار می‌دهند و جمعيت آن‌ها را در طبيعت کنترل می‌کنند مانند کفشدوزک‌های خانواده ککسی نليده ( Coccinellidea ) که حشرات کامل كه لاروهای آن‌ها از شته تغذيه می‌کنند يا بال توری‌های خانواده‌ي کرايزوپيده ( Chrysopidae ) که آن‌ها هم شکارگر شته هستند.
گروه ديگر از حشرات مفيد پارازيتوئيدها هستند که تخم خود را بر روی بدن ميزبان يا در داخل بدن ميزبان قرار می‌دهند و بعد از اينکه لاروشان از داخل تخم خارج شد محتويات بدن ميزبان‌شان را مورد تغذيه قرار می‌دهند و بعد از کامل شدن، و از بدن ميزبان خارج مي‌شوند و ميزبان هم از بين خواهد رفت.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] چه حشراتی در بعضی از شرايط مفيد و در بعضی از شرايط ديگر مضر مي‌باشند؟ [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]از سال 1900 تا 1920 چندين گونه از کاکتوس‌ها وارد استراليا شدند. كاكتوس‌ها فاقد دشمن طبيعی بودند و هيچ موجود زنده‌اي از اين گياهان تغذيه نمی کرد. به همين دليل به آفت بسيار مهمي تبديل شدند و ميليون‌ها هکتار از مزارع استراليا را تحت پوشش قرار دادند. بعدها محققين استراليايی پروان‌هايي بنام ( Cactoblastis cactorum ) را وارد استراليا کردند و کاکتوس‌ها را بطور کامل تحت کنترل در آوردند در حاليکه همين حشره ممکن است در شرايط ديگر بعنوان يک آفت مطرح شود.
گروه ديگر از حشرات مفيد، حشرات پاکسازی کننده محيط هستند و به دو گروه اصلی تقسيم می‌شوند:

