مقاله 107 : معرفی چند نوع شیشه

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
نویسنده: حمید کیامیری
تحصیلات: مهندسی مواد-سرامیک
شغل: مدير توليد شركت بلورك البرز (سازنده انواع ظروف خانگي و بلورهاي صنعتي)
ممیز ISO 9001 , ISO 14000
مشاور صنايع شيشه و مواد اوليه
مترجم متون تخصصي شيشه



شیشه های خم

معرفی : شیشه های خم ، شیشه های سکوريتی هستند که درحین فرآیند حرارت دهی خم شده اند . شیشه خم می تواند از انواع سکوريت و یا نیمه سکوريت ، انتخاب شود . همچنین شیشه خم می تواند ساده، رنگی، رفلکس، ویا Low-E باشد .
فرآیند تولید، ویژگی های کارکردی و مشخصه های فنی این نوع شیشه با شیشه های سکوريت مشابهت زيادی داشته و رعایت نکات فنی در تولید آن نیز دارای اهمیت فراوان است .
ایجاد خم دقیق بدون وارد آمدن آسیب به سطح شیشه و یا پوشش های آن فرایندی بسیار ظريف است که نیازمند تجهیزات پیشرفته و دانش فنی گسترده ای است .
تمامی روش های متداول کارگاهی حرارت دهی شیشه و خم کردن آن با ابزارهای ابتدایی و دستی، موجب ایجاد موج بر سطح شیشه شده ،پوشش های محافظ آن را از بین برده و دربلندمدت شیشه را در معرض شکستن ناشی از پدیده 'خودکشی شیشه' قرار می دهد .

مواردکاربرد :

» پنجره ها
» نمای ساختمان ( Curtain Wall )
» نرده ها
» پوشش دیوارهای آسانسور
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیشه های دو جداره و بدون فریم Structural :

شیشه های بدون فريم نوع ویژای از شیشه های دوجداره است که در آن یکی از لایه های شیشه بزرگتر از لایه دیگر است . زیبایی فوق العاده شیشه های بدون فريم که ساختاری یک پارچه به نمای ساختمان می بخشد , به استفاده گسترده ازآن در معماری مدرن سرعت بخشیده است . در این نوع ساختار , لایه بزرگ تر شیشه با چسب مخصوص سلیکون مستقیما بروی ( و نه درون !) فريم فلزی می چسبد و آن را می پوشاند . شیشه های بدون فريم امکان ایجاد نماهای بواقع تمام شیشه ای را بوجود می آورد . نظر به الزاماتی که در ملاحظات ایمنی استفاده از شیشه های بدون فريم باید رعایت شود توصیه می شود در مراحل طراحی با واحد مهندسی فروش شرکت ونوس مشاوره فنی بعمل آید . برخی از این ملاحظات عبارتست از : میزان حداقل ضخامت , رعایت استانداردهای ایمنی در انتخاب نوع شیشه بیرونی , سازگاری چسب مصرفی در بخش های تولید و نصب و سایر نکات فنی و تکنیکی مرتبط به هر ساختمان .

مواردکاربرد :

» انواع ساختمان های مسکونی ، اداری و تجاری
» فروشگاههای مدرن
» انواع نمای curtain wall

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیشه های اسپندرال

معرفی :

استفاده از شیشه اسپندرال شیوهای مناسب برای پوشاندن سطوح ناخواسته مانند فضای بین طبقات در نماهای تمام شیشه ای است. شیشه اسپندرال شیشه ای غیرشفاف است که فضای پشت آن قابل رؤيت نمیباشد. شیشه اسپندرال در انواع رنگها تولید میشودو میتواند با دیگر بخشهای نما تضاد يا هماهنگی داشته باشد.



) از شیشه اسپندرال به منظور پوشاندن سطوح نا خواسته مانند فضای بین طبقات استفاده می شود.

2) می توان از انواع رنگ ها به منظور ایجاد هماهنگی یا تضاد در نمای ساختمان استفاده کرد.

موارد کاربرد:

» نمای ساختمان (Curtain wall)
» انواع پنجره و دربهای شیشه ای
» سقفهای شیشهای
» ويترين فروشگاهها
» پارتیشن
» دکوراسیون داخلی




ويژگیهای شیشه اسپندرال :

» شیشه اسپندرال امکان ایجاد همرنگی کامل در نمای ساختمان را فراهم میسازد. عامل تعیین کننده درایجاد همرنگی نهائی ، توانائی تولید یکنواخت طیف رنگی موردنظر است که به شدت به نحوه چاپ رنگ بر سطح شیشه و فرآیند پخت آن در مرحله تثبیت رنگ بستگی دارد. شرکت ونوس شیشه کیفیت و دوام رنگ شیشه های اسپندرال خود را تضمین میکند.
» شیشه اسپندرال به علت رنگی بودن ، بخشی از انرژی خورشیدی را جذب میکند. بدین علت سکوريت کردن شیشه اسپندرال قوياً توصیه میشود.
» استفاده از شیشه های اسپندرال بهترين شيوه برای پوشش مناطق کور ساختمان است. انطباق رنگی شیشه های اسپندرال با سایر بخشهای نما مستلزم در نظر گرفتن عوامل گوناگون میباشد. بنابراین مشاوره با بخش مهندسی شرکت و استفاده از mock up در این زمینه توصیه میگردد
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیشه لمينيت


معرفی : شیشه لمینیت از ترکیب دو یا چند شیشه که بین آنها یک یا چند لایه طلق PVB قرار گرفته - به صورت یک مجموعه یک پارچه (بصورت دائمی) درآمده است، بوجود میآید.



1) از انواع شیشه ها مانند شیشه معمولی ، سکوریت ، نیمه سکوریت ، پوشش دار و یا اسپندرال در ساختار شیشه لمینت استفاده می شود.

2) طلق PVB که در ساختار شیشه لمینت به کار می رود ، خاصیت ایزولاسیون صوتی دارد و مانع از عبور اشعه UV می شود.




موارد کاربرد:

» انواع شیشه دوجداره
» نمای ساختمان ( به ويژه برای ساختمانهائی با نمای تمام شیشه ای)
» استودیو های ضبط صدا ، مدارس ، بیمارستانها ( به علت ويژگی ایزولاسیون صوتی)
» شیشه های نورگیر سقف
» شیشه ضد سرقت (بانکها ، موزه ها ، جواهر فروشی ها ،...)
» آسانسور ، نرده های شیشه ای ، کف و پله شیشه ای
» دکوراسیون داخلی
» آکواريم




ويژگیهای شیشه لمینیت:

» به علت وجود طلق PVB در ساختار شیشه لمینیت ، این شیشه دارای استحکام بسیار بالائی است و بعد از شکست در فريم باقی میماند. از این رو شیشه لمینیت ایمنی بالائی در برابر زلزله دارد و در برابر سرقت مقاومت تاخیری مینماید.
» به علت وجود طلق PVB خاصیت ایزولاسیون صوتی را دارد.
» میزان عبور اشعه UV را به حداقل میرساند
 

Similar threads

بالا