کیانا احمدی
کاربر فعال
احكام بانوان
س 216: مادرم از ذريّه پيامبر اكرم «صلى الله عليه و آله» است. آيا من نيز از سادات محسوب مىشوم؟ آيا مىتوانم عادت ماهيانهام را تا شصت سالگى، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟
زنى كه پدرش هاشمى نيست هر چند مادرش از سادات باشد اگر بعد از پنجاه سالگى خونى را مشاهده كند، محكوم به استحاضه است.
س 217: اگر زنى كه به خاطر نذر روزه روز معينى روزهدار است، در حال روزه حيض شود، چه تكليفى دارد؟
روزهاش با عادت شدن، ولو در يك جزء از روز باشد، باطل مىشود و قضاى آن روز بعد از پاك شدن بر او واجب است.
س 218: لكههائى كه زن بعد از يقين به پاك شدن مىبيند، با توجه به اين كه آن لكهها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حكمى دارد؟
اگر خون نباشد حكم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به صورت لكّههاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نكند همه آن لكّهها محكوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زناست.
س 219: جلوگيرى از عادت ماهيانه بوسيله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حكمى دارد؟
اشكال ندارد.
س 220: اگر زنى در ايام باردارى به خون ريزى كمى مبتلا شود ولى باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب مىشود يا خير؟ وظيفه او چيست؟
خونى كه زن در ايام باردارى مىبيند اگر صفات و شرائط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است والا استحاضه خواهد بود.
س 221: زنى داراى عادت ماهيانه معينى مثلا هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيرى از حاملگى، هر بار دوازده روز خون مىبيند. آيا خونى كه از روز هفتم به بعد مىبيند خون حيض است يا استحاضه؟
اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى كه در ايام عادت مىبيند خون حيض است و باقى استحاضه خواهد بود.
س 222: آيا جايز است زنى كه در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان «عليهم السلام» شود؟
جايز است.
س 223: زنى كه عمل كورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟
بعد از سقط جنين ولو به صورت علقه باشد اگر خونى را مشاهده كرد، محكوم به نفاس است.
س 224: خونى كه زن در سن يائسگى مىبيند، چه حكمى دارد؟ و وظيفه شرعى او چيست؟
محكوم به استحاضه است.
س 225: يكى از راههاى جلوگيرى از حاملگىهاى ناخواسته، استفاده از داروهاى ضد حاملگىاست. زنهائى كه از اين داروها استفاده مىكنند لكههاى خونى را در ايام عادت و غير آن مشاهده مىكنند. اين لكهها چه حكمى دارد؟
اگر اين لكهها واجد شرايط شرعى حيض نباشد، حكم حيض را ندارد، بلكه محكوم به استحاضهاست
س 216: مادرم از ذريّه پيامبر اكرم «صلى الله عليه و آله» است. آيا من نيز از سادات محسوب مىشوم؟ آيا مىتوانم عادت ماهيانهام را تا شصت سالگى، حيض قرار دهم و در آن ايام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟
زنى كه پدرش هاشمى نيست هر چند مادرش از سادات باشد اگر بعد از پنجاه سالگى خونى را مشاهده كند، محكوم به استحاضه است.
س 217: اگر زنى كه به خاطر نذر روزه روز معينى روزهدار است، در حال روزه حيض شود، چه تكليفى دارد؟
روزهاش با عادت شدن، ولو در يك جزء از روز باشد، باطل مىشود و قضاى آن روز بعد از پاك شدن بر او واجب است.
س 218: لكههائى كه زن بعد از يقين به پاك شدن مىبيند، با توجه به اين كه آن لكهها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حكمى دارد؟
اگر خون نباشد حكم حيض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به صورت لكّههاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نكند همه آن لكّهها محكوم به حيض است، و تشخيص اين موضوع به عهده زناست.
س 219: جلوگيرى از عادت ماهيانه بوسيله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حكمى دارد؟
اشكال ندارد.
س 220: اگر زنى در ايام باردارى به خون ريزى كمى مبتلا شود ولى باعث سقط حمل او نگردد، آيا غسل بر او واجب مىشود يا خير؟ وظيفه او چيست؟
خونى كه زن در ايام باردارى مىبيند اگر صفات و شرائط حيض را داشته باشد، و يا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حيض است والا استحاضه خواهد بود.
س 221: زنى داراى عادت ماهيانه معينى مثلا هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگيرى از حاملگى، هر بار دوازده روز خون مىبيند. آيا خونى كه از روز هفتم به بعد مىبيند خون حيض است يا استحاضه؟
اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى كه در ايام عادت مىبيند خون حيض است و باقى استحاضه خواهد بود.
س 222: آيا جايز است زنى كه در حال حيض و يا نفاس است داخل حرم امامزادگان «عليهم السلام» شود؟
جايز است.
س 223: زنى كه عمل كورتاژ (سقط جنين) را انجام داده، در حال نفاس است يا خير؟
بعد از سقط جنين ولو به صورت علقه باشد اگر خونى را مشاهده كرد، محكوم به نفاس است.
س 224: خونى كه زن در سن يائسگى مىبيند، چه حكمى دارد؟ و وظيفه شرعى او چيست؟
محكوم به استحاضه است.
س 225: يكى از راههاى جلوگيرى از حاملگىهاى ناخواسته، استفاده از داروهاى ضد حاملگىاست. زنهائى كه از اين داروها استفاده مىكنند لكههاى خونى را در ايام عادت و غير آن مشاهده مىكنند. اين لكهها چه حكمى دارد؟
اگر اين لكهها واجد شرايط شرعى حيض نباشد، حكم حيض را ندارد، بلكه محكوم به استحاضهاست