الف) حشرات مدفوع‌خوار؛ مانند سوسک‌های خانواده اسکارابيده ( Scarabaeidae )که از مدفوع جانوران در اکوسيستم‌ها تغذيه می‌کنند، و به اين طريق محيط را هم از فضولات حيوانات پاک می‌کنند، و هم از افزايش جمعيت مگس‌های مضر جلوگيری می‌کنند.
ب) حشرات لاشه‌خوار؛ مانند مگس‌های خانواده کاليفوريده ( Calliphoridea ) و سوسک‌های خانواده درمستيده ( Dermestidae ) ، که لاشه جاندارانی را که در طبيعت از بين می‌روند مورد تغذيه قرار می‌دهند و بدين ترتيب محيط را پاکسازی ميکند.
گروه ديگر از حشرات مفيد، حشرات خاکزی هستند بسياری از حشرات يک بخش يا کل دوره زندگی خودشان را در داخل خاک سپری می‌کنند و از اين طريق می‌توانند در بهبود خصوصيات فيزيکی خاک نقش داشته باشند.
گروه بعدي از حشرات مفيد، حشراتی هستند که بعنوان غذای ساير جانداران و يا حشرات با ارزش غذايی مطرح هستند. حشرات توسط گروههای مختلفی از موجودات مورد تغذيه قرار می‌گيرند، بعنوان مثال دوزيستان مانند قورباغه‌ها، مارمولک‌ها، بعضي از موش‌ها و بعضي از گونه‌هاي پرندگان به ويژه بعضی از آن‌ها كه مختصراً از حشرات تغذيه می‌کنند. اين پرندگان ارزش زيبايی شناختی دارند و چنانچه اين حشرات در محيط نباشند اين پرندگان هم که در واقع بصورت تخصصی از حشرات تغذيه می کنند از بين می‌روند.
گروه ديگر از حشرات مفيد حشراتی هستند که ارزش هنری دارند مانند پروانه‌ها، حتي در شعر بسياری از شعرای ما از پروانه استفاده شده است.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انواع حشرات[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1- حشرات مفيد[/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]1- حشرات گرده افشان[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2- حشرات توليد كننده فرآورده‌هاي تجاري و غذايي[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]3- حشرات حشره‌خوار [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف- شكارگرها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] ب- پارازيتوئيدها[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2-حشرات مضر[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]4- حشرات پاكسازي كننده محيط[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف- مدفوع‌خوار[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ب- لاشه‌خوار[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]5- حشرات خاكزي[/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]6- حشراتي با ارزش غذايي [/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]7- حشراتي با ارزش هنري [/FONT]​
[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]جلسه دوم
ارتباط حشرات با زندگي انسان (حشرات مضر)
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]مقدمه [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در اين جلسه توضيحي پيرامون حشرات مضر ارائه مي‌دهيم. [/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] حشرات مضر [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]حشرات مضر بطور کلي به سه گروه اصلي تقسيم مي شوند:
۱- حشراتي که از گياهان تغذيه مي‌کنند؛
۲- حشراتي که از فرآورده‌هاي انباري تغذيه مي‌کنند؛
۳- حشراتي که انسان و ساير جانوران را مورد حمله قرار مي‌دهند.
حال به شرح هر يك از اين سه گروه مي‌پردازيم.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] 1- حشراتي که از گياهان تغذيه مي‌کنند [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف) حشراتي که از گياهان تغذيه مي‌کنند ممکن است بصورت مستقيم به گياه خسارت وارد كنند. مثل ملخ‌ها، لارو پروانه‌ها و سوسك‌ها كه مستقيماً از بخش‌هاي مختلف گياه تغذيه مي‌كنند اعم از برگ، گل، ميوه و چوب.
ب) ايجاد خسارت از طريق تخم گذاري است، بعضي از حشرات مخصوصاً زنجرك‌هاي خانواده سيکاديده (Cicadidae ) و زنجرک‌هاي خانواده سيکادليده (Cicadellidae ) از طريق تخم‌گذاري در سر شاخه‌هاي ظريف گياهان به آن‌ها خسارت وارد مي‌کنند.
ج)ايجاد خسارت از طريق انتقال بيمارهاي ويروسي،باکتريايي و مايکوپلاسمائي و احتمالاً قارچي
در بين حشرات دو گروه شته‌ها و زنجرک‌هاي خانواده سيکادليده (Cicadellidea ) از اهميت بيشتري در نقل و انتقال عوامل بيماري‌زا گياهي برخوردار هستند. همچنين سخت بالپوشان خانواده اسکوليتيده (Scolytidae ) در نقل و انتقال عوامل قارچي نقش دارند.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] ۲-حشراتي كه به فرآورده‌هاي انباري خسارت مي‌زنند و خود نيز به سه دسته تقسيم مي‌شوند [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف) اولين گروه آفات چوب مي‌باشند.
چوب يکي از مهم‌ترين محصولات است که در زندگي بشر نقش دارد. چوب‌هاي صنعتي گاهي مورد حمله بعضي از حشرات قرار مي‌گيرند از جمله مهمترين اين حشرات موريانه‌ها هستند.
چگونگي هضم چوب بوسيله‌ي موريانه‌ها.
موريانه‌ها خود قادر به هضم سلولز يا چوب نيستند. در داخل دستگاه گوارش موريانه تک سلولي‌هاي فلازل‌داري زندگي مي‌کنند که آنزيم‌هاي مورد نياز براي تجزيه سلولز را توليد مي‌کنند و آن تک سلولي‌ها هستند که باعث هضم سلولز مي‌شوند. در واقع نوعي همزيستي بين تک سلولي و موريانه‌ها از اين طريق ايجاد شده است.
ب) دومين گروه از آفات فرآورده‌هاي انباري، آفات پارچه و منسوجات هستند. تعدادي از حشرات از جمله پروانه‌هاي خانواده تي‌ني‌ده (Tineidae) و سخت بالپوشان درمستيده (Dermestidae) گاهي به منسوجات خسارت سنگيني وارد مي‌کنند.
ج) سومين گروه از آفات مواد غذايي، انباري است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزي بعد از مرحله کاشت و پس از برداشت در انبار توسط آفات مختلف از بين مي‌روند. در بين آفات انباري سوسک‌هاي خانواده درمستيده (Dermestidae ) و بروخيده ( Bruchidae ) و کورکولينيده (Curculionidae)، در بين پروانه‌ها تعدادي از گونه‌هاي خانواده پيراليده (pyralidae ) مثل پلوديا اينترپونکتلا (Plodia interpunctella) و افيستيا کونيلا (Ephestia Kuhniella ) از اهميت زيادي برخوردارند.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] 3- حشراتي که انسان و ساير جانوران را مورد حمله قرار مي‌دهند. آن‌ها نيز به چند گروه تقسيم مي‌شوند: [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف) حشرات آزار دهنده مثل تعدادي از پشه‌ها و مگس‌ها. گرچه ممکن است که ناقل بيماري مهمي نباشد ولي به هر ترتيب باعث سَلب آسايش از انسان مي‌شوند.
ب) حشراتي که نيش آن‌ها سمي است. تعدادي از زنبورهاي خانواده وسپيده (Vespidae) و اسفسيده (Sphecidae) و در مواردي زنبورهاي بالاخانواده آپويدا (Apoidea ) که جزء حشرات مفيد و گرده افشان هستند و انسان را نيش مي‌زنند.
بعضي از انسان‌ها به نيش زنبورها حساسيت شديدي دارند و دچار شوک شديدي مي‌شوند و در مواردي مشاهده شده که نيش زنبور منجر به مرگ انساني شده است.
ج) سومين گروه از حشراتي که به انسان خسارت مي‌زنند حشرات انگل هستند و به دو گروه تقسيم مي‌کنيم.
[/FONT]


