دلایل قابل قبول سزارین(مهدی بخون)

شقایق21

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلايل مورد قبول براي اجراي يک سزارين
1- عدم تطابق سرجنين بالگن مادر:
به اين ترتيب که با وجود انقباضات زايماني،پيشرفت زايمان خوب نيست ويا اين که در معاينه داخلي متوجه اين عدم تطابق مي شوند.البته موارد تنگي ويا اختلاف اندازه بسيار فاحش،قبل از دردها ودر يک معاينه دقيق داخلي که توسط ماما يا پزشک در ماه آخر صورت مي گيرد مشخص مي شود.
2 - زجرجنين:
زجر جنين به معناي تغييرات بارزدر تعداد ضربان قلب جنين است که نشان دهنده اين موضوع مي باشد که ميزان اکسيژن خون او کافي نيست و مواد زايد خونش بيش از اندازه است . در اين صورت معمولا عمل سزارين بطور اورژانس انجام مي شود .
3 - طرز قرار گرفتن غير عادي جنين :
وضعيت طبيعي قرار گرفتن جنين به صورت سر به پايين وداخل لگن مادر است. اگر مثلا جنين به صورت عرضي قرار گيرد امکان زايمان طبيعي وجود ندارد. در صورتي که پاهاي جنين داخل لگن مادر باشد (سراو بالا باشد) در برخي موارد امکان زايمان طبيعي وجود دارد ولي اغلب مواقع سزارين راه انتخابي است.
4- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف:
اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گيرد و يا جفت بجاي اين که در قسمت فوقاني رحم واقع شود، بر روي دهانه رحم قرار گيرد (جفت سرراهي)، بهترين روش زايمان همان سزارين مي باشد. ممکن است در حين يک دوره دردهاي طبيعي، ناگهان بند ناف جنين به داخل مجراي زايماني و جلوي سر جنين ليز بخورد. در چنين حالتي بند ناف بين سر جنين و لگن مادر تحت فشار قرار مي گيرد و جريان خون و اکسيژن به جنين قطع مي گردد. اين مورد نيزاز موارد سزارين اورژانس مي باشد.
5- سزارين قبلي:
قبلا اعتقاد براين بود که اگر يک بار سزارين شد، بايد هميشه سزارين شود. البته در برخي بيماران اين قانون هنوز هم حاکم است ولي امروزه اعتقاد بر اينست که اگر علت سزارين قبلي در اين حاملگي وجود ندارد (مثلاحاملگي قبلي جنين بطور عرضي قرار داشته ولي دراين حاملگي جنين با باسر قرار دارد) و بيمار در يک بيمارستان مجهز قرار دارد مي تواند تحت نظر يک متخصص زنان و زايمان، زايماني طبيعي انجام دهد. بايد بيماران تفهيم شوند که در صورتي که مورد منعي براي اين اقدام وجود نداشته باشد، زايمان طبيعي بسيار مطمئن تر و بي خطرتر از يک عمل جراحي بزرگي مثل سزارين مي باشد. عوارض مربوط به مادر و جنين کاهش مي يابد و يک فاکتور مهم ديگر يعني هزينه نيز کاهش مي يابد . هزينه يک زايمان طبيعي حدود يک چهارم عمل سزارين مي باشد . البته خانمهايي که قبلاسزارين شده اند و برش روي رحمشان به صورت طولي انجام شده نمي توانند زايمان طبيعي داشته باشند. فقط خانمهايي که برش روي رحمشان عرضي بوده و مورد منعي براي زايمان طبيعي ندارند، مي توانند به اين فيض برسند. (معمولابرش روي شکم بابرش روي رحم مطابقت دارد اما گاهي اينطور نيست، بنابراين داشتن پرونده پزشکي باقيد نوع برش روي رحم الزامي است).
6- دخالتهاي پزشکي بيش از اندازه در دوره دردهاي زايماني:
مصرف داروهاي مسکن زودتر از موقع و يا داروهاي محرک انقباضات (بيش از حد مجاز) مي تواند پيشرفت زايمان را کند نمايد و به علت زايمان طول کشيده، سزارين انجام شود. آمار نشان داده است که بيماران تحت نظر ماماها کمتر سزارين مي شوند. يکي از دلايل آن اينست که ماماها کمتر از پزشکان از داروهاي مختلف استفاده مي کنند و علت ديگر اينست که چون خود ماما نمي تواند عمل سزارين را انجام دهد، سعي مي کند تا جايي که براي بيمار و جنين ضرري نداشته باشد، زايمان او رابه صورت طبيعي انجام دهد.:child::child:
 

