ابزارهاي ترجمه آنلاين

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اين روزها ترجمه آنلاين به يكي از علايق وبگردهاي فارسي زبان تبديل شده ولي با تمام تلاش هايي كه براي فراهم سازي يك مترجم فارسي و قدرتمند آنلاين صورت گرفته هنوز شاهد چنين اتفاقي نيستيم. تحقق اين امر به يقين مي تواند روند توليد و محتوا را در سايت هاي فارسي متحول كرده و به عبارت ديگر دامنه محتويات اين سايت ها را توسعه دهد. همانقدر كه در اينترنت از مترجم فارسي خبري نيست ، كاربران بسياري از زبانهاي ديگر اين امكان را دارند كه از ترجمه آنلاين بهره بگيرند. در اين يادداشت به مهمترين مترجم هاي آنلاين كنوني در اينترنت اشاره شده است.

مترجم آلتا ويستا: Bable Fish.Altavista.com
مترجم آلتا ويستا قديمي ترين و معروف ترين مترجم روي وب به حساب مي آيد. اين مترجم قادر است صفحات اينترنتي يا بخشي از يك متن اينترنتي را به چند زبان رايج ترجمه كند. موتور ترجمه Bable Fish آلتا ويستا از مترجم قدرتمند سيستران بهره مي گيرد. زبان هايي كه مورد پشتيباني مترجم آلتا ويستا هستند، عبارتند از: انگليسي، آلماني، هلندي، فرانسوي، اسپانيايي، ايتاليايي، پرتغالي، روسي، ژاپني، يوناني و دو مورد از زبان هاي ساده شده چيني.

مترجم گوگل: Translate. Google
مترجم گوگل يكي ديگر از مترجم هاي معروف اينترنت است. البته اين اعتبار بيشتر به ارايه آن از سوي كمپاني غول آساي گوگل باز مي گردد و
نمي توان آن را از نظر كارآيي با مترجم آلتا ويستا مقايسه كرد.
مترجم گوگل همانند مترجم آلتا ويستا از دسته مترجم هاي معمولي (غير تحصصي) به شمار مي رود. اين مترجم فعلاً زبان هاي انگليسي، آلماني، فرانسوي، اسپانيايي، پرتغالي و ايتاليايي را پشتيباني مي كند و
زبان هاي چيني، ژاپني، كره اي و عربي نيز به صورت Beta قابل استفاده اند. گفتني است زبان عربي كه به تازگي به فهرست گوگل اضافه شده هنوز در فهرست آلتا ويستا گنجانده نشده، حال آن كه مترجم سيستران از يك سال قبل مترجم عربي خود را معرفي كرده است.

مترجم ياهو: Bable Fish. Yahoo.com
سرويس ترجمه ياهو نه محبوبيت گوگل را دارد و نه مقبوليت آلتا ويستا را. به نظر مي رسد هدف اصلي ياهو براي ارايه يك مترجم آنلاين، رقابت با مترجم گوگل باشد. مترجم ياهو از تكنولوژي همسان با مترجم Bable Fish آلتا ويستا بهره مي برد و تنها در طراحي آن كمي اختلاف ديده مي شود. با اين حال ياهو با افزودن مترجم خود به نوار ابزار ياهو (yahoo Toolbar) سعي كرده تا استفاده از مترجمش را گسترش دهد. ياهو همچنين امكان اضافه كردن مترجم خود به صفحات وب را به كاربر داده است.


مترجم ورلد لينگو: Worldlingo Translator
اين مترجم قادر است علاوه بر ترجمه متون و صفحات وب، ايميل ها را ترجمه كند. همچنين قابليت ترجمه متون تخصصي را نيز دارد. علاوه براين مي توان از كاراكترها در بين متون استفاده كرد و متن ترجمه شده نهايي را در يك نسخه قابل پرينت، تحويل گرفت.
مترجم ورلد لينگو اين امكان را به كاربر مي دهد تا فايل هاي متني مثل World، Excel، PDF، HTML را آپلود كرده و متن ترجمه شده آنها را دريافت كند.


مترجم اينتر ترن: Intertran Translator
مترجم اينتر ترن بيشتر به واسطه تنوع زبان هايش مورد توجه قرار گرفته است. اين مترجم علاوه به زبانهاي موجود در فهرست آلتا ويستا، قادر است متوني از زبانهاي نروژي، سوئدي، فنلاندي، ايسلندي، تركي، ولزي، لاتين، اسلونيايي، صربستاني، رومانيايي، مجارستاني، لهستاني، فيليپيني، بلغاري، برزيلي، پرتغالي، دانماركي، كرواسي و چك را به يكديگر ترجمه كند. اين مترجم البته قابليت ترجمه صفحات وب را ندارد. بلكه كاربر مي بايست متن خود را به صورت دستي وارد كرده و ترجمه را دريافت كند. آنها كه از سرويس رايگان اين مترجم استفاده مي كنند محدوديت كاربري دارند (چند بار در دقيقه) و در صورت استفاده به دفعات زياد در فاصله زماني اندك، از سيستم پيغام خطا دريافت مي كنند. سرويس غير رايگان اين مترجم چنين مشكلي ندارد.


مترجم آيم: Im Translator
مترجم آيم در مقايسه با نمونه هاي ياد شده از زبانهاي كمتري پشتيباني مي كند، ولي به دليل داشتن يك سري ويژگيهاي جانبي مورد توجه قرار گرفته است. مهمترين ويژگي اين مترجم امكان برگرداني متن اصلي به صورت همزمان است كه مي توان به وسيله آن صحت ترجمه را بررسي و با متن اصلي مقايسه كرد.
 
بالا