[FONT=arial, helvetica, sans-serif] حشرات انگل [/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1) انگل خارجي؛
2) انگل داخلي.


1) حشرات انگل خارجي مثل کک‌ها و شپش‌ها و در مواردي ساسها که با تغذيه از خون انسان گاهي بيماري‌هايي را به انسان منتقل مي‌کنند. ساس‌ها در واقع نوعي سن هستند. در مبحث‌هاي بعدي توضيح داده خواهد شد.
2)حشرات انگل داخلي مخصوصاً تعدادي از مگس‌ها مثل خانواده کاليفوريده (Calliphoridae) و خانواده اُستريده (Oestridae) و خانواده تابانيده (Tabanidae) كه از اهميت زيادي برخوردارند. اين مگس‌ها عموماً تخم خودشان را بر روي چهارپايان وحشي و اهلي قرار مي‌دهند. بعد از اينکه لارو از تخم خارج مي‌شود وارد بدن چهار پايان مي‌شود و مراحل نشو و نماي لاروي خود را در داخل بدن طراحي مي‌کند و زماني که مي‌خواهد تبديل به حشره کامل بشود در بسياري از مگس‌ها پوست سوراخ مي‌کند. مثل خانواده استريده (Oestridae) كه از اهميت زيادي برخوردارهستند. سپس وارد خاک مي‌شوند و تبديل به شفيره و حشره کامل مي‌شوند. و از اين طريق کاملاً باعث ضعف جانوران مخصوصاً احشام و چهارپايان وحشي مي‌شوند.

آخرين گروه از حشراتي که به انسان حمله مي‌کنند حشرات ناقل از جمله خانواده کوليسيده (Culicidae) و سايکوديده (Psychodidae) هستند که از اهميت زيادي برخوردارند. پشه‌هاي خانواده کوليسيده مراحل نشو و نماي لاروي خودشان را در داخل آب سپري مي‌کنند. حشرات ماده قادر هستند انسان را نيش بزنند و همراه نيش زدن عوامل مختلف ويروسي و باکتريايي را وارد بدن مي‌کنند. مثل پشه‌ي مالاريا که چندين مرحله را در بدن انسان طي مي‌کنند و در گذشته منجر به مرگ انسان مي‌شده اما در حال حاضر واکسن مخصوص بيماري مالاريا ساخته شده است.
نمونه ديگر پشه‌هاي خاکي خانواده سايکوديده زير خانواده فلابوتومينا (phlaebotominae) هستند که عامل بيماري سالک در انسان مي‌باشند. اين پشه‌ها وقتي در روي صورت مستقر مي‌شوند يک تک سلولي بنام لشمانيوز را وارد بدن مي‌کنند و ايجاد بيماري سالک در روي پوست مي‌کنند
. [/FONT]
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
توصیه جدید دانشمندان: حشره بخورید!!!!!!!!!

توصیه جدید دانشمندان: حشره بخورید!!!!!!!!!



[FONT=times new roman, times, serif]دانشمندان معتقدند كه خوردن حشرات براي انسان و محيط زيست مفيد است.