شقایق21

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
7- جنين هاي نارس و ديررس(کمتر از 38 هفته و بيشتر از 42 هفته):
جنين هاي نارس احتمالاً تحمل فشار زايمان طبيعي را نخواهند داشت.
جنين هاي ديررس نيز به علت درشتي و اشکال در خون رساني در زايمان طبيعي، دچار مشکل مي شوند.
8- جنين هاي داراي مشکلات rh خون:
جنين هايي هم که مشکلات ناشي از rh خون دارند بهتر است با روش سزارين متولد شوند چون به اندازه کافي قوي نيستند که زايمان طبيعي را تحمل کنند.
9- چند قلويي:
گاهي زايمان دو قلوها به صورت طبيعي صورت مي گيرد اما در اغلب موارد سزارين به عنوان بهترين راه انتخاب مي شود. حاملگي هاي بيش از دو قلويي حتماً به صورت سزارين خاتمه مي يابند.
10- موارد متفرقه:
مانند عفونت هرپسي در ناحيه تناسلي که نوعي عارضه تبخال مانند بسيار مُسري است که براي جنين خطرناک است، فشارخون بالا، تومورهاي فيبروييدي، بيماري قند، ايدز مادر و دوره دردهاي زايماني که بسيار طول کشيده باشد، از موارد ديگر سزارين مي باشند.
سابقه مرگ نوزاد‏، سابقه ي نازايي و شکم اوّل مُسن (بيش از 35 سال) نيز قابل ذکر هستند.:w12:
 

شقایق21

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اونوقت زایمان بدون درد چیه؟
در طول سال های گذشته ، روش زایمان طبیعی بدون درد كمتر مورد توجه بود تا اینكه در سال ۱۳۸۱ كلاس‌های آمادگی جهت زایمان طبیعی بدون درد راه‌اندازی شد كه در آن با تكنیك‌های غیر دارویی زایمان بی‌درد از جمله روش لازما آشنا می‌شدند. در فروردین ماه ۱۳۸۵ هم مقرر شد برای گسترش استفاده از روش لاماز ماماها در مراكز بهداشت یك معاینه داخل مهبل انجام می‌دهد تا ببیند دهانه رحم شما چقدر باز شده است و بتوانند راه مناسب را برای كاهش درد پیشنهاد كنند.
● پتدین، چیزی شبیه مورفین
این دارو شبیه مورفین است وبرای كاهش درد در طول مرحله اول زایمان می‌توان از آن استفاده كرد. مرحله اول زایمان وقتی است كه انقباضات، دهانه رحم را به تدریج تا ۱۰ سانتی‌متر باز می‌كند و به جنین اجازه می‌دهد كه به داخل مهبل بیاید. اگر ماما احساس كند كه شما تا دو ساعت بعد زایمان می‌كنید،‌ تجویز پتدین را مجاز نخواهد دانست چون پتدین از جفت رد می‌شود و كمی قبل از زایمان بالاترین میزان تاثیر بر جنین را دارد. این دارو به‌صورت تزریق در بازو و یا باسن تجویز می‌شود. اگر شما جثه كوچكی دارید یا نسبت به داروهای دیگر از جمله آسپرین واكنش زیادی نشان می‌دهید، عاقلانه‌تر این است كه به ماما اطلاع دهید، تا میزان كمتری از حد معمول دارو برای شما استفاده كند.
عبور پتدین از جفت می‌تواند موجب خواب ‌آلودگی و تاخیر تنفسی نوزاد بعد از زایمان شود همچنین در صورت استفاده از پتدین نوزاد در روزهای اول پس از زایمان هم ممكن است خوب به محرك‌ها پاسخ نداده و سخت شیر بخورد. دامنه وسیعی از واكنش‌ها نسبت به پتدین وجود دارد. بعضی آن را بسیار حسرت انگیز می‌دانند چون آنان را قادر ساخته كه در طول زایمان استراحت كنند و با نیروی بیشتری بتوانند دوباره از پس آن بربیایند. برخی دیگر اظهار می‌كنند بعد از مصرف دارو دیگر كنترل خویش را به دست ندارند و حتی نمی‌توانند بفهمند كجا هستند. عده‌ای آن‌را مسكنی بسیار عالی می‌یابند و برخی دیگر معتقدند كه اصلا به آنها كمكی نكرده. این امر بستگی به نحوه پاسخ آنها به دارو و اهمیت تسلط برخورد در حین زایمان دارد.
● گاز هوا ، تسكین با تنفس
گاز <انتونكس> شامل ۵۰ درصد گاز اكسیژن و ۵۰ درصد گاز نیتروس اكساید است. این گاز در سیلندری در اتاق زایمان كنار شما قرار می‌گیرد و به وسیله لوله‌ای به ماسك جلوی دهان و بینی متصل می‌شود. این روش بیشتر در پایان مرحله اول زایمان یعنی وقتی كه انقباضات شدید و سریع شده‌اند، بكار می‌رود. در مرحله دوم زایمان (یعنی وقتی كه شما با زور زدن بچه را به بیرون می‌رانید.) باید در ابتدای هر انقباض كمی‌ گاز و هوا دریافت كنید و سپس بر خروج بچه تمركز كنید.
شما از ماسكی با یك دریچه دوراهی كه بتوانید دم و بازدم را از طریق آن انجام دهید،‌ استفاده خواهید كرد. به محض شروع احساس درد و انقباض باید ماسك را جلوی دهان خود گذاشته و از طریق آن یك تنفس عمیق انجام دهید. بعد از چند ثانیه گاز در خون شما به بالاترین میزان خود می‌رسد و این درد شما را تسكین می‌دهد. وقتی كه گاز شروع به ایجاد احساس سبكی سر در شما می‌كند، عضلات شما شل شده و دستان شما خود‌به‌خود از روی ماسك صورت پایین می‌افتد و شما دیگر گاز را استنشاق نخواهید كرد. در پایان انقباض دیگر اثر گاز از بین رفته و به حال عادی برمی‌گردید.
اكسیژن موجود در انتونكس برای جنین شما احتمالا مفید است. اگر مدتی طولانی از انتونكس استفاده كنید،‌ دهان و گلوی شما بسیار خشك خواهد شد. بنابراین مزمزه كردن آب یا مكیدن خرده‌های یخ در فواصل انقباضات،‌ ضروری است. بعضی زنان اظهار می‌كنند كه این روش برای چیره شدن بر سختی زایمان كافی نیست. عده‌ای هم از احساس سبكی سر در نتیجه این گاز خوششان نمی‌آید.
● تسكین درد با، تحریك اعصاب از راه پوست
این روش سال‌ها به عنوان روش تسكین درد در آسیب بافت نرم استفاده می‌شده و در كشیدگی عضلانی ورزشكاران و آسیب‌های مفصلی افراد مسن‌ نیز كاربرد دارد. مصرف آن در زایمان اخیرا باب شده است. معمولا این روش توسط فیزیوتراپیست‌ها انجام می‌گیرد. تحقیقات زیادی در مورد این روش انجام نشده اما اعتقاد بر این است كه در صورتی موثر واقع می‌شود كه از همان بدو زایمان بكار رود و شدت تحریكات الكتریكی به تدریج با پیشرفت زایمان افزایش یابد.
این كار نیاز به دستگاهی دارد كه به اندازه یك نوار كاست و به راحتی قابل حمل است. چهار بالشتك بوسیله سیم به آن متصل شده‌اند كه باید در دو طرف نخاع قرار داده شوند. این دستگاه تحریكات الكتریكی كوچكی، كه شدت و فركانس آن قابل تغییر و تنظیم است، از خود منتشر می‌كند.
 