به گفته دانشمندان، حشرات منابع غذايي بسيار غني هستند كه با خوردن آنها هم خيلي از آفت‌هاي گياهي ريشه‌كن مي‌شوند و هم محيط زيست پاك‌تر و سالم‌تري خواهيم داشت.

گفته مي‌شود كه مقدار پروتئين موجود در برخي از حشرات تا دو برابر بيشتر از گوشت قرمز و ماهي است. همچنين حشراتي هستند كه سرشار از چربي‌هاي اشباع نشده‌اند و حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني حياتي مي‌باشند.

به باور دانشمندان، مي‌توان خوردن حشرات را براي كودكان جايگزين مصرف تنقلات و هله هوله كرد.

گفتني است كه هم‌اكنون مردم 113 كشور دنيا از چيزي نزديك به 1700 گونه حشره تغذيه مي‌كنند
[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]منبع: ایسنا[/FONT]
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
حشرات جاسوس!

حشرات جاسوس!

آمریکایی ها برای جاسوسی و مبارزه جهانی با تروریسم به زودی از حشرات استفاده خواهند کرد.


به گزارش روز جمعه گروه حوادث ایسکانیوز:این فناوری که به آن "سایبورگ" گفته می شود و موش و حشرات مختلف را در بر می گیرد، برای جاسوسی و مبارزه جهانی با تروریسم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در این روش روی حیواناتی که کمی جثه بزرگ دارند دوربین های جاسوسی کوچکی کار گذاشته می شود که با قرار دادن آنها در منطقه مورد نظر ، تحرکات بخش های مختلف نظارت می شود.
از جمله حشراتی که بیش از دیگر حیوانات در این طرح مورد توجه قرار گرفته پروانه است.
دانشمندان درتلاش هستند دستگاه عصبی این حشره را از راه دور قابل کنترل کنند تا بتواند به مسیرهای لازم هدایت شود و با استفاده از دوربین بسیار کوچکی که در پشت آن کار گذاشته شده است تصویرهای مورد نظر از منطقه ای را که باید اطلاعات آن جمع آوری شود به صورت دقیق برداشته و به مرکزهای جاسوسی بفرستد.گزارش ایسکانیوز می افزاید، ارتش آمریکا همچنین آزمایشگاههای ویژه ای برای پرورش حشرات و حیوانات مورد نظر ساخته است تا راهکارهای لازم برای کنترل آنان از راه دور را بیازماید.



منبع: خبرگزاری ایسکانیوز
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان درباره انواع مختلف مورچه ها مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده اند که هر نوع مورچه ای طریقه مخصوصی در پیدا کردن راه لانه اش دارد. مثلاً بعضی از مورچه ها از طریقه نشانه گذاری در روی زمین استفاده می کنند، یعنی وقتی لانه شان را ترک می کنند علائم روی زمین را نشانه می گذارند تا در موقع برگشت بتوانند از روی آن نشانه ها راه لانه خود را پیدا کنند درست شبیه علائم ساختمان ها یا خیابان ها که ما برای پیدا کردن خانه خود از آنها استفاده می کنیم.
دسته ای از مورچه ها با نگاه کردن به ارتفاع خورشید و در بالای افق راه خود را می یابند که بشر جز با استفاده از ابزار و وسایل مخصوص قادر به استفاده از این شیوه نیست.

بعضی دیگر از مورچه ها هم از نشانه های روی زمین و هم از خورشید کمک می گیرند، دانشمندان این را با تجربه هایی ثابت کرده اند. آنها ابتدا روی یک مورچه نشانه گذاری کردند و سپس آن را به حال خود گذاشتند و شروع به تعقیب آن نمودند و بعد از آنکه مورچه تکه خوراکی پیدا کرد و خواست به لانه اش برگردد، آنها آن را بلند کردند و در نقطه دیگری که درست مخالف لانه اش بود قرار دادند یعنی اگر قبلاً رو به مشرق بود این بار رو به طرف مغرب گذاشته شد، در این حالت حشره نمی توانسته از آفتاب کمک بگیرد زیرا به نظر آن ظاهراً آفتاب در یک جای دیگر بود.

بنابراین ابتدا مورچه مدتی سرگردان شد و شروع به این طرف و آن طرف رفتن نمود. ولی بالاخره با یافتن یک نشانه زمینی به خانه خود رسید. دانشمندان با تعیین و حساب وقت این آزمایش ها به این نتیجه رسیده اند که بعضی اوقات یک مورچه ممکن است چندین ساعت برای پیدا کردن نشانه زمینی که راهنمای او در رسیدن به لانه اش است، به جستجو بپردازد و در آخر مورچه هایی نیز وجود دارند که با بو کشیدن لانه خود را می یابند.


 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوعي شب پره از اشك چشم پرندگان هنگام خواب تغذيه مي‌كند

به گزارش سلامت نیوز: دانشمندان موفق به شناسايي شب پره‌اي شده‌اند كه با استفاده از زبان دراز و خرطوم مانند خود، از اشك چشم پرندگاني كه به خواب فرورفته‌اند، تغذيه مي‌كند.
به نقل از سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، محققان "مركز تحقيقات پستانداران" در شهر "گوتينگن" آلمان و همچنين محققان دانشگاه <BR>"آنتاناناريوو" در ماداگاسكار در تحقيقات صورت گرفته در جزيره ماداگاسكار موفق به شناسايي اين شب‌پره(‪ (moth‬عجيب شده‌اند.
پيش از اين محققان شب‌پره‌ها و نيز پروانه‌هايي را در آسيا، آفريقا و آمريكاي جنوبي شناسايي كرده بودند كه از اشك چشم گوزنها، بزهاي كوهي و نيز تمساح‌ها تغذيه مي‌كنند. اين قبيل حيوانات بزرگ معمولا توانايي چنداني در زمينه دور كردن حشرات از چشمان خود ندارند اما تاكنون هيچ شب‌پره و يا پروانه‌اي مشاهده نشده كه بتواند از اشك چشم پرندگان تغذيه كند زيرا پرندگان با حركات بالهاي خود اين قبيل حشرات را دور مي‌كنند.
با اين وجود، شب‌پره ماداگاسكار هنگامي كه پرندگان به خواب فرورفته‌اند روي سر و يا گردن آنها نشسته و زبان دراز خود را به زير پلك پرنده فرستاده و اشك چشم آن را مي‌نوشند.
پرندگان دو پلك مجزا دارند كه هنگام خواب هر دوي آنها را مي‌بندند و به همين علت شب‌پره ماداگاسكار بر خلاف ساير شب پره‌هاي تغذيه‌كننده از اشك حيوانات كه داراي زبانهايي نرم و كوچك هستند، براي دستيابي به اشك چشم پرندگان از زبان بسيار عجيبي برخوردارشده است.
زبان دراز و خرطوم مانند اين شب پره در بخش انتهايي داراي برامدگي‌هاي خار مانند بوده و نوك آن به شكل دو قلاب كوچك است.
شب‌پره ماداگاسكار از اين زبان عجيب خود براي كنار زدن هر دو پلك پرنده و دستيابي به اشك چشم آن بدون بيدار كردن پرنده استفاده مي‌كند.
به گفته محققان، اين احتمال وجود دارد كه شب‌پره ابتدا نوعي ماده بي‌حس كننده را به درون چشم پرنده تزريق مي‌كند تا هنگام مكيدن اشك چشم مانع از سوزش چشم و بيدار شدن پرنده شود.
محققان شناسايي‌كننده اين شب‌پره خواستار تحقيقات بيشتر براي شناسايي جزييات بيشتر در مورد اين حشره عجيب و نيز بررسي احتمال وجود انواع ديگري از اين حشرات در ماداگاسكار هستند
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کرمهای خاکی موجودات قابل احترام در درعلم خاکشناسی

کرمهای خاکی موجودات قابل احترام در درعلم خاکشناسی





كرمهاي خاكي با انجام تغيير و تبديل فيزيكي و مكانيكي مفيد بر روي خاك به طور مستقيم و همچنين با افزودن «بيوهوموس» حاصل از فعاليتهاي حياتي خود به زمينهاي زراعي به طور غيرمستقيم، حاصلخيزي خاكها را چندين برابر و اصلاح آنها را در كوتاهترين زمان ممكن ميسر مي سازند.
آنها تنها راه طبيعي انتقال چرخه مواد غذايي آلي از بافتهاي مرده خاك به ارگانيسمهاي زنده هستند.
 

Similar threads

بالا