saba888

عضو جدید
کاربر ممتاز
عنوان تاپيكت جالب بود:biggrin::biggrin:
ببخشيد فقط به يه نفر گفته بودين بخونه ولي من بي اجازه اومدم:cool::cool:
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اون وقت این برای مادره ضرر نداره؟
چون شنیدم بعدا باعث کمر درد و ... می شه
 

jigsaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون کسی که باید بخونه که هنوز نیومده اینجا !!!

فکر کنم داره یه تاپیک درباره ی موارد گوناگون و انواع ...کتومیا میزنه !!!
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آمديم و خوانديم
البته نه همشو
شايدم بخونم
ولي نفهميدم حضور اسم بنده در عنوان چه صيغه اي هس:confused:
 

ahmadi-2010

عضو جدید
آمديم و خوانديم
البته نه همشو
شايدم بخونم
ولي نفهميدم حضور اسم بنده در عنوان چه صيغه اي هس:confused:
شاید قراره شما زایمان بروش سزارین انجام بدین!!!!:D:D
ما که طبیعی بچه به دنیا اوردیم ....اون زمانا این قرطی بازیها نبود که!!!!
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شاید قراره شما زایمان بروش سزارین انجام بدین!!!!:D:D
ما که طبیعی بچه به دنیا اوردیم ....اون زمانا این قرطی بازیها نبود که!!!!
والا اگه زن بودم كه شايد هر دوشو امتحان ميكردم ببينم هركدوم چجوره ولي خب .... اي داد بيداد
روزگاره ديگه

ولي اگه زن بودم حتما ميرفتم تو كار طبيعي
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درست حرف بزن!!!
من يادم نمي ياد به شما بي احترامي كرده باشم!!
بنده معذرت می خوام. اما منظورم شخص شما نبود. منظورم این بود که خط قرمز رو رد کردی.
باز هم به خاطر سوء تفاهم عذر می خوام
 

saba888

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنده معذرت می خوام. اما منظورم شخص شما نبود. منظورم این بود که خط قرمز رو رد کردی.
باز هم به خاطر سوء تفاهم عذر می خوام


خواهش مي كنم
متاسفانه بعضيا همه چي رو به مسخره مي گيرن!!
منم از شما معذرت مي خوام
 
بالا